Повод за започналите през лятото на 2020 година масови протести в България, в които се включиха наши сънародници от цял свят, беше нахлуването на прокуратурата в сградата на президентството. Едно от основните искания на демонстрантите тогава бе отстраняването от длъжност на главния прокурор Иван Гешев.
Какво се случва година след протестите?!
Бяха сформирани два парламента, като вторият продължава своята легистратура, но въпросът за главният прокурор и неговата безконтролност не стои на дневен ред сред парламетаристите в пленарна зала, а засега само в предизборните им кампании за власт и публичното говорене. Реално борба с корупцията и мафиотско-олигархичния модел на управление в България няма, няма и наказани овластени лица, но и няма как да има, когато държавното обвинение е в ръцете на онези, които трябва да понесат наказателна отговорност за действията и бездействията си.
Промяна в България не може да се осъществи без законодателни промени, радикални реформи, а дори в някои случаи и масови уволнения в цели отдели, подчинени на централната изпълнителна власт, където калинкизираната и мафиотизирана администрация и длъжностни лица продължават да мародерстват, да рекетират и да упражняват утвърдените корупционни схеми и практики под "чадъра" и в симбиоза с поръчкови прокурори, ченгета и партийни лица. В тази връзка LIBERTA.BG разговаря с бившия съдия и прокурор адв. Румяна Ченалова, която е един от вносителите и авторите на проектозакон за промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), вече входиран в Народното събрание и Министерски съвет на вниманието на народните представители и служебния кабинет на президента Румен Радев.

В уводната част на проектозакона е посочено, че:

"Темата за необходимост от съдебна реформа е една от водещите в работата както на 45-то НС, така и на 46-то НС. Липсата на предвиден в законодателството институционален  законов и/или обществен контрол върху дейността на Главния прокурор превърна фигурата му в недосегаема. Непълнотата и неяснотата на съществуващата законова уредба, липсата или противоречивата съдебна практика, както и поредица от субективни фактори осуетиха провеждането на производство за предсрочно прекратяване мандата на Главния прокурор по предложение, направено от министъра на правосъдието от служебното правителство.

Наред с това работата на ВСС, предвид разнопосочните мнения при решаване на общественозначими въпроси, противоречивата дисциплинарна практика, налагат преосмисляне на въпроса за структурния състав на ВСС. В обществото се формира недоверие и съмнения за зависимости и/или некомпетентност, което сериозно руши доверието в съдебната система.

 Настоящото предложение обсъжда конкретни текстове от Закона за съдебната власт, регулиращи процедурите за предсрочно прекратяване на мандат на административни ръководители на органите на съдебната власт и членовете на ВСС, както и въпросите относно формиране на състава на ВСС по такъв начин, че да бъдат гарантирани правата на магистратите и българските граждани, както и доверието в съдебната система от гледна точка на компетентност, прозрачност и законност.

Предлага се извеждане на Националната следствена служба от системата на прокуратурата и обособяването ѝ като самостоятелен орган на съдебната власт съобразно Конституцията.

Предлага се в определени посочени случаи директорът на НСлС да придобива временно качеството „изпълняващ длъжността прокурор по разследването срещу Главния прокурор и неговите заместници“.

Въвежда се възможност за временно отстраняване от длъжност на Главния прокурор, председателите на върховните съдилища и изборните членове на ВСС при образувани срещу тях наказателни и дисциплинарни производства. Досега тази възможност  касаеше само редовите магистрати. Въвежда се изискване това отстраняване да е задължително предвид възможността за въздействие, влияние и др. и предвид високия обществен интерес. Срокът е до 3 месеца, както за останалите магистрати.

С оглед законовите Ви правомощия на законодателна инициатива, моля да обсъдите направените предложения, които биха внесли яснота в регламента на посочените процедури, съответно изготвите проект за изменение на ЗСВ."

Законопрокетът, адресиран до Министерски съвет и парламентарно представените формации "Има такъв народ", "БСП за България", "Демократична България" и "Изправи се.БГ! Ние идваме", завършва с: "Моля да разгледате настоящото предложение и внесете в НС изготвения законопроект, с което  в сериозна степен биха се решили съществуващи проблеми в работата на съдебната система".

- Г-жо Ченалова, от името на ПП "Възраждане" сте един от вносителите на законопроект за изменения в ЗСВ, който урежда отстраняването от длъжност на председателите на ВКС и ВАС, на главния прокурор и членовете на ВСС. Очаквате ли взаимодействие между парламентарните партии и поставянето на Вашите предложения за гласуване в дневния ред на 46-то НС?

- Всички ние знаем, че четири от парламентарно представените партии заявиха желанието си за съдебна реформа и в частност - решаването на въпроса с недосегаемостта на главния прокурор, което многократно в застъпвано в докладите на Венецианската комисия и Европейския парламент. За съжаление, нито в предходния български парламент, нито досега в настоящия не е внесено конкретно предложение по тази тема. Има само едно предложение на "Демократична България" (ДБ), което е за изменения в ЗСВ, но в частта "за закриване на специализираните съдилища", както и за изискванията за заемане на длъжостта "председател на Върховен съд", като може би се има предвид предстоящия избор на председател на ВКС през февруари следващата година.
Следователно, няма изработен такъв законопроект, поради което ние макар и да сме извънпарламентарна партия, от "Възраждане" си позволихме да представим наша позиция, наше виждане - как може да се регулира процедурата, така че да не се стига до нови спорове между членовете на ВСС - кой може да внася искане за остраняване на "тримата големи", кой да го разгледа, по каква процедура. Към момента в ЗСВ, умишлено или не, има неяснота, непълноти и на моменти дори противоречиви текстове.

Следващото ни предложение е за промяна в състава на Висшия съдебен съвет (ВСС), а именно - 11-те члена, които избира народното събрание, да имат точно определено разпределение. Тоест - НС да избира за всяка колегия по едно хабилитирано лице в областта на публично-правните норми и по две лица, които са минали през три нива на съдебната власт, от които един от специалистите е по административно право и процес. Това е крайно необходимо, защото напоследък се нагледахме на некомпетентност и на едно поведение на членовете на ВСС, което срива доверието в съдебната система. Не на последно място, има изключително противоречива практика на ВСС и по дисциплинарните производства - отменят се решения от ВАС, включително се наложи тълкувателна дейност по някои от казусите. А трябва ВСС, като административен орган, да разбира от тази дейност и затова трябва да има специалисти по публично-правни науки, специалисти, които имат в областта на административното право и процес, с което не само се гарантират правата на магистратите, а и на цялото българско общество.

Предлагаме също така Националнста следствена служба (НСлС) да бъде изведена от системата на Прокуратурата, тъйкато към момента тя е неин предатък. Следователите са абсолютно несамостоятелни, назначават се от прокурорите и главния прокурор по места, отчитат се пред тях, освобождават се от прокурорската колегия във ВСС. Тоест - реално следствени органи няма, независимо че те са част от Съдебната система и орган на Съдебната система, както е разписано в Конституцията.
След произнасянето на Конституционния съд, че всеки прокурор може да разследва главния прокурор, има възможност да се подават такива сигнали до съответните прокуратури, до МВР за извършени престъпления от главния прокурор. Както виждаме, обаче, нищо не се случва по простата причина, че прокурорите са подчинени на главния прокурор. Ето затова ние предлагаме отделянето на НСлС от Прокуратурата и когато има подобни сигнали, преписки, по които работи МВР, досъдебни производства - копия от материалите да се изпращат до директора на НСлС, който ако установи, че има достатъчно данни за извършени престъпления да образува досъдебно производство, като придобие качеството на "и. д. Разследващ главния прокурор", съответно да уведоми ВСС за временното остраняване от длъжност на главния прокурор, независимо от неговото име, до проключване на дисциплинарното производство срещу него.

Тези предложения ще дадат възможност, не конкретно Гешев и не конкретно този ВСС, а всеки който ще заеме поста "Главен прокурор" да не бъде недосегаем и действително с работата си да се подчинява единствено и само на закона, а не на някакви вътрешни, външни, тайни, партийни, олигархични и други влияния, които подкопават авторитета на Съдебната власт като цяло.

- Какво ще демонстрира и ще докаже пред обществото липсата или наличието на желание на настоящото народно събрание за разглеждане в зала и гласуването на този законопроект?

- Техническо време за това има. Законопроектът е изработен детално, може да бъде внесен в съответната водеща ресорна и други комисии и да бъде проведено гласуване на две четения. Пак повтарям, технически има време за тези действия - има, това е възможно. Дали ще бъде направено - ние не можем да отговорим на този въпрос, но направихме това, което можем, искаме и трябва да бъде променено в ЗСВ. Положихме усилия, отделихме време и изработихме проект, който би следвало да бъде създаден от лицата, които са избрани от гражданите да бъдат в Парламента. Надяваме се да прояват разбиране, мъдрост и сътветно да предприемат действия, за да бъдат решени тези неотложни проблеми за реформа на съдебната система и в частност главния прокурор.

LIBERTA.BG публикува пълния текст на внесения в Народно събрание и Министерски съвет законопроект за изменения в Закона за съдебната власт:

"ДО

ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ГРУПИ В 46-то НС на

Има такъв народ
БСП за България
Демократична България
Изправи се Бг! Ние идваме !

                       

МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ

 

                                  П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е

 

От ПП „ВЪЗРАЖДАНЕ”,

ЕИК: 176845471,

ПРЕДСТАВЛЯВАНА ОТ КОСТАДИН КОСТАДИНОВ

АДРЕС: ГР. СОФИЯ,  БУЛ.  „ХРИСТО БОТЕВ” 111

 

 

                                    УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

                                    УВАЖАЕМИ ЧЛЕНОВЕ НА МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ,

 

            Темата за необходимост от съдебна реформа е една от водещите в работата както на 45-то НС, така и на 46-то НС. Липсата на предвиден в законодателството институционален , законов и/или обществен контрол върху дейността на Главния прокурор превърна фигурата му в недосегаема. Непълнотата и неяснотата на  съществуващата законова уредба, липсата или противоречивата съдебна практика, както и поредица от субективни фактори осуетиха провеждането на производство за предсрочно прекратяване мандата на Главния прокурор по предложение, направено от министъра на правосъдието от служебното правителство.

            Наред с това работата на ВСС предвид разнопосочните мнения при решаване на общественозначими въпроси, противоречивата дисциплинарна практика налагат преосмисляне на въпроса за структурния състав на ВСС В обществото се формира недоверие и съмнения за зависимости и/или некомпетентност, което сериозно руши доверието в съдебната система.

            Настоящото предложение обсъжда конкретни текстове от Закона за съдебната власт, регулиращи процедурите за предсрочно прекратяване на мандат на административни ръководители на органите на съдебната власт и членовете на ВСС, както и въпросите относно формиране на състава на ВСС по такъв начин, че да   бъдат гарантирани правата на магистратите и българските граждани, както и доверието в съдебната система от гледна точка на компетентност, прозрачност и законност.

Предлага се извеждане на Националната следствена служба от системата на прокуратурата и обособяването ѝ като самостоятелен орган на съдебната власт съобразно Конституцията.

Предлага се в определени посочени случаи директорът на НСлС да придобива временно качеството „изпълняващ длъжността прокурор по разследването срещу Главния прокурор и неговите заместници“.

Въвежда се възможност за временно отстраняване от длъжност на Главния прокурор , председателите на върховните съдилища и изборните членове на ВСС при образувани срещу тях наказателни и дисциплинарни производства. Досега тази възможност  касаеше само редовите магистрати. Въвежда се изискване това отстраняване да е задължително предвид възможността за въздействие, влияние и др. и предвид високия обществен интерес. Срокът е до 3 месеца, както за останалите магистрати.

С оглед законовите Ви правомощия на законодателна инициатива, моля да обсъдите направените предложения, които биха внесли яснота в регламента на посочените процедури, съответно изготвите проект за изменение на ЗСВ.

1.ОТНОСНО ПРОЦЕДУРАТА ЗА ПРЕДСРОЧНО ПРЕКРАТЯВАНЕ МАНДАТА НА ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ВЪРХОВНИТЕ СЪДИЛИЩА И ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР

М О Т И В И

Председателят на ВКС, ВАС и Главният прокурор притежават качеството „административни ръководители“ по смисъла на чл. 167 ал.1 ЗСВ. Спрямо тях обаче законът въвежда специални изисквания и /или ограничения.

Основанията за освобождаване от длъжност на магистратите са разписани в Конституцията и ЗСВ. Едно от предвидените в Конституцията основания е дисциплинарното освобождаване от длъжност, разписано в чл.129 ал.3 т.5 – за магистрати и председателите на върховните съдилища и Главния прокурор  /членове по право на ВСС/  и в чл. 130 ал.8 т.4 – за изборните членове на ВСС. На практика основанието е едно и също – извършването на тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт / чл. 129 ал.3 т.5 от Конституцията   и чл. 308 ал.3 т.1 и 2 ЗСВ.

Процедурата за предсрочно прекратяване мандата на изборен член на ВСС е разписана в чл. 27 от ЗСВ.

Процедурата за  предсрочно освобождаване на административен ръководител  е разписана в чл. 175. Посочено е основанието за предсрочно освобождаване - чл. 129, ал. 3 от Конституцията на Република България,  както и сроковете за изготвяне на предложението, които не се прилагат по отношение на Председателите на Върхновните съдилища и Главния прокурор.

Относно председателите на върховните съдилища, Главния прокурор и   прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник,   разпоредбата на чл. 175 посочва само основанието за предсрочно освобождаване, органа, компетентен да установи това основание  -  Пленума на ВСС   и формата на акта – решение.

Глава 16 от ЗСВ регламентира реда и начина за реализиране на дисциплинарна отговорност  за извършени дисциплинарни нарушения по чл. 307 ЗСВ.

Дисциплинарното  освобождаване от длъжност може да бъде наложено на всеки магистрат, административен ръководител, член на ВСС  и прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник при системно неизпълнение или друго тежко нарушение на служебните задължения, както и  действия, които накърняват престижа на съдебната власт - чл. 308 ал.3 ЗСВ.

По отношение на административните ръководители  е предвидено и друго наказание - „ освобождаване от длъжност като административен ръководител или заместник на административен ръководител“.

По отношение на изборните членове на ВСС законът е предвидил 2 вида дисциплинарни наказания, пропускайки посоченото в чл. 130 ал.8 т.4 предл.2-ро наказание – „лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност“, която непълнота следва да бъде коригирана чрез допълване разпоредбата на чл. 308 ал.2 ЗСВ.

ОТНОСНО ОРГАНА, КОМПЕТЕНТЕН ДА ИЗГОТВИ ПРЕДЛОЖЕНИЕ

В разпоредбата на чл. 312 ЗСВ прилага диференциран подход. Срещу съдия, прокурор и следовател, административен ръководител и заместник на административен ръководител се изготвя предложение за образуване на дисциплинарно производство за налагане на дисциплинарно наказание от

1. съответния административен ръководител;

2. по-горестоящ административен ръководител;

3. Инспектората към Висшия съдебен съвет;

4. министъра на правосъдието.

По отношение производството срещу член на Висшия съдебен съвет и прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник компетентни са петима от членове на пленума на Висшия съдебен съвет или  трима от членовете на съответната колегия. Тъй като председателите на върховните съдилища и главният прокурор са членове по право на ВСС  следва, че за дисциплинарни нарушения по чл. 308 ал.3 вр. с ал.2 ЗСВ дисциплинарната отговорност се реализира по предложение на петима от членове на пленума на Висшия съдебен съвет или  трима от членовете на съответната колегия.

В коментираните текстове липсва уредба относно председателите на върховните съдилища и Главния прокурор в качеството им на административни ръководители. Доколкото дисциплинарната дейност е лична и всяко дисциплинарно нарушение има своите конкретни характеристики, тези лица носят отговорност както за действията си като административни ръководители така и като членове   на ВСС. Задълженията  са различни, респективно нарушаването им осъществява различни фактически състави. ЗСВ не е диференцирал производството срещу председателите на върховните съдилища и Главния прокурор за извършени нарушения във всяко от двете им качества. За сравнение може да се посочи, че законът разграничава дисциплинарното производство, респективно освобождаването  на лице, което едновременно има качеството на редови магистрат и на административен ръководител. Така съгласно чл. 175 ал.2 ЗСВ административен ръководител се освобождава от длъжност предсрочно и в случаите, когато е освободен от длъжност като съдия, прокурор или следовател на основание чл. 129, ал. 3, т. 2 - 5 от Конституцията на Република България. Този подход следва да се приложи и по отношение на председателите на върховните съдилища и Главния прокурор, като се разграничи отговорността, респективно процедурите за предсрочното прекратяване на мандата им като административни ръководители и членове на ВСС.

Това се налага и по следните съображения – компетентен да разгледа предложението на органите по чл. 312 ал.1 е съответната колегия на ВСС.В същото време чл.175 посочва, че производствата срещу председателите на върховните съдилища и Главния прокурор се образуват и провеждат от Пленума на ВСС. Следователно  органите по чл.312 ал.1 могат да изготвят предложение срещу всеки друг административен ръководител, но не и срещу председателите на върховните съдилища и Главния прокурор, тъй като това предложение се внася и разглежда от орган /съответната колегия/, различен от компетентния по смисъла на чл.175 на ЗСВ орган – Пленума на ВСС.

Наред с това отново е пропусната регламентация относно предвиденото в чл.130 ал.8 т.5 предл.2-ро дисциплинарно наказание „лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност“ относно изборните членове на ВСС.

С разпоредбата на чл.173 ал.2 законът определя като компетентни да изготвят предложения  за кандидатури за председател на съответния съд не по-малко от трима от членовете на съответната колегия на Висшия съдебен съвет, министъра на правосъдието, както и пленума на Върховния касационен съд и пленума на Върховния административен съд. Предложения за кандидатури за главен прокурор могат да правят не по-малко от трима от членовете на съответната колегия на Висшия съдебен съвет, както и министърът на правосъдието. Този подход може да бъде използван и относно органа, компетентен да изготви предложение за предсрочното освобождаване на председателите на върховните съдилища и Главния прокурор  в качеството им на административни ръководители, тъй като общата разпоредба на чл. 311 е очевидно неприложима.

ОТНОСНО ОРГАНА, КОМПЕТЕНТЕН ДА НАЛОЖИ НАКАЗАНИЕ ДИСЦИПЛИНАРНО ОСВОБОЖДАВАНЕ ОТ ДЛЪЖНОСТ

С разпоредбата на чл.31 от ЗСВ са определени органите, които налагат дисциплинарните наказания. По отношение на административните ръководители, както и на техните заместници законът посочва като компетентен орган съответната колегия на Висшия съдебен съвет. Тази разпоредба обаче е неприложима по отношение на председателите на върховните съдилища и Главния прокурор в качеството им на административни ръководители, тъй като  с чл.175 ал. 5  от ЗСВ определя различен компетентен орган – Пленума на ВСС. Това налага допълване на чл. 311 ЗСВ относно органа, компетентен да наложи дисциплинарно наказание на председателите на върховните съдилища и Главния прокурор.

 

ОТНОСНО ПРОЦЕДУРАТА ЗА НАЛАГАНЕ НА ДИСЦИПЛИНАРНОТО НАКАЗАНИЕ „ДИСЦИПЛИНАРНО ОСВОБОЖДАВАНЕ ОТ ДЛЪЖНОСТ

 

Законодателят разграничава две процедури по налагане на наказанието дисциплинарно уволнение.

Първата  - чл. 316 ал.1,3,5 урежда случаите, когато  предложенията се разглеждат от съответната колегия на ВСС, който ред е неприложим спрямо председателите на върховните съдилища и Главния прокурор, тъй като  предсрочното прекратяване на мандата им съгласно чл.175 ЗСВ се осъществява с решение на Пленума на ВСС.

Втората процедура, регламентирана в чл. 316  ал.6 разглежда случаите, когато дисциплинарното производство се провежда срещу  член на ВСС. В този случай Пленумът на ВСС  разглежда  дисциплинарната преписка  на първото заседание след образуване на дисциплинарното производство, изяснява фактите и обстоятелствата по извършеното нарушение, като може да събира гласни, писмени и веществени доказателства, включително чрез делегиран свой член, както и да изслушва вещи лица, по реда на Административнопроцесуалния кодекс /чл. 318 ал.3 ЗСВ/.

В чл. 316 не е регламентиран редът за провеждане на процедурата относно председателите на върховните съдилища и Главния прокурор, както и прокурора по разследването срещу Главния прокурор и неговите заместници, а само срещу член на ВСС.В същото време чл.27 ЗСВ разписва процедурата за предсрочно освобождаване само на изборен член на  ВСС. Необходимо е  да бъде конкретизирана процедурата за предсрочно освобождаване на председателите на върховните съдилища и Главния прокурор в качеството им на административни ръководители, както и прокурора по разследването срещу главния прокурор и неговите заместници.

ОТНОСНО ПРАВОМОЩИЯТА НА ПЛЕНУМА НА ВСС ПРИ ПРОВЕЖДАНЕ НА ПРОЦЕДУРАТА ЗА НАЛАГАНЕ НА ДИСЦИПЛИНАРНО НАКАЗАНИЕ

Съгласно чл. 320 ал.4  Пленумът може :

  • да отхвърли предложението за налагане на дисциплинарно наказание или за отправяне на предложение до Президента на Републиката по чл.129, ал. 3, т. 5 от Конституцията на Република България;
  • да наложи дисциплинарно наказание на изборен член на Висшия съдебен съвет;
  • да направи предложение до Президента на Републиката за освобождаване на член по право на Висшия съдебен съвет.

От анализа на чл.320 ал.4 следва, че председателите на върховните съдилища, както и Главният прокурор могат да бъдат освободени като членове по право на ВСС по предложение на Пленума на ВСС до Президента.

От друга страна текстът на чл. 316 ал.4 говори за два вида предложения – за налагане на дисциплинарно наказание /на изборен член на ВСС/ или за отправяне на предложение до Президента на Републиката по чл. 129, ал. 3, т. 5 от Конституцията /само по отношение на председателите на върховните съдилища и Главния прокурор/.

Необходимо е да бъде детайлизирана процедурата по освобождаването на председателите на върховните съдилища във всяко от двете им качества – на административни ръководители и на членове на ВСС. Наред с това законодателят е пропуснал да уреди в чл. 316 производството срещу прокурора по разследването срещу Главния прокурор или негов заместник /чл. 312 ал.2/, както и правомощията на Пленума на ВСС по това предложение.

 

ОТНОСНО ПРОЦЕДУРАТА ЗА ВРЕМЕННО ОТСТРАНЯВАНЕ ОТ ДЛЪЖНОСТ

ЗСВ е предвидил възможност за временно отстраняване от длъжност при образуването на   наказателно и  дисциплинарно производство.

Съгласно чл. 230 ЗСВ когато съдия, прокурор или следовател е привлечен като обвиняем за умишлено престъпление от общ характер, съответната колегия на Висшия съдебен съвет може да го отстрани от длъжност до приключването на наказателното производство. Главният прокурор по предложение на наблюдаващия прокурор прави мотивирано искане за временно отстраняване от длъжност, към което прилага достатъчно данни.

Очевидно е, че  в разпоредбата не са включени административните ръководители, както и членовете на ВСС и прокурора по разследването срещу Главния прокурор, вкл. органа, който налага ограничителната мярка.

При образувано дисциплинарно производство за налагане на наказание дисциплинарно освобождаване от длъжност на изборен член на Висшия съдебен съвет, съдия, прокурор, следовател, административен ръководител или заместник на административен ръководител по предложение на дисциплинарния състав съответната колегия на Висшия съдебен съвет може да го отстрани от длъжност за срок до три месеца.- чл. 232 ЗСВ.

Такова ограничение не е предвидено за членовете по право  на ВСС.

От друга страна дисциплинарните производства  по отношение на членовете на ВСС, както и председателите на върховните съдилища и Главния прокурор не се провеждат от дисциплинарни състави, а решенията не се взимат от съответната колегия.

Необходима е промяна на посочената разпоредба с диференциране на процедурата.  За да се избегне всякакво съмнение за влиянието на всеки от изборните членове на ВСС, както и председателите на върховните съдилища и Главния прокурор  при провеждане на дисциплинарното производство, предвид ръководните им функции и ежедневни контакти, би било уместно тяхното отстраняване да е задължително.Този подход не нарушава правата им в степен по-значима от обществения интерес, още повече, че процедурата съгласно правилата на ЗДВ е изключително кратка – около 30 дни.

 

ПРЕДЛОЖЕНИЕ :

 

Чл.175

Ал. 1 се допълва както следва – добавя се „по реда на  гл.16 ЗСВ „и придобива следната редакция : „ Административен ръководител се освобождава от длъжност предсрочно на основанията по чл. 129, ал. 3 от Конституцията на Република България  по реда на глава 16 от ЗСВ.

 

Чл. 230

Нова ал.2

Когато член на ВСС, председателят на ВКС, председателят на ВАС, Главният прокурор, прокурорът по разследването срещу Главния  прокурор или заместниците му  са привлечени като обвиняеми за умишлено престъпление от общ характер, Пленумът на ВСС ги отстранява от длъжност до приключването на наказателното производство.

Нова ал.3

В случаите на предходната алинея наблюдаващият прокурор незабавно след привличане на лицето  в качеството на обвиняем изпраща на ВСС препис от постановлението, по което Пленумът на ВСС се произнася в тридневен срок по реда на ал.2.

Чл. 232.

Ал.1

Текстът „ изборен“ се заличава

Текстът „по предложение на  дисциплинарния състав съответната колегия на“ се заличава.

Ал.2 нова

„В случаите на предходната алинея, когато дисциплинарното производство е образувано срещу :

Т.1 съдия, прокурор, следовател, административен ръководител или заместник на административен ръководител -  съответната колегия на Висшия съдебен съвет може да го отстрани от длъжност за срок до три месеца по предложение на дисциплинарния състав.

Т.2 член на ВСС – Пленумът на ВСС  го отстранява от длъжност за срок до три месеца по предложение на вносителя на предложението за дисциплинарно освобождаване от длъжност.

Т.3 председателите на върховните съдилища и Главния прокурор  - Пленумът на ВСС  ги отстранява от длъжност за срок до три месеца по  предложение на вносителя на предложението за дисциплинарно освобождаване от длъжност „

 Чл.308

В ал.2 се добавя т.3 нова :

3. лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност – само за изборните членове на ВСС

Ал.3 нова

„Дисциплинарните наказания по ал.2 т.1 и 2 се налагат и на председателите на върховните съдилища и Главния  прокурор, когато установените дисциплинарни нарушения  са извършени в качеството им на административни ръководители на ВКС, ВАС и ВКП“.

Чл.311

т. 4 се допълва като след текста „срещу главния прокурор или негов заместник“ се добавя: „ председателите на върховните съдилища и главния прокурор

чл.312

ал.2 се добавя „ както и от министъра на правосъдието“

ал.5 нова

„Предложение за налагане на наказание "дисциплинарно освобождаване от длъжност" за извършено нарушение по чл. 308 ал.3 ЗСВ вр. с чл. 129 ал.3 т.5 Конституцията от председателите на върховните съдилища и Главния прокурор в качеството им на административни ръководители могат да правят органите по чл.173 ал.2 ЗСВ с изключение на Пленумите на върховните съдилища, както и петима от членовете на пленума на Висшия съдебен съвет.“

Ал.5 става ал.6

чл.316

 ал.2 нова

„Пленумът на Висшия съдебен съвет образува дисциплинарна преписка срещу  председателя на ВКС, председателя на ВАС и Главния прокурор или техните заместници в качеството им на административни ръководители по направено предложение на орган по чл.312 ал.5, както и срещу член на Висшия съдебен съвет и на прокурора по разследването срещу главния прокурор или негов заместник по предложение на органите по чл. 312 ал.2,3 и 4 ЗСВ в тридневен срок от внасяне  на предложението.“

Ал.3 нова

„В случаите по предходната алинея, с решението си  за образуване на дисциплинарната преписка  Пленумът на ВСС отстранява  от длъжност лицата, срещу които е образувана дисциплинарната преписка до приключване на производството в влязло в сила решение, но не повече от 3 месеца.“

Ал.2 става ал.4

Ал.3 става ал.5

Ал.4 става ал.6

Ал.5 става ал.7

Ал. 6 става ал.8 и се изменя, като „ свой член“ се заменя с „ лицата по ал.2“  и  придобива следната редакция :

Пленумът на Висшия съдебен съвет разглежда дисциплинарната преписка срещу лицата по ал.2 на първото заседание след образуване на дисциплинарното производство.“

Ал.7 става ал.9

Ал.7 става ал.10

Чл. 320 

ал. 4 т. 3

Текстът „на член по право на ВСС“ се заменя с „по чл.129, ал.3, т.5 от Конституцията на Република България“

Т.4   нова„  да наложи дисциплинарно наказание на прокурора по разследването срещу главния прокурор или неговите заместници“.

2.ОТНОСНО СЪСТАВА НА ВСС

МОТИВИ

ВСС, в качеството си на кадрови орган на съдебната власт,  основно извършва административна дейност, вкл. взима решения с такъв характер.

Противоречивата практика на ВСС по отношение на административните производства доведе до отмяна на много от постановените решения, вкл. необходимост от тълкувателна дейност на ВАС. Публичният характер на заседанията на ВСС даде възможност в реално време да се наблюдава липсата на специални знания по административно право и процес, което доведе до  срив в доверието към ВСС и/или конкретни негови членове. Не е без значение, че при едни и същи условия ВСС се произнася с крайно противоположни становища.

Очевидна е необходимостта от промяна състава на ВСС по начин, който да осигури нужната компетентност, теоретични и практически знания  в областта на публично правните науки.

Съгласно чл.16 ал.3 ЗСВ Народното събрание избира единадесет членове на Висшия съдебен съвет, от които шестима - за съдийската колегия, и петима - за прокурорската колегия. Изборът по колегии се извършва между съдии, прокурори, следователи, хабилитирани учени по правни науки, адвокати и други юристи с високи професионални и нравствени качества, съобразно тяхната професионална квалификация и насоченост, което изискване  има по-скоро пожелателен характер  и не осигурява в необходимата степен гаранции за компетентност в областта на публичноправните науки, административното право и процес, с оглед основната дейност на ВСС.

ПРЕДЛОЖЕНИЕ :

Ал.4 нова

„В случаите  по ал.3 НС избира шестима членове за съдийската колегия, от които един – хабилитирано лице в областта на публичноправните науки и двама, преминали през поне три нива на съдебната власт / районно, окръжно и апелативно , съответно Административен съд и ВАС/ , единият от които е практикувал не – по-малко от 5 години  в областта на публичноправните науки.“

Ал.5 нова

„ В случаите  по ал.3 НС избира петима  членове за прокурорската  колегия, от които един – хабилитирано лице в областта на публичноправните науки и двама, практикували не – по-малко от 5 години  в областта на публичноправните науки.“

Ал.4 става ал.6

Ал.5 става ал.7

Ал.8 нова

„Член на ВСС може да бъде лице, заемало административна длъжност „ръководител или заместник на ръководител на орган на съдебната  власт„  само след изтичане на пет години от освобождаването му като административен ръководител.“

3.ОТНОСНО СТАТУТА НА СЛЕДСТВЕНИТЕ ОРГАНИ

Съгласно чл.128  от Конституцията следствените органи са в системата на съдебната власт. Те осъществяват разследване по наказателни дела в случаите, предвидени в закон. Конституционно определеното място на следствените органи е в системата на съдебната власт като отделен и самостоятелен орган.

На практика уредбата в глава осма от ЗСВ превръща следствените органи в подчинен на прокуратурата орган, част от нейната структура, което противоречи на идеята и смисъла на Конституцията.

Следствени органи са Националната следствена служба, окръжните следствени отдели в окръжните прокуратури и следственият отдел в специализираната прокуратура – чл. 148 ЗСВ.

Националната следствена служба се ръководи от главния прокурор пряко или чрез директора, който е и заместник на главния прокурор по разследването.

Специализираните отдели в Националната следствена служба се ръководят от завеждащи отдели, които се назначават от главния прокурор, имат ранг на прокурор, завеждащ отдел във Върховната касационна прокуратура, и получават възнаграждение, равно на възнаграждението на прокурор, завеждащ отдел във Върховната касационна прокуратура.

Окръжните следствени отдели в окръжните прокуратури се ръководят от завеждащи отдели, които се назначават от административните ръководители на окръжните прокуратури, имат ранг на прокурор, завеждащ отдел в окръжна прокуратура, и получават възнаграждение, равно на възнаграждението на заместник на административния ръководител в окръжна прокуратура.

Следственият отдел в специализираната прокуратура се ръководи от завеждащ отдел, който се назначава от административния ръководител на специализираната прокуратура, има ранг на прокурор, завеждащ отдел в апелативна прокуратура, и получава възнаграждение, равно на възнаграждението на заместник на административния ръководител в специализираната прокуратура.

Завеждащите специализирани отдели в Националната следствена служба, завеждащите окръжни следствени отдели в окръжните прокуратури и завеждащият следствен отдел в специализираната прокуратура /всички назначавани от ръководителите на съответните прокуратури/ осъществяват цялостното ръководство на съответните структури.

Директорът на НСлС осъществява само методическо ръководство на следователите от окръжните следствени отдели в окръжните прокуратури и няма никакви организационни и административни функции.

Следствените отдели са изцяло подчинени на ръководителите на съответните прокуратури.

Така посочената уредба в ЗСВ сериозно застрашава независимостта на следствените органи, които според Конституцията са самостоятелен орган на съдебната власт и извършват определени действия в наказателния процес в частта „досъдебно производство“

Следствените органи са част от разследващите органи, но за разлика от останалите са поставени от ЗСВ в организационна и служебна зависимост от прокуратурата, която според Конституцията, ЗСВ и НПК би следвало да осъществява само надзор и ръководство само в пряката дейност по определени дела.

Разследващи  органи са  и служителите от Министерството на вътрешните работи, назначени на длъжност "разследващ полицай" и служителите от Агенция "Митници", назначени на длъжност "разследващ митнически инспектор"; полицейските органи в Министерството на вътрешните работи и митническите органи в Агенция "Митници" - в случаите, предвидени в този кодекс. Всеки един от тези разследващи органи има своята организационна самостоятелност. Назначенията, освобождаването от длъжност, административното ръководство се осъществяват от съответен орган на изпълнителната власт.

Следствените органи са изцяло зависими от прокуратурата – назначават се по предложение на ръководителите на съответните прокуратури, освобождават се от длъжност с решение на прокурорската колегия, вкл. по дисциплинарни производства.

Тази зависимост поставя под съмнение качеството на работа на следствените органи и като цяло изхода на досъдебните производства, чиято необоснована продължителност, съответно наложени ограничителни мерки са условие за тежки нарушения на основни конституционни и човешки права.

В същото време законът – НПК дава достатъчно гаранции за упражняване функцията по осъществяване на надзор за законност от прокуратурата, чиито правомощия спрямо разследващите органи са подробно разписани в чл.196 НПК. Писмените указания на прокурора до разследващия орган са задължителни и не подлежат на възражение чл. 197 НПК. Постановленията на разследващия орган се обжалват пред прокурора – чл. 200 НПК.

От друга страна с отделянето на Националната следствена служба ще се даде възможност в определени случаи директорът ѝ да придобие качеството на прокурор по разследването срещу Главния прокурор, което би осигурило независимост и обективност и би разсеяло всяко съмнение за влияние.

ПРЕДЛОЖЕНИЕ:

Чл. 148.

Ал. 1  - текстът след „окръжните следствени4 се заличава и се добавя „ служби““

Ал.2 се отменя

Ал.2 нова

Окръжни следствени служби се създават във всеки окръжен град на територията на Република  България, а за София – и следствена служба „ София- град“.

Чл. 150

Ал.1 – след текста  „ се ръководи от „ се  добавя „ директор“, а останалата част се заличава.

Ал.2 – след текста „осъществява административно“ се поставя запетая и добавя „ методическо“

            - след текста „Националната следствена служба и“ се добавя „следователите и служителите в Окръжните следствени служби“, а останалата част се заличава.

Чл. 151.

Ал.1

- текстът „отдели в окръжните прокуратури и следственият отдел в специализираната прокуратура „ се заличава .

-след текста „Окръжните следствени“ се добавя „ служби“.

Ал.2 се отменя

Чл. 152

Текстът „следствени отдели в окръжните прокуратури и в следствения отдел в специализираната прокуратура“ се заличава.

След текста „ Следователите в окръжните следствени“ се добавя „ служби“.

След текста „възложени им от административния ръководител на съответната“ се добавя текста „прокуратура“ се заличава и се добавя  „служба по реда на случайното разпределение“

Чл. 153.

Ал.1

Текстът след израза „които се назначават от„ се заличава,  като се добавя директора на Националната следствена служба.

Ал.2

Текстът „в окръжните прокуратури „ се заличава.

Текстът след израза „които се назначават от“ се заличава и се добавя „ директора на националната следствена служба“

Ал. 3 се отменя

Ал.4

Текстът „завеждащите окръжни следствени отдели в окръжните прокуратури и завеждащият следствен отдел в специализираната прокуратура„ се заличава и вместо него се добавя „и директорите на Окръжните следствени служби“.

Т.1. в края на изречението се добавя и следствената служба“ .

Т.2. Текстът „съответният административен ръководител на прокуратурата„  се заличава и вместо него се добавя „на директора на Националната следствена служба. “.

Т.3.след израза „ дейността на отдела“  се добавя и  „следствената служба“.

Текстът „съответния административен ръководител на прокуратурата“ се заличава и вместо него се добавя „ директора на Националната следствена служба“.

Чл. 154а – нов

Ал.1 В случаите на постъпили сигнали или установени в хода на извършвана  проверка или досъдебно производство факти  за извършено от Главния прокурор престъпление от общ характер, съответната прокуратура, разследващ орган, служба при Министерство на вътрешните работи , КПКОНПИ, орган на изпълнителната, съдебна или законодателна власт незабавно изпращат копие от материалите на директора на Националната следствена служба.

Ал.2 При наличието на достатъчно данни за извършено престъпление от общ характер в случаите на предходната алинея, директорът на Националната следствена служба образува досъдебно производство и уведомява ВСС за отстраняване от длъжност на Главния прокурор по реда на ЗСВ.

Ал.3 Директорът на Националната следствена служба с факта на образуване на досъдебното производство придобива качеството на „изпълняващ длъжността прокурор по разследването срещу Главния прокурор“ до приключване на наказателното производство във всичките му фази и инстанции.

Моля да разгледате настоящото предложение и внесете в НС изготвения законопроект, с което  в сериозна степен биха се решили съществуващи проблеми в работата на съдебната система.

С уважение:

                        Адв. Румяна Ченалова

                       Д-р Костадин Костадинов

 

 

 

 

 

 

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.