Не е правилно частни телевизии да оправдават присъствието на хазарта в програмата си с обществен интерес. Свободата на словото е застрашена, но е застрашена от вътре в самата медия. Нова телевизия казват, че са зависими от хазартните оператори.
Това коментира в интервю пред БНР доц. Жана Попова от ФЖМК на СУ "Кл. Охридски" за забраната на реклама на хазарт в медиите, която днес ще бъде обсъждана от депутатите на извънредното заседание на НС.
"Програмата на една телевизия не може да се определя от техните спонсори и рекламодатели, те трябва да бъдат разделени. Забравихме за какво съществуват медиите. За да ни информират - първо правило. И да забавляват, това е второто. Има проблем със забавлението. Когато хората търсят хазартните игри, това е друг тип, защото липсва някакво забавление", коментира доц. Жана Попова.
И прогнозира: "Законът така ще го променят, че ще опитат да направят "агнето цяло и вълкът сит", но не бива".
Тя обясни, че не се забранява хазарта, а само рекламите на хазарт по радио и телевизия и сайтове.
И аргументът ѝ е:
"Вкъщи децата може да ги ограничите, но в училищата никой не ги пази от мрежите".
Тя оспорва и твърденията, че хазартните оператори са най-големите данъкоплатци, че да им се правят метани:
"Второ само регистър – 304 0000 души, които са осъзнали, че имат проблем и не искат бонуси и прамамки да отидат в казината. Декларирали са пред НАП и не искат да играят хазарт, а за другите няма да разберем, че има такива хора", посочи тя.
Доц. Попова и допълни, че няма изследване за връзката между рекламите на хазарт и зависимостта на хората.
"Има сливане – външен продуцент на предаване в телевизия да бъде лице на хазартна игра и трети път да бъде открит в проекти за борба срещу хазартната зависимост. Това сливане трябва да се прекрати", даде пример преподавателят от ФЖМК.
Според нея има и втори проблем, ако се наложи регулация. Кой ще я осъществява, "нито НАП, нито СЕМ разполагат с този ресурс, затова депутатите налагат забрана".