"Много са законите, които генерират корупционни практики. Арестите, които виждаме през последните месеци не са борба с корупцията, а използването им като бухалки спрямо предварително набелязани хора или олигарси. Очевиден е избирателният подход. Скоро гражданската енергия ще се канализира и ще доведе до промяна." - заяви в интервю за LIBERTA.BG председателят на неправителствената организация  „Ние, гражданите“ Даниел Божилов.

 

-   Господин Божилов, не скривате острата си позиция и несъгласие с политиката на управление. Вие пръв цитирахте Директива 84 /5  EU, според която със застраховката за ПТП се покриват имуществени и неимуществени вреди. Защо Менда Стоянова оцени човешкия живот на 20 000 лв?

-   С този законопроект продължава порочната практика на приемане на лобистки и недомислени закони. Всъщност в случая мисля, че Менда Стоянова е просто една пощенска кутия. Това е така първо, защото виждаме при управленията на Борисов, че подобни законопроекти не се внасят без негово знание. Второ, това е работа на Комисията за финансов надзор, която ако вижда такива проблеми и дисбаланси в системата, е следвало чрез Министерски съвет да внесат подобни изменения. Но тъй като е ясно каква реакция ще предизвикат подобни предложения, Борисов е предпочел друг да обере негативите. Не случайно Менда Стоянова беше вкарана в парламента по апаратен начин след като загуби изборите в Пловдив.

Всъщност тук трябва да се отбележат две други изключително важни неща. Първото е, че при така предлаганите промени не се лимитират самите обезщетения, а се лимитира само отговорността на застрахователите. Това е така, защото, съгласно ГПК, при присъждане на обезщетения от съда се определя размера по вътрешно убеждение. Т.е., ако в следствие на ПТП има пострадал, застрахователят ще заплати до 20 хил., а останалата част от присъденото обезщетение (което може да е примерно 100 хил. лв) ще остане за сметка на лицето причинило ПТП-то.  А при подобна уредба се губи изцяло смисълът от подобен вид застраховка.

На второ място са мотивите към прословутото Решение на ВКС, с което „се разширява кръга“ на лицата, които могат да търсят обезщетение. С това решение се спекулира изключително много и се изговориха куп неверни неща. Това произнасяне на ВКС не е свързано с някакъв нов закон или някаква нова правна уредба, а е във връзка с уеднаквяване на прилагане на закона от съдилищата. Т.е., то е на база противоречива съдебна практика. Или казано по-просто, съдът не е открил топлата вода и не въвежда нещо ново. Така или иначе и към момента много съдебни състави са прилагали закона по този начин. Други не са и по тази причина ВКС е издал тълкувателното решение, с което указва коя е правилната съдебна практика.

-   „ Ако не се навием да продават живота ни евтино, ако някой джигит ни премаже на пътя, ще трябва да работим един месец за застрахователите“, са Ваши разсъждения. Не става ли много ангарията ни в този живот?

-   За съжаление е така. Това е резултатът от лошото управление. Реално това, което виждаме в момента, си е просто кампания, която цели да създаде аргументи за нови увеличения на премиите по „Гражданска отговорност“, които тази година се увеличиха така или иначе значително. Всъщност виждаме шоково и необосновано увеличение не само на застраховките, но и на други цени и то все на незаменими стоки и услуги, като ток, парно, горива. Увеличават се осигуровките, а се прави опит да се въведе и нова. В последните години са въведени или увеличени над 40 данъка или държавни такси. Всичко това е за сметка на хората, като разбира се начинът, по който тези неща се правят, засяга основно най-уязвимите групи. А аргументите са несъстоятелни. Най-често са, че така било в другите европейски страни. От една страна подобно твърдение не е вярно в общия случай, а от друга самото ниво на доходите в България е няколко пъти по-ниско.

-   Непознаване на европейското законодателство или кризисна интервенция определят предложенията на ГЕРБ за Закона за застраховането?

-   Не мисля, че става въпрос за непознаване на европейското законодателство, а за обикновен лобизъм в полза на застрахователите. Те, както и банките, играчите на зърнения пазар и големите играчи на пазара на горива имат, изключително сериозни лобита във властта. Това, което се случва в момента със застраховките, го виждахме и при опитите на Ревизоро да разчисти конкуренцията на ЛУКОЙЛ с акцизните складове, същия натиск и лобизъм го виждаме и в банковото законодателство, вкл. при опитите да се измени прословутият порочен текст на чл. 417 от ГПК, където банките са приравнени на Държавата и Общините и е създаден за тях механизъм, по който само на база на документи, изхождащи от тях, да си събират привилигировано вземанията чрез предварително изпълнение.

В случая е същото. Достатъчно е да се погледнат финансовите отчети на застрахователите от последните година, две. Вижда се известен спад на този пазар, респективно спад на печалбите. Този спад не се дължи на застраховките „Гражданска отговорност“, но пък тя е удобен инструмент, тъй като е задължителна, застрахователите да си увеличат печалбите.

За съжаление това е цялостен проблем. Всички си спомняме как се роди този пазар. С едни момчета с бухалки и дебели вратове. Наистина впоследствие нещата се поизмениха, но за съжаление начина на работа не. В България специално по отношение на този сегмент застраховката „Гражданска отговорност“ е по-скоро данък, отколкото застрахователен продукт.

-   Какво представлява системата "бонус – малус"?

Системата "бонус-малус е система за управление на риска. Най-общо целта е на база статистически данни застрахователите да предложат продукт, който да отчита риска спрямо конкретен водач на МПС.
В България, обаче, всички застрахователи категорично отказват да въведат такава система. Едната причина е, че така им е значително по-удобно. За това казах по-горе, че в България застраховката „Гражданска отговорност“ е по-скоро данък. Тъй като при определяне на премията се ползват само два-три параметъра – стаж на водача на МПС, наличие на предишни ПТП-та и мощност на автомобила. Но и тези параметри са формални, защото те не влияят особено на премиите. Втората причина да отказват да прилагат тази система, обаче, е обективна и тя се свързва с държавата и прикриването и изопачаването на статистиките. Всъщност тук нещата винаги са свързани. В България МВР не води точна статистика на причините за ПТП, от което е невъзможно да се направят по-сериозни анализи. Това от една страна влияе на застрахователите, но много по-сериозното е, че влияе и на цялостната картина. Ако погледнем отчетите и статистиката на МВР, главните причини за ПТП са“ несъобразената скорост“ и употребата на алкохол. Няма да видите в нито един случай на ПТП констатация на МВР, че причината за ПТП-то е лошият или неосветен път, неправилната маркировка, неправилното поставяне на значи или неподържането на тротоарите и др. А в много от случаите именно това са причините. Защо не се прави е ясно – за да се освободят съответните отговорни държавни и общински органи от отговорност. Но това влияе на други неща. Не случайно Законът за движение по пътищата е най-изменяният във времето закон, като в него непрекъснато се правят изменения с цел да се намалят ПТП-тата, но резултат от това няма.

Това рефлектира и върху „Гражданската отговорност“. При липсата на достоверна информация е трудно да се приложат системите „бонус-малус“.

Само за сравнение и за по-ясна представа ще посоча как е направена тази система в Германия. Там има над 30 групи, на база на които се правят отстъпки на полицата за конкретния водач в зависимост от групата, в която попада. При оценката в коя група е даден водач се взимат под внимание: стажа му зад волана, наличието или липса на извършени нарушения и тяхната тежест, километрите, които е заявил, че ще мине за съответната година, безопасността на съответния автомобил (а не както е тук - мощността му), броя на водачите които го управляват, управлява ли се автомобила в тъмните часове на денонощието, какъв е обичайния трафик в голям, малък град и още множество подобни обстоятелства. На база на цялостната оценка, водачът попада в конкретна група, която влияе в значителна степен върху цената на полицата. Ако трябва да говорим с конкретни числа, то един водач с 15-20 г. зад волана, който няма нарушения и минава около 10 хил. км. на година, ще заплати полица около 200-250 евро, а отделно, ако е договорено, може да получи и кеш-бек в края на съответния период, ако не е ангажирал отговорност на застрахователя. Ако обаче водачът е млад, има множество нарушения, особено за превишена скорост, правил е ПТП-та и т.н., полицата може да стигне и 2000 евро. И това е напълно нормално, тъй като подобен водач е значително по-рисков.

От тази система, разбира се, има като последица и дисциплиниращ ефект за водачите, защото никой не желае да плаща по-високи цени за полица. Във Великобритания, до колкото знам, подобна полица при първо санкциониране за превишена скорост води до 5% поскъпване, а при всяко следващо цената скача с по още 20% и то за период от 4 години от съответното нарушение.

-   Как реагира вашето сдружение на сигналите за източване на обезщетенията при злополуки от 9 адвокатски кантори, през различни посредници ?

-   Тези обвинения към конкретни кантори не звучат сериозно. Всъщност, как тези адвокати биха могли да източват застрахователите? Начините за изплащането на обезщетение на пострадал са два -  единият е по договорка между пострадалия и застрахователя, а другият е по съдебен ред, било в наказателно производство като граждански иск или изцяло по граждански ред. Тогава обезщетението се определя от съда.

При това положение, къде е източването от адвокатите? Че в случаите на споразумения са отстоявали по-висок размер на обезщетението? Или че пред съда са успели да докажат по-високи вреди?

-   В позициите си проявявате остър рефлекс за справедливост - кажете как виждате тази справедливост в едно проядено от корупция общество и кой е дългият път до нея?

-   За съжаление корупцията в България е достигнала невиждани нива. А това е лесно проверимо тъй като под натиска на ЕС все пак бяха приети доста инструменти като публични регистри и достъп до информация, от които тези корупционни практики лъсват все повече. Причината за това се корени на три места – едното е лобизма в Парламента. Много закони генерират корупционни практики, вкл. и този, за който говорим. Второто е нежеланието на отговорните органи по правоприлагане да си вършат работата. Това, което виждаме в последните месеци от тях, не е борба с корупцията, а използването им като бухалка спрямо предварително набелязани хора или олигарси. Избирателният подход е очевиден – атакуват се примерно Банев и Арабаджиев, но същевременно се оневинява Пеевски, а Домусчиев се бонифицира. За сега резултатът от борбата с корупцията е задържаната Иванчева с рекорден подкуп от 70 хил. евро, по думите на прокурор Гешев. И това при положение, че пред очите на цялото общество се присвоиха чрез схеми активи на стойност сигурно над 100 млрд. Виждаме какво става и в ДАБЧ – шумни акции и арести на няколко чиновника. А се оказва, че тази криминална схема изобщо не е от вчера и е имало множество сигнали. Ами няма как прокуратурата да убеди обществото при това положение, че няколко дребни чиновника са си разигравали коня и са си въртели далавери за милиони под носа на всички и над тях не е имало политически чадър. Третият голям проблем е липсата на активно гражданско общество, което да реагира на всичките тези очевидни злоупотреби и да принуждава държавните органи да си вършат работата. Това е много тежък проблем. И той не е случаен. За да няма такова гражданско общество се работи през целия преход, защото то е голям трън в очите на които и да е управляващи. Но това е единственият път, който може да доведе до реална промяна. Седим ли си в къщи и цъкайки с език за поредната далавера, нещата няма да се променят.

-   Правителството дава 43 милиона за една дупка, а няма 50 милиона за Многопрофилна специализирана детска болница. Наскоро родилка даде живот върху кушетка в Спешна помощ на гр. Пещера, поради липса на родилно отделение там. Какво е определението Ви за този абсурд ?

-   За съжаление това не е абсурд, а практика. И тези 43 млн. за дупката не са единственият случай. Към дупката спокойно можем да добавим 25 млн. за отровните химикали на Баневи в "Полимери", можем да добавим несъбраните 50 млн. от Домусчиев. В тази графа може да включим и изчезналите 6 млрд. от КТБ, както и умишлено несъбраните 16 млрд. лв. от НАП за последните 10 години, платените обезщетения от 1,4 млрд. на "Атомстрой" за проваления проекта за „АЕЦ-Белене“, както и закопаните по него над  3,5 млрд. за хонорари и комисионни на хидроинженери и други специалисти. И това е само върхът на айсберга. Както виждате става въпрос за колосални суми, които са потънали в джобовете на няколко човека.

Резултатът от тези колосални кражби и злоупотреби е, че в 21 век ние нямаме Многопрофилна детска болница, която според специалистите би струвала около 50 млн., няма кувьози за родилните отделения, болниците са в трагично състояние, като някои се закриват и родилки, болни на хемодиализа и други в тежко състояние, са принудени да пътуват до съседни градове. Няма смисъл да продължавам да изброявам проблеми. Те са много и навсякъде. На този фон управляващите непрекъснато се опитват да ни убедят, че имаме добро и стабилно управление, че корупцията е само усещане, а България е лидер в ЕС по ниска задлъжнялост и др. А после се сърдят, че никой не им вярва.

-   Смятате ли, че в България нещо може да се промени и виждате ли начин това да се случи ?

-   България е на над 1300 г.  Българският народ е преживял какво ли не във времето и е намерил начин да оцелее и да се съхрани. Мисля, че ще намери сили да се съвземе и сега. Вярно е, че към момента нещата звучат отчайващо, а отчаянието е лош съветник, но все повече хора имат критично мислене и категорично не приемат настоящото положение. Въпреки опита за тотален контрол върху медиите, с развитие на технологиите истината намира път и достига до все повече хора. Виждате, че има ежедневни протести срещу поредното безобразие на правителството или на някой негов член. Въпрос на време е цялата тази обществена енергия да се обедини и канализира по някакъв начин и хората ясно да заявят, че така повече не може. А започнем ли да отстояваме позициите си, нещата неизбежно ще се променят.

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.