27-годишната българска актриса Мария Бакалова бе номинирана за "Оскар" за най-добра поддържаща роля за участието си в "Борат 2". Актрисата ще се състезава за статуетка с Глен Клоуз, Аманда Сейфред, Оливия Колман и Юн Ю-Йънг, пише бТВ.

През последните месеци Бакалова спечели ред награди и номинации, включително за "Златен глобус" и "Бафта".

Преди Бакалова нашата страна имаше и друга номинация - на Тео Ушев за анимационния филм "Сляпата Вайша".

Ясен Дараков, BG VOICE: "Какво мислите за Мария Бакалова - няма значение": 

Последния месец все по-ожесточено се води някакъв безсмислен фейсбук спор около името, таланта и постиженията на Мария Бакалова – актрисата, изиграла дъщерята на Борат в продължението на едноименния филм. Първо някакъв неин учител, професор бил, в някакъв софийски театър нещо правел, обясни как Бакалова леко ку…еела и затова получила ролята. После половината държава написа статус, появиха се още нейни учители по сутрешните блокове, показваха снимки и разказваха мили спомени за нея. Сега пък Копринка Червенкова също се изказа по темата. По думите й за Мария Бакалова би било по-достойно да отиде да се съблече за някое списание, отколкото да участва в тази „помия“, защото става въпрос за скандално бездарие. „Това не е филм. Това са някакви неграмотно направени скечове, които са лошо вързани – много лошо“, обяснява тя. Червенкова е завършила в Москва и от 1975 г. работи във в. „Култура“ и дълги години беше негов главен редактор, т.е. десетилетия тя оглавява официалната културна критика в страната. Във времето преди социалните мрежи там се случваха погромите срещу „лошото“ изкуство. Аз лично съм изненадан от мнението на Червенкова, в чиято работа през годините съм срещал предимно адекватни на времето си тези, дори и леко клонящи към онази историческа епоха, в която е прекарала най-много от живота си. Но мнението й за „Борат 2“ ме изненада, определяйки го като „скандално бездарие“. Не съм най-големият фен на поредицата, първата част даже не помня дали догледах. Втората обаче ме изненада приятно – беше смешна, открехна завесата на много проблеми в американското общество и лицемерието спрямо жените. Но дали филмът се е харесал на мен, на вас или на Червенкова – няма особено значение. Изкуството трябва да създава дебат, понякога то шокира, понякога използва гротеска за своите цели, но добро изкуство, което оставя следи и променя обществата, провокира разговор. Филмът в САЩ повлия на президентските избори, завърши образа на Руди Джулиани като изкуфял идиот и сексист и допълни този на Доналд Тръмп. Филмът провокира реакция и донякъде обществена промяна. В България обаче спорът е на ниво махленска свада на тема колко к…ва е Мария Бакалова. А това е ОТВРАТИТЕЛНО. Когато не се харесват действията на една жена и тя е млада, красива и секси, това веднага е определението, което й се лепва. Особено когато липсват други доводи.

Аз не я познавах преди участието й в този филм, не сме трупали пясъчни кофички в Морската в Бургас, нито сме ходили на „Индуекса“ в „Меден рудник“ (където явно е израснала). Но участието й в „Борат 2“ е забележително – тя печели кастинг сред 600 актриси от цял свят. А впечатляващото всъщност е как тя успява да остане в този образ в продължение на часове. В повечето филми се правят дубли на отделните сцени, в които актьорите влизат в ролята за няколко минути и после пак. Бакалова го прави в продължение на часове, а Саша Барън Коен – в продължение на дни. Това е гениално, независимо дали крайният резултат ви допада лично на вас или не. И затова са всички тези номинации и награди за Бакалова, Коен и филма.

Но всъщност темата с тези мнения ме провокира още веднъж да се замисля дали правото на всеки да има мнение и да го изразява свободно в социалните мрежи е важно. Откакто го има Фейсбук, всеки си мисли явно, че мнението му е важно. BREAKING NEWS – не, не е. В социалните мрежи се навъдиха всякакви експерти – от футбол, до американска политика и вирусология. Какво мислите за Тръмп, Байдън, вируса, ваксините няма никакво значение, ама никакво. Важните мнения са на експертите. Дори мнението на доц. Мангъров е важно, въпреки че времето и фактите за пандемията отхвърлят неговите тези. Човекът има опит и експертиза в тази област, затова и неговото мнение е важно. Вашето – не. И е наистина по-добре човек да си замълчи, преди да изпляска някоя тъпотия във Фейсбук.

Копринка Червенкова някога е била смятана за експерт, за кинокритик, вероятно е имала силата да решава кое да бъде пускано и кое не. Ето защо нейното мнение всъщност заслужава коментар. През март 2021 г. обаче Червенкова е просто историческа справка в родната културна история. Но в световната – тя дори не е бележка под чертата, отбелязана със звездичка *. Никой, никога не я е чувал извън пределите на България. За света обаче младата актриса в Бургас винаги ще бъде наричана „номинираната за „Златен глобус“ и „Оскар“ (след 15 март) Мария Бакалова“. А след 25 април вероятно и „носителката на „Оскар“ Мария Бакалова“. Това остава завинаги. Още по-специално е, че тя ще бъде първата и засега единствена българка с такива номинации и награди. А Бакалова вече спечели един куп статуетки, включително и тази на критиците – определяна за най-трудната награда в Холивуд, и победи легенди като Глен Клоуз и Оливия Колман. Вероятно й е през точно онази окървавена работа, показана във филма и възмутила толкова много български критици, дали ще получи тяхното одобрение. Важно е да вземе „Оскар“-а, а след 9 години отразяване на тези награди смело мога да заявя, че моето мнение е важно по тази тема и Мария Бакалова ще го направи. А какво мислите за Мария Бакалова вие – всъщност няма никакво значение, дори да сте Копринка Червенкова.

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.