"Насилие над здравия разум и елементарния морал е да представяш ТОЛ-системата като нечувана реформа. Оценката на това - какво тя действително представлява, може да се направи само на базата на сравнение с други възможни решения, защото международният трафик, който разрушавал пътищата, нямаше проблем на граница да бъде обложен с по-висока пътна такста. Без никакви допълнителни разходи. Простите решения винаги са за предпочитане", коментира бившият посланик на България в Русия и политически анализатор Илиян Василев.

Според него второто нещо, което е можело да се направи, е "да се вдигне акциза на горивата и тогава щеше да бъде максимано справедливо, защото хем щяхме да натиснем надолу свръхприходите на търговците на горива и на Нефтохим. Повече караш, повече плащаш".

"Трето, настана пълна каша с пътищата на общини и населени места, които са и част от републиканската пътна мрежа. И какво стана в София - няма да бъде нужна винетка, а в другите ще трябва, само за да стигнат от малкото населено място. до община или областен град. За едни български граждани има едно право, за други друго", възмущава се Василев от управленските решения на ГЕРБ и премиера Бойко Борисов.

И това е нерешим проблем в този формат. Сигурен съм че ще падне в съда, ако бъде сезиран., категоричен е той.

Според Илиян Василев истината е, че ТОЛ-система е съзнателно замислен проект за насочване на едни огромни средства към конкретни фирми, а не честна и нужна реформа. "Там няма конкуренция - избрана е една фирма с връзки към Пеевски, за да го компенсират за "Лафка", разяснява той.

"На всичко отгоре се получи още по-зле, защото собствените разходи на администрирането на ТОЛ-системата са огромни - над 100 милиона лева всяка година. И като сметнете нетните ползи в предишното състояние, с увеличение на винетките на тежкотоварни и сегашната, виждате каква нелепост е сегашната система", анализира Илиян Василев.

Той е категоричен, че всички парламентарно представени партии (включително и управляващите от ГЕРБ и ДПС, прикрити зад "смокиновото листо" ОП /НФСБ,ВМРО и АТАКА/ - бел. р.) "ще сънуват тези милиарди в приходи".

Преди да постъпят в хазната, събраните средства ще преминат през административни разходи и разподи по оператор и прочие "поточета", категоричен е дипломатът.

Liberta.bg видя, че още през месец юли на 2019 година сайтовете "Фрог нюз"  и "Факти" са съобщили, че човек на Пеевски командва ТОЛ-системата през „Капш“, като информацията е доверена пред Фрог от служител на АПИ. Подчертаваме, че за въвеждането и изпълнението на ТОЛ-системата се грижи изцяло ексминистърът и настоящ зам.-министър на региналното развитие Николай Нанков, който е спряган за близък до депутата от ДПС Делян Пеевски и олигарха Валентин Златев.

Ето го и пълния текст на статията:

Човек на депутата-бизнесмен Делян Пеевски командва в АПИ и се разпорежда за тол-системата. Това става през представителя на австрийската фирма „Капш“, подписала договора за изграждане на тол-системата у нас, споделиха пред Фрог нюз служители на Агенция „Пътна инфраструктура“, възмутени от поведението на Борис Марков – представител на „Капш“ в България.

Според тях схемата се ръководи от Иван Мирински, който е широко известен като човекът на Пеевски за обществени поръчки, свързани със строителство на пътища. За съжаление няма как да цитираме имената на източниците си, защото се страхуват от репресии.

Според тях Мирински се разпорежда в агенцията като с бащиния, дори ругае служители,

но това си остава в сферата на сподленото без доказателсва.

Припомняме, че Иван Мирински години наред е лицето на добилата скандална популярност „Водстрой 98“, която е получила милиони от поръчки за градеж на пътища в страната. В момента Мирински контролирал повечето пътни фирми чрез строителния контрол, който изцяло е минал под негово командване, твърдят пред медията ни от бранша. Всичките ни опити да накараме обаче някой от източниците да застане с името си пред медията ни, се натъкнаха на отказ. Истински страх цари сред служителите, които твърдят, че не се боят от премиера и ресорния министър, както от "всесилните Мирински и Пеевски". Освен че се наемат по-малки пътно-строителни фирми за подизпънители, парите им се орязват, а ако си отворят устата се удрят и от строителния контрол, допълват източниците ни. Тол-системата е на практика пряко свързана с използването на пътища, а изграждането ѝ зависи и от строителите.

Какво се случва в АПИ

След серия от публикации във Фрог за неработещата тол-система, с нас се свързаха служители от АПИ, които ни разказаха: „Борис Марков се държи с нас като с подчинени. Идва в Агенцията и ни нарежда какво трябва да правим във връзка с тол-системата. Това, че фирмата, която той представлява, трябва да си свърши работата по системата, не означава, че ние сме му задължени. Повишава тон и използва думи, които ни обиждат. Знаем, че той в повечето случаи идва директно от офиса на Иван Мирински на столичния булевард "Ал. Стамболийски" , където вероятно получава задачите си. Всичко това се коментира тайно в цялата администрация. Хората ги е страх да излязат и да кажат истината и то много, защото знаят, кой стои зад Мирински“.

Първи за оказан натиск върху АПИ от страна на Борис Марков от „Капш“, говори бившият шеф на агенцията инж. Лазар Лазаров. В интервю пред "Биволъ" от март 2016 г. той разкрива скандални факти, които остават без внимание от изпълнителната власт. Поводът е атака от страна на Марков лично към Лазаров през пост във Фейсбук. Ето какво разкрива тогава Лазаров:

„Л.Л: … Потърсете малко, тъй като аз този г-н Марков въобще не го познавам, за мен излезе от нищото. Буквално от нищото. Нито сме политическа организация, нито съм искал да се занимавам или искам да се занимавам с политика, изведнъж… Вижте на коя чужда компания е представител и за какво се борят? Кога излиза неговата публикация във „Фейсбук“, макар че и във „Фейсбук“ нямам профил.

Биволъ: На 9.03.

Л.Л: Вижте кога е излезло предварителното обявление за тол системата в България и ще видите за какво е.

Биволъ: Но има и публикация от по-рано, от преди няколко месеца.

Л.Л: Ами то е за това. Вижте откога е нашето предварително обявление за тол системата, че няма да го даваме на концесия, ще си го прави държавата, за да не подаряваме едни пари на други фирми.

Биволъ: Вие свързвате тази публикация като един вид атака от фирмата?

Л.Л: Нищо не свързвам, само давам насоки, нищо не свързвам, нищо не казвам.

Биволъ: Казахте, че има много такива цесии, на какви суми са?

Л.Л: Заповядайте в агенцията, ще ви извадя цялата документация, тя е публична, не виждам какво има да се крие."

Поредна промяна, обслужваща частни интереси

В началото на седмицата стана ясно, че Тол-системата се отлага за не по-късно от март 2020 г. Вчера ви разказахме, че това е нереален срок и системата може да тръгна най-рано през 2021 г. и то само ако още днес започне тестването ѝ. Решението за отлагане всъщност бе взето от парламентарната комисия по регионална политика, която прие предложените от ГЕРБ промени в Закона за пътищата.

Предлаганите промени в закона прехвърлят цялата отговорност за събирането на пари от тол-системата в доставчиците на услуги, т.е. АПИ излиза от играта изобщо. Принципно това означава, че софтуерът, който е основата на тази тол-система, няма да е на агенцията, а се прехвърля на доставчика на тол-услуги, който е само една фирма – „Интелигентни трафик системи“, тясно свързана от дълго време с „Капш“.

Излиза, че реално „Капш“ скрито ще оперира със системата, категорични са експерти. Те твърдят още, че в момента има още едни много сериозен проблем – преди GPS-компаниите (фирмите, които предлагат на превозвачите приложенията за контрол, охрана и логистика на автомобилния им парк), трябваше да изпращат данните си към АПИ и агенцията да имат софтуер, с който да позиционират тези данни на картата на България. Това звучи сложно така казано, но в действителност означава, че АПИ щяха да знаят всеки един камион къде е бил, от къде е минал и колко километра е изминал. Със законовите промени всичко това ще мине в ръцете на частната компания.

С новите предложения за промяна в Закона се изземва реално от държавата възможността да упражнява контрол върху собствената си тол-система, която по думите на премиера Бойко Борисов е печатница за пари.

В момента всеки гражданин, който се движи по пътищата на страната, плаща пари, които отиват в нечий чужд джоб, а не в държавната хазна. Тол-системата, за която всички ние сме платили 180 милиона не е изградена и нейният старт се отлага за трети пореден път. Държавата няма как да контролира колко винетки се продават и дали монополистът, който събира парите за тях отчита реалната продажба. Законовите промени, които се правят, обслужват само частните интереси на хората, които реално командват в АПИ. Може би не е случайно, че „Капш“ и АПИ използват една и съща правна кантора за документацията по системата.

Скандалът с тол-системата е повече от грандиозен."

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.