"Професионалната журналистика ще оцелее". Важно е традиционните медии да не се опитват да имитират социалните, посочи директорът на Медийната програма на фондация "Конрад Аденауер" за ЮИЕ

Свидетели ли сме на "убийството" на журналистиката от инфлуенсърите и възможно ли е връщането на доверието в журналистиката?

Няма страна в Югоизточна Европа, която да е в една и съща ситуация по отношение на медиите. Въпреки това има много паралели. След края на комунизма в тези страни, както и в бивша Югославия, се стигна до фаза на невероятна креативност, а днес в медиите има фаза на фрустрация.

Така смята Кристоф Плате, директор на Медийната програма на фондацията за Югоизточна Европа, основана през 2005 г. Регионалното бюро на фондацията оперира в София от 2007 г.

"Социалните медии днес оперират в пространство извън правната система, докато частните и обществените медии трябва да се придържат към определени закони. (…) Социалните медии трябва да се придържат към националните и международните закони и правила", коментира Кристоф Плате в предаването "Хоризонт до обед".  

Има много фрустрации на Балканите – започвайки с традиционните медии, затова много потребители търсят информация от други източници, най-често от интернет, от социалните медии. Но това е ситуация, която не е типична за Балканите, тя се наблюдава и в други страни и региони. Тук утежняващ фактор е географската близост и историческите връзки на страните от региона със Съветския съюз и страните от Варшавския договор, изказа мнение той.

Фрустрациите с общественото радио в Германия са съвсем осезаеми, направи друг паралел Плате.

При много страни, присъединили се към ЕС, се наблюдава феномен - първоначално се изпълняват всички изисквания и претенции, а след това изведнъж интересът спада, посочи той, запитан за медийната свобода в България. На национално ниво понякога липсват капацитет и воля да се прилагат законите на практика, изтъкна още Плате във връзка с Европейския акт за свободата на медиите.

"Всеки работещ в медия, и това се отнася не само за България, има политическо мнение като гражданин. Ако е ръководител на частна медия, той има право в своята медия до известна степен да вижда отразени своите възгледи. Когато политически интереси като такива се разкриват в частните медии, читателят, слушателят, зрителят се чувства ориентиран, а не измамен", подчерта Кристоф Плате.

"В обществените медии е важно да се следват журналистически принципи. Има много политически интереси, които се опитват да влияят на обществените медии. Зависи от генералните директори, от надзорните съвети да се съпротивляват на този натиск", каза още той.

Важно е традиционните медии да не се опитват да имитират социалните, а да се фокусират върху своята мисия, обобщи Плате.

"Бъдете много предпазливи към онова, което се етикетира като журналистика но не е. Въпреки всички трудности, професионалната журналистика ще оцелее."

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.