"В последните дни имаше случаи на криминални прояви, които отново поставиха на древен ред въпроса за интеграция на ромите. Очевидно е, че правителството на ГЕРБ и ОП претърпя провал с Националната стратегия за интеграция на ромите“. Това заяви на брифинг в парламента лидерът на социалистите Корнелия Нинова.
"Време е да спрем да говорим и да пристъпим към действия, които са конкретни. Без излишни емоции, без натягане на напрежение, което може да прерасне в етнически конфликт. Призоваваме и другите парламентарни групи, ние като законодатели да си свършим работата, а изпълнителната власт да пристъпи към прилагането на закона в цялата му сила. Законът трябва да се прилага еднакво за всички", заяви още тя.
Нинова застъпва тезата, че образованието е ключ към ромската интеграция. Затова червените иска да отпадне принципа "парите следват ученика". Тази политика не даде резултат, смята тя. БСП иска да отпаднат и делегираните бюджети. Трябва да има и мерки в сферата на социалните помощи. Нинова иска да се спират социалните помощи на родителите, чиито деца не ходят на училище. Левите искат и по-строги санкции за съжителство на съпружески начала с малолетни и непълнолетни. На санкции ще подлежат родителите, които позволяват това.
Другата седмица от БСП ще предложат изменения в три закона - в Наказателния кодекс, в Закона за училищното и предучилищното образование и в този за социалното подпомагане.
"Начинът, по който подхожда ГЕРБ - децата да се водят принудително на училище, очевидно не работи. Те отиват и след 2 седмици напускат отново. Това е борба с последствията. Ние искаме да се занимаваме с причината за това състояние на образователната система“, категоричен е лидерът на социалистите.
Малко по-късно образователният министър Красимир Вълчев контрира, че БСП не разбират темата и че "никой в образователната система не е против делегираните бюджети".
"Може би от БСП не са разбрали, че основната част от проблемите с интеграцията са социално-културни, т.е. липсата на отношение към образованието. И този проблем трябва да бъде борен с продължителни и целенасочени координирани усилия на институциите. Надявам се да го разберат това, защото образованието има нужда от приемственост на политиките“