Медийният човек: От аналоговия свят до цифровата вселена" отговаря какво иска поколението Z. Защо бягат от традиционната журналистика и какво търсят, и намират в социалните мрежи

Младите хора – поколението Z бягат от традиционната журналистика и медии и са в социалните мрежи. Причината е, че те това поколение не иска да пораства и то да живее в своя балон, в които се постига успех. Това показва изследване на журналиста Евелина Андреева.

"И колкото по-рано се постигне успехът, толкова по-добре. Те искат да слушат истории за успешни хора, но не на 50 години, а на 20 и 30 години", сподели Андреева в интервю пред БНР.

В предаването "Преди всички" тя разказа интересни подробности за желанията и мирогледа на поколението Z– родени от 1990 г. до 2000 г., описани в нейната книга, плод на 5-годишен труд.

Тази вечер от 18 часа в издателство НБУ Евелина Андреева ще представи книгата си "Медийният човек: От аналоговия свят до цифровата вселена".

"Смятат, че най-важните теми, които ги засягат е тяхната професионална реализация, взаимоотношенията между хората и на трето място е любовта – без любов може, но само с любов, без пари и материална осигуреност не може. Те бягат мощно от политиката", сподели данни от изследванията си Андреева.

"Трябва да се вслушваме в желанията на поколенията след нас, да даваме кураж, трябва паралелно да вървят и позитивните неща, създали нещо ново. Журналистиката вече е пета власт, която обединява информационни технологии, бизнес, журналистика и т. нар.", препоръча Евелина Андреева, чийто изследователски труд "Медийният човек: От аналоговия свят до цифровата вселена" показва, как се променят медиите.

През 2023 г. в НБУ направих проучване с 402-ма млади и резултатите са интересни, защо младите абдикират от медиите и какво намират в социалните мрежи, разказа Андреева, която е работила 15 години като главен секретар в БТА.

"Това, което най –много ги дразни в традиционната журналистика е манипулацията, информацията за болести и проблеми, и на трето място многото политика. И  не е така, че само лошите новини са новини. Поколението Z, нарича себе си Джен Зи, иска оптимизъм, кураж и светлина в пътя си и където не я намира бяга от там", коментира журналистката.

И обяснява причините:

 Това, което се случва и първата причина за бягство, това е манипулация. И имат основания, защото на политиците също не вярват. Мен ме впечатли, че харесват личното мнение на журналиста в социалните мрежи, където личното мнение е истински лично, а не в медията, където работят, защото вероятно е провокирано от финансови или други причини. Те очакват журналистите да изразяват личното си мнение, нещо, което в информационните агенции е абсолютно забранено.

Проучването през 2023 г. показва, че 62% от младите не разбират новините, което е свързано с функционална грамотност – PIZA. И тяхното внимание се задържа не повече от 6 – 7 секунди, губят интерес, не слушат и затова не разбират. Те признават, че техен ментор – преводач и разяснител на новините са – на първо място родител, после приятел и на трето място инфлуенсър.

"Те са бъдещата публика на медиите и бъдещи управляващи държавата. Важно е да се анализира и да се планира една бъдеща стратегия на медиите. Новините за младите хора трябва да се правят от млади хора. Това, което те очакват от бъдещето е различно. Тази книга е анализ на медиите, каквито сме в момента и какви евентуално бихме били в бъдеще", коментира Евелина Андреева.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.