С днешната заповед на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев всички сме длъжни извън къщи да носим „защитна маска за лице”. Гадаейки мисълта на Министъра, ако такава е била налице при списването на задължителната за всички ни заповед, се предполага, че маската закрива почти половината, ако не и цялото лице.

А сега да погледнем действащото законодателство: има приет И НЕОТМЕНЕН ЗАКОН ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НОСЕНЕТО НА ОБЛЕКЛО, ПРИКРИВАЩО ИЛИ СКРИВАЩО ЛИЦЕТО /Обн. ДВ. бр.80 от 11 Октомври 2016г./. Народното събрание приема правила за недопускане гражданите да носят облекло, прикриващо частично или скриващо напълно лицата им на публични места на територията на страната. Тази забрана не се прилага, ако носенето на дрехите се налага: по здравословни причини; от характера на упражняваната професия; в рамките на спортни, културни, образователни или други подобни прояви, когато се носи от участниците в тях и е с временен характер; в молитвените домове на регистрираните вероизповедания; когато със закон е установено друго. Законът за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето определя, че за такова облекло се считат плътни или полупрозрачни дрехи, покривала, наметала, мрежести платки, МАСКИ или други подобни елементи, които скриват по някакъв начин лицето на човек. При нарушение се налага глоба в размер на 200 лв. – за първо нарушение и в размер на 1500 лв. – за всяко следващо нарушение. Органите на Министерството на вътрешните работи осъществяват контрол по спазването на новите правила.

В случая заповедта на министъра не е закон, а общ нормативен акт, следователно подзаконов и с по-ниска йерархия от разпоредбите на посочения закон. А съгласно Закона за нормативните актове /също действащ – това за уточнение на министъра/, чл.15: Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.”

А заповедта на министъра е общ нормативен акт, който трябва да е съобразен с актовете от по-висока йерархична степен. В Закона за мерките и т.н. за извънредното положение, няма изрична хипотеза да не се прилага Законът за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или криващо лицето. В същото време не може да се съди, че заповедта на министъра влиза в „здравословни причини”, които МОГАТ да разрешат носенето на подобно облекло, закриващо лицето, защото законодателят е имал съвсем друг замисъл при тази разпоредба.

И да приемем също, че заповедта на практика има невъзможен предмет, тъй като маски по аптеките НЯМА. Има в интернет магазини, на безумни цени, които огромната част от хората не могат да си позволят, а и ще се получат доста време след като се поръчат. В следващата му заповед може да се изиска да носим скафандри и да се глобява всеки, който не носи такъв, с глоба от 5000 лева.

Няма и задължителните съображения за издаване на заповедта защо се счита, че маските имат подобно защитно действие, при положение, че от два месеца се дават съвсем различни съвети, включително Националният оперативен щаб заяви, че те трябва да се носят само от болни и заразени, но не и от здрави хора.

Всеки един акт трябва да има основания за издаването, включително, когато се отнася до епидемиологични мерки – здравни мотиви, както и какви видове маски спират заразата – от хартия, от плат, с вентили, без вентили, с предпазен шлем, без такъв?

Задължават ни за нещо, което нито е обяснено, нито е обосновано, нито е дадена насока при липса на подобен артикул по магазините как да спазим заповедта. И защо например направо не кажат името на фирмата, произвеждаща маските, цената и да поръчваме оттам, защото друг смисъл не се вижда от такава формулировка.

И да припомня, че глобата, съответно наказанието трябва да съответстват на тежестта на нарушението. Не може с една и съща глоба да се наказват тези, които нямат маска на улицата и тези, нарушаващи задължителната изолация в къщи или тези, които не са съобщили за заболяването си на властите.

Крайно време е правителството да вземе решение и да изготви подходящите законопроекти и да свика Народното събрание, което единствено може да променя законите. Закони, приети от върховния орган на държавата, която ВСЕ ОЩЕ Е ПАРЛАМЕНТАРНА РЕПУБЛИКА, не могат да бъдат отменяни от Министъра на здравеопазването със заповед!

Елена Гунчева

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.