Фактурите за декември обичайно са по-високи, обясняват енергофирмите

Сметките за ток и парно за декември вече пристигат и социалните мрежи завряха от недоволство. Много хора се оплакват, че  сумите, които виждат във фактурите, надминават и най-лошите им очаквания. "За април - 55 лв. за ток, до октомври - по 90-100 лева, за ноември - 157 лв., а за декември - 420 лв.", възмущава се абонат на ЕВН от Стара Загора. В тв репортажи граждани от различни градове се гневят, че сметките им за електроенергия за последния месец на миналата година са увеличени двойно и дори тройно. 

Има ли причини за драстично покачване? Енергийните предприятия твърдят, че нищо извънредно не се е случило и че сметките може да са по-високи, но с проценти, не в пъти. Те припомнят, че по традиция през декември има рекордно потребление - и защото зимата носи по-ниски температури, и заради многото празнични дни, когато хората прекарват повече време вкъщи и се глезят повече.

Най-голямата топлофикация в България - столичната, публикува графики с месечни данни за произведената топлоенергия и за средната температура. Декември е бил с 3.3 градуса по-мразовит в сравнение с ноември, а спрямо декември 2022 г. -  с 0.4 градуса по-студен, показват данните на предприятието. Съответно и произведената топлинна енергия е била повече. 

Експертите на ЕВН пък обясняват,  че понижението на външната температура с 1 °C увеличава потреблението на енергия за отопление с около 10%.

По данни на "Енерго-про" през зимните месеци потреблението на електроенергия нараства с 30-40% спрямо септември и със 70% в сравнение с лятото. 

От 1 юли цените на тока за бита бяха увеличени и това трябва да се има предвид, когато се сравняват сметките за декември 2022 и за декември 2023 г., посочват от ЕРП-тата.

Съмнения

Някои абонати смятат, че високите сметки не са реални, а са надписани. "Смениха старите електромери с уреди с дистанционно отчитане, който май са с дистанционно манипулиране, пипат софтуера и сумите във фактурите ни растат". "С високите сметки сигурно покриваме 13-тата заплата на служителите на енергото", гневят се потребители в социалните мрежи. От ЕРП-тата обаче са категорични -  високите сметки се дължат на по-голямо потребление. Или на дефект в електромера. В такъв случай уредът трябва да се смени. 

Ако се съмнявате, че сметките ви са надписани, подайте оплакване до съответния доставчик  и поискайте проверка, съветват експертите. Дружеството трябва да отговори в 30-дневен срок. Ако отговорът не е удовлетворяващ или не е получен в указания срок, клиентът има право да подаде жалба до КЕВР или Министерство на енергетиката.

Ако се съмнявате в показанията на уредите, които отчитат потреблението ви, дайте ги за експертиза в специализирана лаборатория. Ако уредът е неизправен, дружеството ще покрие разходите по проверката. 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.