Един от най-големите грехове на прехода или по-скоро на тези, които със самочувствието на месии ни преведоха през него, е опустошаването на ценностите на един народ и замяната им с карикатурен образ на обществен и политически морал. Това естествено доведе до краха на образованието и оттам до формиране на хора, имитиращи с гордост мутренското поведение от 90-те години, ценностите, приоритетите му и от там начина на живот.

Според Лайбниц един народ може да се прероди с образование за 100 години. Бих добавила, че може и да съсипе бъдещето си за 20. Причините са две.
Месиите ни толкова могат. Икономиката на България се разпредели през 90-те години между ченгета, мутри, сервитьори, охранители и т.н., на принципа "Аз давам - ти се отчиташ". В последните 10 години този принцип навлезе във върхова фаза. Лесното печелене на пари в сивата икономика, подкупните политици, чиновници, ченгета, държавни служители, магистрати, липсата на контрол възпроизведе в пъти морала на хората с куфарчетата, рекетьорите, дебелоглавите охранители с анцуг и две мозъчни гънки.

ДЕЦАТА НИ ИЗРАСНАХА в тази среда - вдишваха аромата на лесните пари, блестящите коли, разгула и запоите в ритъма на чалга ритъм с възклицателни междуметия вместо текст.

КАКВО СЕ СЛУЧИ С ОБРАЗОВАНИЕТО?
Неадекватни реформи, безмислени програми и методи, разработвани от хора, отдалечили се на светлинни години от реалните проблеми.

Тук е втората причина. Управляващите нямаха погрешна идея за реформата в образованието. Те нямаха никаква идея.
Всяка реформа следва промените в обществото и решава проблемите, които спъват развитието му.

Реформата в образованието трябва да започне с прераждане душите на ръководителите на държавата, на учебното дело, после на учителите, родителите и накрая учениците. Тази мисъл не е моя, а на автора на "Политическа психология" Густав Льобон.

Образованието днес има за цел да развие способностите за запаметяване с цел получаване на високи оценки и диплома.
Ще цитирам пасаж от "Британска Индия" на Шалей: "Индусите претендираха само за талант и умение, а англичаните се занимават главно с характера. Защо? Защото това е истинската стойност на човека: хладнокръвие, когато трябва да се решава, и бързина,когато се касае да се действа, съвест за противопоставяне на изкушението, енергия - за заплашването."
Как се постига това? Достатъчно е да се видят постиженията на германската, английската, американската образователни системи, залагащи на свободното мислене, поощряване на различността, творчеството, практиката.

Важното е да се възпитат принципи, ценности, умения и самочувствие, което всъщност прави учащият зрял човек с отношение към обществените нужди и своето място в света.

Днес младите българи не се интересуват от политика и обществени проблеми. По-страшното е, че не желаят да излязат извън личната си зона на комфорт и паратизират. Много потърсиха щастието си в чужбина. Малцина устояха на тежките изкривявания на обществения морал и са наша българска гордост.

Този грях на управляващите е смъртен грях. Разлагането на техния морал зарази нашето бъдеще. Всичко се купува - дипломи, шофьорски книжки, пост, дела, нечия съдба. Превърнахме се в държавата на алъш вериша. Държавата, която превърна в достойнство наглостта, лъжата, безпардонността, кражбите, политическото лицемерие и безсрамие.

Аз съм майка и няма да им простя. Никога!

А следващите, които ще дойдете, добре помислете как се създават истински личности, човеци със съвест и морал и дайте възможност на неродените да бъдат българи със самочувствие и съзнание за дълг.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.