Според Еврокомисията допуснатата до преговори китайската компания получава субсидии, които й позволят да предложи изгодна оферта. Министърът на транспорта Георги Гвоздейков до момента не е съобщавал за проблеми с обществената поръчка за доставка на електрически влакове.
Европейската комисия започва задълбочено разследване на обществената поръчка на Министерство на транспорта за доставката на 20 електрически „push pull” влака – с индикативна стойност над 1.2 млрд. лв. Причина за разследването е участието на китайската CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., дъщерно дружество на CRRC Corporation. Според ЕК китайската компания получава субсидии, които ѝ позволяват да предложи много по-ниска оферта, а това изкривява пазара в ЕС.
CRRC Corporation Limited (известна като CRRC) е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите. Китайската компания произвежда локомотиви и вагони, използвани от железопътните оператори, както метровлакове и трамваи.
Министерството на транспорта обяви миналата година открита процедура по Закона за обществените поръчки за доставката на 20 електрическите влакове, обучение на персонал и 15-годишна поддръжка. Оферти подадоха испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Ценовото предложение на испанската компания бе над 1.2 млрд. лв., а на китайската два пъти по-ниско – малко над 639 млн. лв.
Първоначално оценяващата комисия намери пропуски в предложенията им и прекрати търга. В началото на тази година обаче Министерството на транспорта обяви процедура с пряко договаряне с фирмите, за да избере една от двете оферти. Компаниите подадоха същите ценови предложения.
Новината, че ЕК предприема разследване е изненадваща, защото до момента Министерство на транспорта не е съобщавало за проблем с процедурата. Транспортният министър Георги Гвоздейков дори обави преди седмица, че съвсем скоро ще бъдат съобщени резултатите от преговорите с компаниите и всичко се съгласува с европейските институции постоянно.
Съгласно Регламента за чуждестранните субсидии („FSR“), който започна да се прилага на 12 юли 2023 г., компаниите са длъжни да уведомяват за свое участие в търгове за обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на договора надвишава 250 млн. евро и когато дружеството е получило поне 4 милиона евро чуждестранно финансиране от поне една държава извън ЕС в последните три години.
След предварителния си преглед на уведомлението, получено от CRRC Qingdao Sifang Locomotive, Еврокомисията намира, че има достатъчно признаци на тази компания да е предоставено е финансиране, което изкривява вътрешния пазар. Предстои комисията да оцени предполагаемите чуждестранни субсидии и ще получи цялата необходима информация, за да установи дали те може да са позволили на CRRC Qingdao Sifang Locomotive да представи неоправдано изгодна оферта в отговор на търг. Подобна оферта може да доведе до потенциална загуба за други фирми, участващи в процедурата за обществена поръчка, от възможности за продажба, посочкав от ЕК.
Посочва се, че китайската компания е подала пълна нотификация на 22 януари 2024 г. От тази дата ЕК разполага със 110 работни дни, до 2 юли 2024 г., за да вземе окончателно решение.
CRRC Corporation Limited (известна като CRRC) е най-големият производител на подвижен състав в света по отношение на приходите, уточнява ЕК. Китайската компания произвежда локомотиви и вагони, използвани от железопътните оператори, както метровлакове и трамваи.