Правителството на Главчев отчете като заслуга и американското гориво в 5-ти блок на АЕЦ "Козлодуй"
Регулярните задачи на правителството отново се превърнаха в големи успехи в отчета му за изминалите месеци. Днес служебният кабинет публикува какво е свършил по време на управлението си, като документът не съдържа никакви критични наблюдения.
Интересно е пълното отсъствие от отчета на сектор "Външна политика". Какво е свършено в този сектор не се споменава. Самото назначаване на външен министър бе първото фиаско на служебния кабинет Главчев. Главчев първо поиска отстраняване на титуляра Стефан Димитров и назначаване на негово място на Даниел Митов от ГЕРБ, но това предизвика шумен скандал заради пряката политическа обвързаност на кандидата и Митов в крайна сметка сам се отказа. Така Главчев пое лично ресора и гафовете не закъсняха, най-шумният от които бе опитът за промяна на позицията на България по проекторезолюция на ООН, осъждаща геноцида в Сребреница.
Сред постиженията се набива на очи твърдението, че правителството е направило "всичко възможно увеличението на пенсиите да е с 11%, което е по-благоприятният за българските пенсионери вариант". Правителството обаче няма нужда да полага усилия по този въпрос, тъй като парите за това увеличение бяха заложени от предходния кабинет в бюджетните закони за тази година.
Самото увеличение се прави по швейцарското правило, заложено в Кодекса за социално осигуряване. Тази година обаче предизборно бе създадена излишна драма с факта, че окончателните данни за инфлацията и осигурителния доход се оказаха по-ниски от прогнозираното и даваха по-малък процент на осъвременяване - 10 вместо 11%. Това се случва рядко, но не е прецедент и в такива случаи, както обясни и служебният социален министър Ивайло Иванов, надзорният съвет на НОИ решава процентът да е заложеният в бюджета, както и стана. В тази регулярна процедура се изчерпват и действията на кабинета по случая.
В област здравеопазване кабинетът си приписва заслуга и за първите HEMS мисии за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха. Тези мисии обаче се чакаха от месеци, така че успешното влизане в работен режим на единствения ни засега хеликоптер също не е въпрос на извънредни усилия.
В отчета обаче не се споменава, че сега трябваше да имаме и втори хеликоптер, а доставката му се отложи чак за есента. За сметка на това се изтъква, че правителството е отпуснало близо 1 млн. лв. за дооборудване на медицинския хеликоптер, така че той да бъде пригоден за планинско спасяване, без да е необходимо кацане. Машината ще бъде снабдена също така с кувьоз за новородени и с апаратура, осигуряваща кислородотерапия от хеликоптера до линейката. Това безспорно е действие на това правителство, само че същият министър на транспорта - Георги Гвоздейков, в предишния кабинет твърдеше, че хеликоптерът идва напълно оборудван и няма нужда от нищо допълнително, когато лекари започнаха да повдигат въпроса за липсваща апаратура.
В областта на финансите служебното правителство изтъква, че е стартирало процедури по линия на еврофондовете на обща стойност 1,1 млрд. лв., но е пропуснало да спомене, че на свой ред не предвижи искането на България за предоговаряне на Националния план за възстановяване и устойчивост.
В областта на енергетиката служебният кабинет отчита като своя заслуга, че "за първи път в своята петдесетгодишна история АЕЦ „Козлодуй“ заработи с алтернативно гориво". Има се предвид заредените 43 касети с ядрено гориво на американската „Уестингхаус“ в 5-ти блок. Като успех се отчита и подписаните през месец юни два основни договора за изграждане на Вертикалния газов коридор. А също и отпуснатите 250 млн. лв. за „Мини Марица-изток“ за възстановяване на нарушените територии в Маришкия въглищен басейн. Тази сума всъщност бе гласувана от 49-то Народно събрание по предложение на ДПС и ГЕРБ.
В областта на регионалната политика и благоустройството в отчета на служебния кабинет се посочва, че още в първите дни на мандата МРРБ е възстановило работата на конкурсните комисии по избора на изпълнители на текущ ремонт и поддържане.
Предстоящият ремонт през юли на „Дунав мост 1“ при Русе на стойност 45 млн. лв. също е в списъка със свършените дела. Включени са дори "предприети стъпки" за изграждане на тунела под Шипка. Както и стартиралото набиране на проекти за енергийна ефективност на многофамилни жилища за 200 млн. лв. във въглищните региони на България.
От министерството на транспорта се хвалят с доставени първи 38 от общо 76 модернизирани вагона, които БДЖ закупи от „Дойче Бан“ и първият влак тръгнал на 22 юни по направление София-Бургас. Подписан е договор за доставка на 7 двуетажни влака с полската компания “Stadler Polska Sp. z o.o.”, които ще бъдат закупени със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Финализирани са и преговорите за доставка на 35 електрически мотрисни влака по плана и е избран изпълнител.