Създадоха си кризата – решиха си я, чакаме следващия епизод, коментира кметът Васил Терзиев
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов реши да влезе в ролята на "спасител" и нареди на кабинета да отпусне 15 млн. лв. от държавния бюджет за увеличение на заплатите на протестиращите служители на столичния градския транспорт.
В присъствието на премиера Росен Желязков и финансовия министър Теменужка Петкова той се срещна с представители на двата синдиката и с общински съветници от ГЕРБ и БСП, които призова да договорят със синдикатите да пуснат транспорта в София още тази вечер.
Не е ясно в качеството си на какъв Борисов нарежда на кабинета да отпусне допълнителни средства на Столична община. В същото време той увери: Гарантирам за ГЕРБ, че не участва в тези протести.
Борисов коментира, че решението за отпускането на парите за столичния градски транспорт е неправилно, "защото не е редно с парите на хората от Каспичан и Сливен да се дават пари на софийските шофьори", но го подкрепя, за да не бъдат провалени матурите на учениците и "да не късаме нервите на софиянци". Той обяви, че правителството е било принудено да се намеси, както и политическите партии от управляващата коалиция, защото кметът на София Васил Терзиев "явно не може или не иска да се справи със ситуацията". "Кметът иска да се прави на по-силен от всички. Много умело прехвърля вината. Явно, че не може да разреши проблемите", коментира още Борисов.
Не е ясно обаче тези 15 млн. лв. допълнително към субсидията за градския транспорт в София за какво увеличение на заплатите ще стигне. Синдикатите настояваха за увеличение на възнагражденията на всички с 400 лв. тази година, което по думите на кмета Терзиев е 50-60 млн. лв. допълнителни разходи за общината. Няма опасност и от провал на матурите, защото граждани, МОН, общината и училищата се мобилизираха и вече има стройна организация за извозване на ученици и квестори, които не разполагат с транспорт.
От КНСБ и КТ "Подкрепа" обаче са доволни от отпуснатите 15 милиона лева и твърдят, че те ще бъдат достатъчни за удовлетворяване на исканията на работещите в градския транспорт за увеличение на основните им заплати с 300 лв.
"Напълно възможно е утре в София да има наземен градски транспорт", написа лидерът на Федерацията на транспортните работници "Подкрепа“ Иван Кирилов.
"Наземният градски транспорт в София ще работи утре", увери и Георги Панайотов - председател на КТ „Подкрепа“ в Столичния електротранспорт.
По повод отпуснатите допълнително пари за решаване на транспортната криза в София премиерът Росен Желязков посочи, че тези средства ще бъдат за сметка на други пера от бюджета. Според него това ще възстанови реда и спокойствието в столицата, но устойчиво решение за следващите години е в ръцете на местната власт.
"Не е работа на държавата да се меси в процеси, които са от комунален характер, но това, което се случва наложи днес да проведем тези разговори", изтъкна Желязков. По думите му жителите на столицата са станали заложник на неумението да се водят разговори по въпроси, които не се заключават само до размера на заплатите, но и за бъдещето на градския транспорт, за модела на функциониране на дружествата в системата, за оптимизирането на процесите и социалния диалог.
Създай криза, за да я решиш
"Създадоха си кризата – решиха си я, чакаме следващия епизод. Бяхме свидетели на поредния епизод от един и същи сериал – създаването на проблем от едни и същи и решаването му по един не много дългосрочен, не много добре обмислен начин", коментира кметът на Столична община (СО) Васил Терзиев.
Според него се пропуска да се каже тези 15 млн. лв., които правителството на Росен Желязков ще отпусне, какъв проблем точно биха решили. По думите му не се казва, че общината трябва през всяка следваща година да намира всеки един лев, който днес се гласува за увеличение. „За пореден път ставаме свидетели на това как не се мисли устойчиво“, смята той.
Зам.-кметът по финанси на СО Иван Василев каза, че градският транспорт в София няма нужда от 15 млн. лева, а от сериозни реформи. „За пореден път Борисов раздава общите ни пари, без да има аргументи и да търси устойчиви решения. Продължава да търси начини да си купи народната любов, а ние си плащаме за нея,“ написа той във "Фейсбук".
„Призовавам правителството за сериозно и отговорно отношение към финансите на държавата и парите на данъкоплатците. Неведнъж заявихме, че изсипването на пари „на калпак“ на всички не е реално решение нито днес, нито другата година, нито след това. Системните проблеми на транспорта в София няма да се решат с 15 млн., или 50 млн., или дори 100 млн., ако няма реформа в дружествата, управлявани от Общинския съвет и ГЕРБ-БСП-ИТН тъмното мнозинство. Няма да разрешат и незаконната стачка на транспортните работници. Това мнозинство и синдикатите не желаят реформи, за да има зависими хора и да няма правила и отчетност“, допълни зам.-кметът по финанси.
„Водим диалог със служителите от месеци. Не срещаме разбиране от синдикатите. А днес получихме поредната доза неразбиране и популизъм и познатото разхвърляне на парите на данъкоплатците по усмотрение на един партиен лидер. В какво качество и с какви правомощия председателят на партия ГЕРБ „спасява“ ситуацията или се спасява от нея,“ каза Иван Василев.
По повод новината за отпуснатите допълнително пари и намесата на Борисов депутатът от "Продължаваме промяната" Лена Бориславова коментира: "ГЕРБ ще убеди ГЕРБ (синдикати) да спрат с незаконната транспортна стачка."
Блокаж на преговорите
Днес е шестият пореден ден, в който София остава без наземен градски транспорт. Вчера Терзиев покани в 8:00 ч. синдикалистите на разговори, но при условие транспортът да заработи. Синдикатите обявиха, че не са получавали официална покана, обаче все пак ще отидат в 7:45 пред общината. Срещата се състоя, но бе безплодна.
На срещата с кмета влязоха само представителите на КНСБ, а тези на КТ "Подкрепа" останаха пред общината. Терзиев бе категоричен, че няма накъде повече да удовлетворява исканията на протестиращите. И в крайна сметка, след около три часа разговори, двете страни не се разбраха и срещата приключи без резултат. А след това от протестиращите обявиха, че досега са правили гражданско неподчинение, а сега влизат в процедура на ефективни стачни действия, при това безсрочно.
„Кметът и неговият екип са твърдо убедени, че няма какво да се направи. Нашите изчисления показват друго. В разговорите се уточни, че няма да има никакво ново предложение към протестиращите. Нашите искания остават за 300 лева увеличение на заплатите“, каза вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов и подчерта, че днес не е ставало дума за преговори, а за разговори.
След срещата стана ясно също така, че ще се прави подписка за спиране на работата и на метрото.
„Трябват ни 50% плюс един от списъчния състав на работещите, за да влезем в тази законова процедура на стачка”, каза още Капитанов, като уточни, че действията им още от ден първи са гражданско неподчинение.
Терзиев бе лаконичен след срещата:
"Проведохме разговор. Препотвърдихме позициите, отново изложих моята теза защо предложението, което съм отправил, е по-правилното и как то решава проблемите, които седят пред нас. Това не бяха преговори - просто имахме възможност всеки един отново да разкаже откъде тръгва, защо. За матурите вече е направена необходимата организация. Няма да останат деца, които да имат затруднения с извозването".
Официалните искания на транспортните синдикати бяха за увеличение на заплатите с 400 лева със задна дата - от 1 март, за осигуряване на санитарни помещения, работно униформено облекло, повишаване на режийните разноски за храна от 15 на 20 лева. Преди срещата с Терзиев вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов заяви, че са направили крачки назад и добави: „Вече не говорим за увеличение на запратите с 400 лева, а за 300 лева, което е почти 30% надолу. Не говорим за увеличение на заплатите от началото на годината, а от април. В диалога е решението. Поставянето на условия не е работещо за нито една от страните“.
Той добави, че много зависи от развитието на евентуалните разговори с кмета дали в дните на матурите - 21 и 23 май, ще има транспорт. Според него, те са инициирали и среща с просветния министър Красимир Вълчев, за да обсъдят евентуални мерки.
"За мен слизането от 400 лева на 300 лева не е отстъпка, когато си започнал с едно необосновано искане, което не е подплатено с данни, не е казано откъде ще дойдат парите и не е отговорено на най-важния въпрос: как ще променим двата най-съществени проблема - липсата на водачи и сервизни работници", коментира Васил Терзиев, а за проблема около матурите каза: "Направен е анализ колко деца са имали проблем със стигането да училище през двата дни, в които нямаше транспорт. Работи се с МОН и РУО и на всички деца ще стигнат до матурите на 21 и 23 май".
За днес пред общината е предвиден и митинг в подкрепа на Васил Терзиев и срещу действията на транспортните синдикати. Той трябва да започне в 17:00 ч.
Вчера съпредседателят на ПП Кирил Петков призова за масово присъствие на софиянци на тази проява:
“Софиянци не са глупаци. Всички виждат как Борисов и Пеевски чрез държавата и общинския съвет се опитват да притиснат кмета. С неудобството на хиляди софиянци си играят политическите игрички. Не отпуснаха 400 милиона (лева) за детски градини от държавния бюджет. Блокираха средствата по общинската програма. Смениха ръководствата на транспортните дружества, включително и инж. Братоев в метрополитена. Борисов и Пеевски сбъркаха като подцениха интелигентността на гражданите! Нека покажем, че столицата не е тяхна собственост. Елате в понеделник в 17:00 часа пред сградата на общината, за да подкрепим нашия кмет!“, се казва в съобщението на Петков.
Къде са шефовете на транспортните дружества?
Същевременно от "Спаси София" излязоха с публикация, в която посочват поименно шефовете на четирите транспортни дружества в столицата - Румяна Милова (Център за градска мобилност), Стилиян Манолов (Столичен автотранспорт), Евгений Ганчев (Столичен електротранспорт) и Николай Найденов (Метрополитен).
"Сигурно не ги познавате, защото те не носят отговорност пред обществото – не се обясняват пред медиите и гражданите, въпреки че имат пълна оперативна независимост да ръководят дружествата. Те са назначени от коалицията на корупцията, начело с ГЕРБ и БСП, която, освен назначения и искания за нови и нови разходи, не е предложила и един смислен проект или смела реформа в Общинския съвет", пишат от "Спаси София".
И допълват, че "транспортът на София от години е феодализиран, източван и неуправляем" и сега е моментът за "дълбока реформа в полза на пътниците и данъкоплатците на София".
"Градският транспорт има нужда от огромни инвестиции, които няма как да се случат, ако парите продължават да потъват в съмнителни търгове и при тотална непрозрачност и неефективност на разходите [...] Затова предлагаме: обединяване на 4-те транспортни дружества; намаляване на администрацията; преосмисляне на правомощията в целия сектор; нови правила за платено паркиране - всички приходи да отиват за нови автобуси и паркинги".
Засега няма стачка за извозването на боклука
Към момента няма фирми, които да са отказали да извозват сметта осем столични района.
"Това, което имам като информация, е че и двете фирми почистват чинно в днешния ден", коментира кметът Терзиев.
Преди няколко дни фирмите "Зауба" и "Грийн партнърс - БКС" съобщиха, че спират почистването на боклука в "Люлин", "Красно село", "Илинден", "Надежда", "Сердика", "Изгрев", "Слатина" и "Подуяне", поради неизплатени близо 9 млн. лева от Столична община.
Още в края на миналата седмица зам.-кметът по финанси Иван Василев обаче обясни, че забавянето на плащания към въпросните дружества се дължи на законови ограничения, свързани с все още неприетия общински бюджет. Той изрази надежда план-сметката да бъде одобрена от СОС на 29 май и увери, че сметопочистването на София няма да спре.