В този си вид НИО е една действаща бумащина в системата на средното образование! Грешка, която трябва да бъде коригирана", заяви Диян Стаматов

Наред с промените в учебните програми, изпитите, графика за учебното време и различни наредби, просветният министър проф. Галин Цоков ще преразгледа и работата на Националния инспекторат по образование (НИО). Това стана ясно след заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование, съобщи "Сега".

На него е била обсъдена работата на Националния инспекторат в присъствието на неговия директор Анелия Андреева. "Бе взето решение към МОН да се създаде работна група, която да изготви предложения за промени във философията, статута, целите и задачите на НИО. В работната група, която ще започне дейност от септември, ще участват и експерти от инспектората", коментираха от министерството.

Националният инспекторат по образование бе създаден с новия училищен закон през 2016 г., а започна работа през 2018/19 г. Това е изцяло нова държавна структура, под шапката на МС, чиято цел бе не да контролира директорите и да ги санкционира при грешки, а да изготвя независима оценка за качеството на образованието в училищата и детските градини, както и да дава методически насоки и подкрепа за подобряване на обучението.

За първи път училищата бяха инспектирани през 2019/20 г., като за първите три години НИО успя да провери едва 333 от общо 4151 образователни институции. Бившият служебен просветен министър акад. Николай Денков възкликна през 2021 г., че с това темпо и капацитет проверката ще отнеме общо 30 години. Той имаше идеи за реформиране на инспектората, но те така и не се осъществиха заради падане на правителството.

Идеята бе в крайна сметка да се случи дългоочаквано финансиране на училищата според качеството (както предвижда и училищният закон), т.е. училищата, които са получили добри оценки от НИО, да получават повече средства за увеличаване на заплатите, а тези с по-слаби оценки - също да получават средства, но за допълнителни дейности за подобряване на образователния процес.

Пет години след старта на дейността на НИО се оказва, че учители и директори поставят под съмнение работата на Инспектората и дори смисъла от съществуването му. От Съюза на работодателите в системата на народната просвета (СРСНПБ) още преди седмици призоваха МОН процесът на инспектиране да бъде замразен до създаване на система за инспектиране с реална добавена стойност за всяка образователна институция.

Оттам заявиха, че не приемат дейността на НИО в сегашния му формат за конструктивна и подкрепяща развитието на образователните институции, още повече, че в момента няма наредба за качеството, а инспекторатът измерва качеството в училища и детски градини по свои си правила и критерии. Според тях не е смислено качеството да се измерва само по документи - стратегии, правилници, разработка на учители, а критериите за инспектиране да се разработват, апробират и усъвършенстват от директора на НИО еднолично.

След заседанието председателят на СРСНПБ Диян Стаматов заяви, че в работната група ще влязат и социалните партньори, като целта е създаване на ефективни законови промени в закона за предучилищно и училищно образование "за осмисляне философията и дейността на националния инспекторат по образование". По думите му ще се обсъжда промяна на функциите му, както и поставянето му под егидата на МОН (в момента е на подчинение на МС).

Към момента не е ясно какво точно ще се промени в работата на инспектората - как ще се гарантира обективността на проверките, в която учители се съмняват, дали ще се въведат нови области или критерии за инспектиране, ще се намали ли проверката по документи, как ще се забърза работата на инспектората, че да може да проверява всички училища на всеки 5 г., както изисква законът, ще се въведат ли механизми за по-прецизен подбор на инспекторите и т.н.

"НИО създава усещане за пълна несправедливост! Надявахме се с годините НИО да ни покажат, че са позитивни, за каквото бяха създадени. Подкрепящи! Да променят негативния прочит на думата инспектор. В този си вид НИО може да си прави каквото си поиска. Да инспектира, както си иска, да пише констатации, каквито си поиска. Наскоро започна да раздава и „Знак за качество”. Без липса на законово основание. Според нас, НИО НЕ притежава професионален капацитет, за да измери качеството на 5000 училища и детски градини?", заяви във фейсбук председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов.

Той зададе и редица резонни въпроси - защо оценките на учениците на матурите са слаби, а съответните училища са получили добри оценки от НИО, къде е добавената стойност от дейността на инспектората, намерил ли е той лоши училища и какво е направил те да станат по-добри, какво е свършено за популяризиране на добрите практики в добрите училища и с какво изобщо тази структура е спомогнала за по-доброто образование на страната ни.

"В този си вид НИО е една действаща бумащина в системата на средното образование! Грешка, която трябва да бъде коригирана", заяви той.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.