Внесените от две правителства проекти за промени в закона за обществените поръчки се оказаха пълни с пропуски и слаби текстове

Правителствата само на думи обещават да затворят вратичките за корупция в закона за обществените поръчки, докато на практика правят обратното. Два законопроекта за изменения в ЗОП, внесени съответно от кабинетите Донев и Денков, се оказаха пълни с пропуски и недомислени юридически текстове. Вече са внесени предложения за отмяна на много от тях, а други от текстовете ще трябва да се пренаписват в комисия. Това показва прегледът на внесените три проекта за промени в ЗОП, обединени на второ четене в общ текст. По много от предложенията са постъпили критични становища – част от тях в мандата на предходното Народно събрание. 

Ключова промяна в закона, която трябва да гарантира за пръв път провеждането на процедури по реда на ЗОП 

в областта на добива на дървесина, се оказа удобно минирана 

и обезсмислени от съпътстващи изменения в друг закон – за горите. Досега добивът на дървесина бе изключен от  правилата по ЗОП и се извършваше по ред, определян с наредба по закона за горите. Идеята е занапред всички дейности по създаване и добив на гори да се възлагат с открити процедури по общите правила за възлагане на услуги, а със специална наредба да се регламентира само  продажбата на дървесина. Вместо законът за горите да гарантира това, той на практика обезсмисля ЗОП, защото допуска по стария ред да продължи да се възлага един от най-проблемните способи за добив на дърва – чрез продажба на дървесина от корен. „Този способ на практика представлява скрита концесия за дърводобив. Могат да се видят много подобни процедури на стопанства, при които продажба на стояща дървесина на корен се възлага в комплекс с дейността добив. Ако този огромен пропуск в новите промени в ЗОП не бъде поправен, държавните горски предприятия и общините, под натиска на бизнеса, ще имат интерес да продават 100% от своята дървесина чрез продажба на стояща дървесина, тъй като това ще им позволи да заобиколят изцяло изискванията на ЗОП“, коментираха в свое становище от инициативата „Зелени закони“. Оттам допълниха, че това ще ограничи драстично конкуренцията, защото при този тип продажба на дървесина на корен в процедурите мога да кандидатстват само дървопреработвателни фирми, които имат и лицензи за дърводобив. Днес промените ще бъдат гледани в парламентарната комисия по правни въпроси. 
Пробити се оказват и други поправки в ЗОП, които уж целят да подобрят конкуренцията. Сред един от проблемните текстове е размиването на правилата, при които възложителите имат право 

да откажат да приемат необичайно по-благоприятна оферта. 

В момента за необичайно благоприятни се приемат оферти с над 20% разлика от средната стойност на останалите предложения. Действащите текстове са проблемни, защото не позволяват това правило да се изследва при получена една или две оферти – поради невъзможността за изчисляване на средна оферта за останалите предложения. И новите редакции обаче само размиват понятието – вместо отклонение в проценти, офертите ще се отказват, ако предложението е „необичайно благоприятно“. Депутати от групата на ГЕРБ настояват тази мъглява дефиниция да отпадне. 

И ГЕРБ, и ИТН са категорично против

безразборното допускане на индексации на цени по договори при висока инфлация,

без за целта да има одобрена методика за индексиране от Министерския съвет. Според предложените поправки при липса на официална методика „размерът на индексация се определя от страните въз основа на представените доказателства“. Това развързва ръцете на възложителите да индексират без ясни правила и да оскъпяват договорите. 

От ГЕРБ настояват новият експертен консултативен съвет, който ще се създаде към финансовото министерство с цел уеднаквяване на практиките да издава задължителни за прилагане насоки, а не само препоръчителни документи. Депутатите на Борисов настояват и за промени във въдения задължителен контрол за законосъобразност при големи поръчки. В момента предложените текстове ще позволят извършване на такъв контрол само при част от възложителите, които имат изградено звено за вътрешен одит. Много от възложителите така ще бъдат изключени от контрола, защото по закон не са длъжни да имат такова звено. Спорове предизвиква и липсата на яснота за наблюдателите, които финансовият министър ще може да назначава при най-големите поръчки с висока обществена значимост. В промените се казва, че редът за определянето им ще се регламентира в правилника за прилагане на закона. 

ИЗКЛЮЧЕНИЯ 
Много спорове се очаква да предизвика в зала и включването в приложното поле на закона на частните лечебни заведения, които получават над 50% от приходите си от НЗОК. Години наред те са изключени от приложното поле на ЗОП, като това се приема за нарушение на европейските правила. В същото време частните болници твърдят, че няма никаква логика да прилагат ЗОП, защото те получават публични средства за вече извършени точно определени дейности за лечение на пациенти. Частните болници не изразходват публичен ресурс по смисъла, който се влага в  закона, твърдят лечебниците. Много спорове се очаква да предизвика и задължителното прилагане на ЗОП в процедури по закупуване на редки лекарства, които в момента са изключени. От „Възраждане“ пък настояват в списъка с изключения, за които ЗОП не важи, да попадне универсалната пощенска услуга.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.