След сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров е разпоредено на районните прокурори да извършат проверки на "споделеното пътуване", които са възложени на МВР.
Проверките по пътищата вече са факт. А болшинството от фирмите в България, които извършват транспортни услуги, са на политически и партийни лица от една партия и са управлявани чрез подставени лица. Най-вероятно "споделеното пътуване" се отразява негативно на монопола на партийната централа и намалява печалбите й от пътническия транспорт.
Хилядите пътуващи споделено с шофьори от социалните мрежи намаляват приходите на автобусния бранш с 3 милиона лева годишно. Това показа проучване сред десетките групи за модерно транспортиране в интернет, пише Монитор.
Най-големи са групите за пътуване от столицата в посока морето и Пловдив. Само за август към Бургас и обратно шофьори са превозили 2500 души. Повечето областни градове има поне по две групи, където предлагащи и търсещи услугата се срещат. Най-голямата такава група е "Пътуващи Бургас - София и обратно!", която към този момент има близо 66 000 членове.
До Варна и мераклиите за превоз са над 35 000, но втората по големина група е до Пловдив, където на месец поне 1200 души се возят с „частни“ шофьори. По-назад са старозагорски, пазарджишки и русенски групи, наброяващи всяка от тях над 10 000 души. Общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 200 000.
Цените варират според марката автомобил, но най-често са на 60% от тази на автобусите
Така превозът София-Бургас се търгува по 20 лева за място при 27 лева цена за автобусен билет. По 8 лева пък плащат потребителите между София и Пловдив при 13 лв. с рейса. Около 25 лв. се върти цената на север до морето при официален транспорт 30 лв. за място. На база видимите уговорки за пътувания излиза, че по линията София-Бургас лицензираните автобусни фирми са изгубили близо 70 000 лева приходи само през август. Пропуснатите приходи по линията София-Варна са за над 40 000. Дори в посока малки градове като Благоевград и Монтана рейсовете се разминават с постъпления за по около 10 000 лв. Общата сметка от всички групи е за над 3 млн. лв. годишно, като в сметките не влизат нелегалните превози с бусове нито уговорените извън Фейсбук споделени пътувания.
Въпреки пропуснатите приходи превозвачите нямат против споделеното пътуване, коментира пред „Монитор“ Магдалена Милтенова - председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, член на Националното сдружение на автобусните превозвачи и Конфедерацията на автобусните превозвачи. Протестът на бранша е срещу нелегални междуселищни превози на пътници, където ощетяването от подобни схеми за хазната е около 300 млн. лева. Въпреки ангажимента от страна на премиера Бойко Борисов заради летния сезон действията срещу нелегалните бусове са се забавили.
Браншът е изпратил сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров, който е разпоредил проверки от районите прокурори във всички области
Ангажираните институции по темата са МВР с Пътна полиция, Националната приходна агенция и ИА "Автомобилна администрация". От началото на годината са извършени 16 проверки, като са издали 17 броя акта от данъчните на шофьори за 13 нарушения. Най-честите нарушения са неиздаване на документ за заплащане на превоза и липса на фискално устройство. Една от последните акции данъчни инспектори влязоха под прикритие срещу шофьори, които взимат пътниците от спирки в София и ги прибират до Перник срещу три лева, каквато е цената и на редовния билет по тази линия.
Проверяват микробуси, автобуси и леки автомобили
Затвор за превоз на пътници срещу заплащане без лиценз е едно от честите искания на автобусните превозвачи до властта през последните години. Те настояват добилият огромни размери превоз на пътници с микробуси и баничарки в страната, така и в чужбина да се криминализира, но депутатите отказаха да го вкарат в Наказателния кодекс. Затова се стигна превозвачите да се саморазправят с „конкуренцията“, като наемат частни охранители да разгонват нелегални превозвачи от автобусните спирки из страната със заплахи да чупят стъкла, чистачки и огледала.
Засилват проверките на автомобилните превози
От 1 до 27 септември текат проверки на автобусите, с които ще се извършват превоз на деца и ученици. По разпореждане на министъра на транспорта Росен Желязков е създадена организация за засилване на контрола на автомобилните превози на пътници и товари във връзка с предстоящите празници и първия учебен ден. Това заяви изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ Бойко Рановски на брифинг в МВР за представяне на планираните мерки от отговорните институции поради очакваното увеличение на движението по пътищата през почивните дни.
В дните 5, 6 и 8 септември 2019 г. ИА „Автомобилна администрация“ ще концентрира екипи в районите на автогари, жп гари, летища и др., където се очаква да има най-голям пътникопоток. "На 7 септември 2019 г. ще има дежурни екипи, които при необходимост ще бъдат в готовност за извършване на пътен контрол“, обяви Бойко Рановски. Той уточни, че инспекторите на ИА „Автомобилна администрация“ ще проверяват за нарушения, свързани с техническото състояние на превозните средства и спазването на нормативните изисквания при извършването на обществен превоз на пътници и товари.