За успешното внедряване на системата за секционен контрол на средната скорост са необходими и изменения в законодателството, казва директорът на Националното тол управление

Тол системата следи продажбите, трафика, задръстванията по граничните пунктове, натоварването на осите на всяко моторно превозно средство (МПС) и от скоро заснема и превишената скорост. Как се развива системата… Пред ФАКТИ говори Георги Темелков, директор на Националното тол управление.

- Г-н Темелков, камерите на Националното тол управление вече са сертифицирани и могат да бъдат използвани за контрол на скоростта. Какво означава това? Ще засичат ли вече на принципа скорост-време, за да се отчете превишена скорост, ако между двете камери се кара по-бързо?
- Не, все още камерите не са сертифицирани. Агенция „Пътна инфраструктура“ и Национално тол управление в партньорство и тясно сътрудничество с Министерството на вътрешните работи и Българския институт по метрология към Министерство на икономиката работят по разработването и внедряването на система за секционен контрол на средната скорост. Целта е да бъде подобрена пътната безопасност и да се намали броят на пътнотранспортните произшествия чрез точно измерване на средната скорост по различни отсечки на пътната мрежа и санкциониране на нарушителите от МВР. Проектът е в процес на разработка.

- След колко време системата ще заработи нормално?
- В момента се провеждат замервания и изпитвания като част от процедурата за сертификация на системата от Българския институт по метрология. По този начин системата ще отговаря на всички законови и технически изисквания, за да бъде осигурен надежден и ефективен контрол на движението. За успешното внедряване на системата за секционен контрол на средната скорост са необходими и изменения в законодателството, за да се улесни правоприлагането и ефективното използване на данните от системата. Тези промени ще прецизират правомощията на МВР при използване на данни от системата и възможността за налагане на санкции при установени нарушения.

- Националното тол управление с колко камери разполага?
- Електронната система за събиране на пътни такси има 295 стационарни контролни точки и 50 мобилни контролни точки. Към момента системата регистрира единствено нарушения, свързани със заплащането на пътни такси.

- Как става връзката с МВР, за да могат те да упражняват контрол и да налагат глоби? Вече работи ли връзката с МВР, или ще заработи скоро?
- И в момента данни за скоростта на пътните превозни средства, преминаващи през стационарните контролни точки на електронната система за събиране на пътни такси, се изпращат към МВР. Предоставените данни дават информация за движението на пътните превозни средства и потенциалните нарушения на скоростта, но е невъзможно налагането на глоби за нарушения от МВР, защото няма сертификация от Българския институт по метрология.

- Какви са приходите от пътни такси от 1 януари 2023 г. до момента? Изпълнява ли се заложеният приходен план?
- Приходите от пътни такси до момента са около 708 млн. лева. Приблизително 249 млн. лева от тях са от е-винетки, а от тол над 434 млн. лева. От контролната дейност на системата приходите са над 23 млн. лева. Приходите са в съответствие с годишните ни прогнози, като има увеличение в сравнение с предходната година. Общите приходи от тол и винетки се очаква да достигнат до около 808 млн. лв. до края на 2023 г.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.