"Потребителите не са длъжни да преподписват договорите, а много често манипулацията започва именно с това". Според бившия председателна КЗП колективен иск може да има успех, ако се подходи професионално, а не с фойерверки
Колективният иск може да има успех и да даде резултат, стига да се подходи към предявяването на такъв иск професионално, а не с фойерверки и големи кашони.
Това заяви пред БНР Димитър Маргаритов, бивш председател на Комисията за защита на потребителите и бивш заместник-министър на икономиката, по повод колективните искове, внесени в съда от гражданската платформа "Изправи се.БГ" срещу неравноправни клаузи в договорите с мобилните оператори, през които едностранно се индексират цените. Маргаритов призова Мая Манолова да не замесва името му "в нейния евтин политически шантаж и в нейните политически водевили".
Много се спекулира с това какво е било направено и какво не през декември и януари 2021-2022 г., когато мобилните оператори решиха за първи път от 10 години да се възползват от клаузата си за индексация с обявената от НСИ инфлация, но за две години наведнъж, обясни Маргаритов.
"Тогава това им беше забранено, в резултат на което вместо със 7%, както имаха намерения да индексират цените, цените се повишиха с 3%. Това беше в ситуация, в която 10 години цените не бяха вдигани на това основание. През следващите 2 години обаче видяхме коренно различна картина. Бездействието на институциите позволи през 2023-та мобилните оператори да вдигнат цените с около 10% и същото намерение поне да изразят сега, за 2024-та."
През 2023-та обективните икономически обстоятелства са доста по-различни, отбеляза Димитър Маргаритов, като припомни, че "през изминалите години тези икономически оператори получаваха помощ, компенсации, стимули от държавата под формата на различни финансови механизми, които имаха за цел да им оптимизират разходите".
"И всичко това като аргумент може да бъде използвано, за да се претендира, че тази клауза е неравноправна, предвид факта, че тези оператори са се видели в едно привилегировано положение, а същевременно искат да вземат от потребителите онова, с което самите потребители са били натоварени като инфлационно напрежение."
Маргаритов обяви за цинично да се претендира, че "нямало клауза за дефлация". Според него ако има такава, "ще имаме мъртъв текст, а ефектът ще бъде нулев".
Бившият председател на КЗП смята, че може "със законодателни мерки да се пипне малко в цялата тази материя – има какво да се подобри в законодателството".
"Да се помисли в материята за по-масовите услуги, каквито са комуникационните, да се търси сметка за онова, което всички ние сме виждали в офисите на всеки един мобилен оператор – съзнателната политика на висшия мениджмънт, която се спуска до най-последния служител, потребителите да бъдат вкарвани в заблуждение и принуждавани да подписват, без да знаят точно какво подписват и накрая да се видят обрамчени с безброй много услуги, които те изобщо не ползват, но за които плащат."
Потребителите не са длъжни да преподписват договорите, а много често манипулацията започва именно с това, уточни Маргаритов. По думите му, след изтичането на срока на договора той се трансформира в безсрочен и винаги може да се прекрати с едномесечно предизвестие, без да се дължат каквито и да било неустойки.
В България не добива популярност практиката за предплащане на услугите с преносимост на номера, "защото е много по-добре да държим хората със срочни договори", подчерта Маргаритов.
В предаването "Преди всички" Димитър Маргаритов изрази мнение, че трябва "да се дава възможност за запознаване на потребителя с всички съществени условия, вместо да се провежда политика служителите да укриват важната информация от потребителите".