Президентът Румен Радев отговори на декларацията на ГЕРБ, с която поискаха от него да се откаже кандидатурата си за втори мандат
Паметта на министър-председателя очевидно се нуждае от освежаване след като на 7 октомври 2018 г. от мястото на събитието се хвали пред медии с усвоените от правителството му средства и доставените автомобили, а днес няма спомен за обществената поръчка, договорена от подчинената му администрация.
Това заявиха от президентството вчера, след като по-рано ГЕРБ поискаха държавният глава да се откаже от кандидатурата си за втори мандат заради обществената поръчка за джиповете на МВР, за която ОЛАФ откри нарушение.
"Президентската институция отново призовава за пълно осветляване не само на този случай, но и за проверка на изразходваните милиарди левове през последните години, включително в случаите, когато обществени поръчки не се провеждат изобщо и преустановява да взима отношение към този изкуствено раздухван в медиите сценарий", допълниха в становището си.
На 7 октомври 2018 г. на пищна церемония с водосвет Бойко Борисов тества един от новите 341 джипа за МВР, за които ОЛАФ днес твърди, че има измама. Хубаво му е вътре в стария трошляк и му личи!
"Автомобилите са в пълна готовност да изпълняват задачите, за които са предназначени. Искам да поздравя колегите и да ги използват в услуга на обществото", заявява гордо тогавашния министър на вътрешните работи Младен Маринов.
През февруари 2018 г. правителството на ГЕРБ е подписало договора за автомобилите, въпреки препоръка на ЕК, че може да последват санкции. Има дори допълнение и анекс към договора за доставка на таблети.
На 7 октомври 2018 г. Бойко кара новите джипове и прави пищен водосвет, а днес за ГЕРБ Радев е виновен
На 7 октомври 2018 г. Борисов сам се хвали във Фейсбук: "Присъствах на Националното съвещание на ръководството на МВР. Нови 341 автомобила получи жандармерията. Още 300 са в поръчка, сменихме толкова коли, 68% сме усвоили от парите, които Европа даде за опазване на границата и продължава да идва техника, 150 милиона повече за заплати в МВР. Трябва да се прекрати темата с населените места, в които полицейското присъствие е малко."
Днес ГЕРБ твърди, че нямат нищо общо и, естествено, на Борисов му е виновен Радев.
Но в това няма нищо изненадващо.
Онзи ден дългогодишният член на БКП Бойко Борисов заклейми комунистите, че и наследниците им за народния съд. Днес Борисов заклейми Путин за репресиите над мирно протестиращите и ареста на Навални, въпреки че през лятото десетки невинни мирно протестиращи българи бяха бити по площадите, арестувани и обвинени, припомня сайтът "Петел".
Амнезия? Шизофрения? Едва ли. Или може би хитър политически ход за отклоняване на вниманието по стар традиционен български обичай "Крадецът вика дръжте крадеца"?
А Борисов обича традициите, неслучайно има поп на всяко рязане на лента. Обича и народопсихологията, защото той е продукт и резултат на тази народопсихология. Набожността и показното спазване на традициите са основен пиар метод да влияе на масата, чиято народопсихология е вековно свързана с ритуалите.
На церемонията през октомври 2018 г. присъства и бившия главен прокурор Сотир Цацаров, финансовия министър Владислав Горанов, министърът на отбраната Красимир Каракачанов и тогавашния министър на вътрешните работи Младен Маринов.
Красимир Каракачанов също позира гордо до возилата. Джиповете (VW Tiguan и Great Wall Hover) са доставени в изпълнение на проект по Фонд „Вътрешна сигурност“ на ЕС "Подкрепа за справянето с миграционния натиск по българските външни граници", като част от средствата за спешно подпомагане в размер на 160 млн., които ЕС отпусна на Република България през есента на 2016 г.
Договорът на МВР за покупка на джипове, който според ОЛАФ съдържа достатъчно основания за прокурорско разследване, ясно е записан в регистъра на обществените поръчки на 20 март 2018 г., година след служебното правителство, сформирано от президента Радев, както личи от публикувания тук документ.
Поръчката е с номер 342812 и е подписана на 22.02.2018 г. за доставка на полицейски автомобили с повишена проходимост. Тя е разделена на две части, като едната – за 6 млн.лв. предизвиква вниманието на Европейската служба за борба с измамите, която налага платените от ЕС пари да бъдат върнати, като бъдат компенсирани за сметка на българските данъкоплатци.
Сделката е заложена от кабинета Борисов 2 с министър Румяна Бъчварова и е завършена при Борисов 3 с министър Валентин Радев.
ЕК дори е информирала МВР, че с подписването на договора може да последва санкция за страната, но правителството пренебрегва това и подписва договора.
„Процедурата по закупуване на въпросните автомобили от МВР е стартирана през есента на 2016 г. от второто правителство на премиера Бойко Борисов и е приключила с подписването на договор 10 месеца след изтичането на мандата на Пламен Узунов като служебен министър на вътрешните работи“.
Въпросният договор не само е подписан по време на третия кабинет на Бойко Борисов на 22 февруари 2018 г., почти 10 месеца след края на мандата на служебното правителство, но и посоченият краен срок за изпълнение на същия договор е септември 2017 г. Заради това очевидно противоречие в началото на февруари 2018 г. Европейската комисия е информирала МВР, че при сключване на въпросния договор за страната ни може да последва финансова санкция. Министерството на вътрешните работи е пренебрегнало препоръката на ЕК и на 22 февруари 2018 г. е подписало договора, твърдят още от президентството.", заявиха от президентството.
Въпреки че подписаха договора и "рязаха лентите" от ГЕРБ обявиха, че нямат нищо общо и че за всичко е виновно служебното правителсто. Критериите са били променени от доставка на високопроходими автомобили на такива с повишена проходимост, които не отговарят на европейските стандарти за охрана на границата и противодействие на миграционния натиск.
Те са категорични, че промяната на въпросните критерии е нарушението на изискванията на Споразумението с ЕК, което е предмет на разследването на ОЛАФ.
От ГЕРБ подчертават, че е нямало как МВР да не подпише договора в началото на 2018 г., защото преди това поръчката е била обжалвана последователно пред Комисията за защита на конкуренцията и ВАС и е била потвърдена от тях.
Те посочват, че действащият Закон за обществените поръчки не предвижда възможност за отмяна на влязло в сила решение, потвърдено и от българския съд.
От прокуратурата се дистанцираха от доклада на ОЛАФ, а от президентството настояха за пълното изсветляване не само на тази съмнителна доставка на автомобили за МВР от правителството на Бойко Борисов, но и за проверка на изразходваните милиарди левове през последните години, включително в случаите, когато обществени поръчки не се провеждат изобщо.
Министър Маринов похвали отличните качества на колите от завода на Гриша Ганчев.
Една интересна статия 5 дни след водосвета с Борисов на Актуално.ком хвърля още светлина.
Остава въпросът, обаче, дали в крайна сметка парите, с които беше узаконено "истинското ЦСКА" не дойдоха от ЕС т.е. от джоба на всички европейски данъкоплатци.
Помогна ли държавата финансово на Гриша Ганчев да купи емблемата на ЦСКА?
Девет областни дирекции на МВР получиха 341 нови служебни автомобила. От тях 51 са марка VW Tiguan, а 290 са Great Wall Hover и са финансирани по проект на ЕС "Подкрепа за справянето с миграционния натиск по българските външни граници" (проектът е част от средствата за спешно подпомагане в размер на 160 млн. евро, които ЕС ни отпусна за справяне с мигрантския натиск).
Цената на един Great Wall Hover варира според екстрите, като има калкулатор на сайта на автомобилната компания, но цялата сделка едва ли е под 8-10 млн. лева. А новината се появи в публичното пространство на 7 октомври (неделя).
На 9 октомври спортната общественост беше развълнувана от новината, че дружеството "Ред енимълс" ЕООД, зад което стои собственикът на ЦСКА-София Гриша Ганчев, е платило активите на фалиралия ПФК ЦСКА АД.
Вчера беше и крайният срок, в който трябваше да се преведат 8-те милиона лева, с които фирмата спечели търга. МВР купува джипове на едро от свързана с Гриша Ганчев компания.
Това може би щеше да е така, ако автомобилите не бяха закупени от "Българска автомобилна компания" без обществена поръчка. Всъщност, макар и Гриша Ганчев да не участва директно в "Българска автомобилна компания" (БАИ), всички връзки сочат към него. Едноличен собственик на "Българска автомобилна компания" е Андон Димитров, който участва в управлението на ЦСКА-София и "Централна автогара" и до 2015 г. е бил в управата на "Литекс моторс".
През юли 2015 г. "Литекс моторс" прехвърля целия имот в Баховица (земя и сгради) на дружеството "Торинекс" за сумата 11.4 млн. лева. Десет дни по-късно следва ново прехвърляне за почти същата сума – този път от "Торинекс" към компанията "Ловеч моторс", която от средата на февруари се казва "Българска автомобилна индустрия". Причината за прехвърлянията са започналите дела за разваляне на прихващанията от синдиците на КТБ. Компанията е сред 20-те най-големи длъжника на КТБ и има цесии за общо близо 77 млн. лв. с 57 различни депозанти в банката. Ако съдът обяви сделките за недействителни, КТБ ще може да тръгне да си събира вземанията от "Литекс моторс", включително и чрез продажба на завода, но когато той вече е сменил няколко собственика, това ще е трудна задача.
Да се върнем обаче закупените автомобили. Според сайта на МВР и този на Great Wall автомобилите са доставени по проект по Фонд "Вътрешна сигурност" на ЕС "Подкрепа за справянето с миграционния натиск по българските външни граници". Нито от сайта на Агенцията по обществените поръчки (АОП), нито от сайта на вътрешното ведомство обаче личи да е провеждана обществена поръчка за автомобилите.
На запитване на репортер на Actualno.com до пресцентъра на МВР дали е проведен търг, ни беше обяснено, че "всичко е казано в съобщението на сайта". Случайностите не спират Търгът за активите на фалиралия клуб се състоя през май. В него участваха още членът на управителния съвет на "ЦСКА 1948" Никола Газдов, както и две фирми - "Интегрис лаб" ООД и "Еко депозит сълюшънс" ЕООД. Предложената сума от "Ред енимълс" беше почти пет пъти над тази, на която бяха оценени активите - 1 646 325 лева. В пакета най-голяма тежест имат три емблеми на ЦСКА на стойност 971 705 лева, както и няколко имота край морето и в Панчарево, които са оценени на 490 410 лева.
Развоят около казуса с търга за активите на фалиралия ПФК ЦСКА АД предизвика огромно вълнение и напрежение сред привържениците на клуба, които бяха в очакване дали сумата ще бъде платена тази седмица - именно в седмицата, в която бяха доставени автомобилите на вътрешното ведомство. От платените от Ганчев вчера пари над 4,5 млн. лева отиват към НАП.
Още 3 млн. лева се разпределят между кредитори, голяма част от които са бивши футболисти и треньори на ЦСКА, като те получават пълната сума от признатите си вземания.
Остава въпросът, обаче, дали в крайна сметка парите, с които беше узаконено "истинското ЦСКА" не дойдоха от ЕС, т.е. от джоба на всички европейски данъкоплатци?!