Интервю с икономиста проф. Боян Дуранкев за предаването "Нюзрум“ по Радио "Фокус“.
10% награда за съобщили за нередности при плащането на данъци. Това предлагат от Министерството на финансите. Ще има ли ефект това и още, питам в следващите минути и икономиста проф. Боян Дуранкев. Добър ден, проф. Дуранкев.
Добър ден. И пак опряхме до бюджета, както слушаме.
Пак опряхме, но преди обаче да разнищим точно тези данъчни промени, за които споменах, да предлагам започнем с парещата новина от вчера и протестите на енергетици и миньори, които продължават и днес: Териториалните планове за справедлив преход на въглищните райони, които правителството одобри, са на път буквално да предизвикат хаос в държавата. Какъв е вашият коментар?
Съвсем кратко и ясно: това, което правителството предлага, е повече от свръхоптимистично за развитието точно на този подсектор в сектор "Енергетика“. Повече не може да се иска. Отчитаме, че има глобално затопляне, че трябва Зелен преход, и отчитаме, че даже трябва нова атомна централа, ако искаме да решим енергийния проблем на България. А що се отнася до формата на протеста, тя без колебание е напълно неприемлива, категорично.
Ами и на прага на местните избори точно такъв протест, не съм сигурна колко ни е необходимо такова напрежение в държавата.
Ами не става дума за масово излизане на тези, които работят в сектора, а става дума за вероятно за защита на корпоративни интереси на около трима олигарси в България. И точка по този въпрос. Мисля, че на всеки е ясно за какво става дума.
Слагаме точка на този въпрос, но пък преминаваме към темата, за която всъщност ви поканих. Тя е не по-малко интересна. 10% награда за съобщили за нередности при плащането на данъците. Кажете – има ли смисъл изобщо от такава мярка, изпълнима ли е тя и ще даде ли желания ефект?
Първото нещо – всички тези около 15 предложения за данъчни промени, включително и тази, за която ще коментираме, са много дребни. Всъщност, ако мога да обобщя: вдига се много шум за нищо, тъй като се предлагат изключително скромни данъчни промени, няма някаква генерална промяна, която да направи данъците по-европейски. И затова дребнотемието при обсъждането на прилаганите промени явно, че взема връх, включително и по линия на тези скрити данъци и съответно тези 10% възнаграждение. Само да припомня на нашите слушатели един дребен факт: накрая на миналата година завърши общоевропейско изследване на т.нар. "сив сектор“, и както се очакваше на първо място в целия Европейски съюз с над 33%, това е 1/3 от брутния продукт, е именно сивият сектор в България. Такова разхайтено положение няма в никоя друга европейска страна. Очевидно е, че държавата е слаба, че голяма част от бизнеса са далавераджии – гледат да крият нещата. Очевидно е, че светлата част на бизнеса пък бяга в офшорки, което също е неморално и непочтено. Същевременно рентабилността расте, както се вижда, навсякъде. Това означава, че икономиката не е в един здравословен режим на функциониране. По повод на това дребничко нещо за възнаграждението от 10 на сто от допълнителните приходи за бюджета, събрани поради разкритията, това нещо е насочено, както и в други страници – САЩ, Германия и т.н., към така наречените "инсайдери“ – вътрешни хора, които в големите корпорации по някакъв начин могат да разкрият неща, ако подадат съответната информация. Не става дума за продажбата на кебапче или на нещо дребничко, някаква дребна услуга, тъй като става дума за един праг в размер на 3000 лева, което е сумата за данък в големи размери по смисъла на определението на чл. 93, т. 14 от Наказателния кодекс. Така че това преекспониране на това предложение, което едва ли ще заработи сериозно и ще доведе до големи приходи в държавата, но все пак може по някакъв начин да се санкционират онези, които крият големите доходи. Няма голяма драма, няма нещо, което да е неморално в това предложение, но очевидно е, че държавата в лицето на Министерство на финансите и НАП е слаба, кекава и трудно може да накажа тези, които извършват дейности в сивия сектор. Например, това лято наляво-надясно, на изток, запад, север, юг в България се строи, ремонтират се покриви и т.н., няма какво да ловим бас, че повече от половината от това строителство е в сивия сектор. Също така, ако вземем даже стоматологичните услуги, на много места голяма част от приходите се крият. Очевидно е, че трябва доста сериозно затягане на примката около шията на тези, които са непочтени, а те са непочтени не към бюджета, те са не почтени към всички онези, които живеят на открити заплати, на открити приходи, и е напълно справедливо тази примка да се затяга около врата на далавераджиите. Това е общоевропейска практика, даже световна, и този либерален подход към криминалните типове в бизнеса трябва да продължи и да се развива. Вероятно така ще става и през следващите години.
Казвате, тези мерки са дребни. Как обаче можем да постигнем по-голямо изсветляване? Какви мерки трябва да се предприемат?
То не е едно и две, но очевидно е, че държавата, включително и в лицето на кметовете си затварят очите, тъй като предстоят избори. Със сигурност голяма част от средствата, които се събират и за тези избори, са под формата на трансфери от сивата икономика към могъщите кметове феодали в момента, към тези, които искат да укрепят положението си, които донякъде рекетират сивия сектор по един или друг начин. Включително например в горското стопанство, въпреки че са твърди, че там няма сив сектор. Ако попитаме гражданите в малките села, в предпланинските райони има ли такъв сектор, ще ви кажат веднага, че и днес, в събота, този сектор си функционира, кой каквото ще да казва. Това означава, че трябва да има ловци на данъчни нарушители и те трябва да бъдат организирани от страна на НАП с обиколки по малките населени пунктове. За два-три часа човек може да обиколи, да прецени къде се правят тайно ремонти на автомобили, къде в момента се сменят покриви, слагат дограми и т.н. Има начини държавата, ако е по-силна и ако имат по-добра функционираща система, да имаме и по-голямо изсветляване на данъците. А такова нещо има в другите, които са малко по-напред, развити европейски страни. Даже мога да ви кажа, че такива практики са най-развити в Австрия, Нидерландия, Люксембург, Германия, Дания, Ирландия, Швеция, Финландия и т.н., докато най-зле в това отношение, на първо място, драматично пред другите страни с около 5% пункта е България, следвана от Хърватия, Румъния, Унгария, Кипър, Малта, Естония, Литва, Латвия и т.н., Гърция да не я пропусна, Италия – класика жанра. И центърът на Европейския съюз се оказва, че почти два пъти по-малко, имам предвид средните данни за Европейския съюз, тъй като няма център, до два пъти по-малко е сивия сектор средно в Европейския съюз отколкото в тази разпасана и да я наречем "уж демократична“ България.
Поредна негативна класация, която оглавяваме, факт.
Да, да. Затова дълго време ще гледаме и Еврозони, и "Шенген“ само по телевизията. Да не коментираме, че това се знае много добре, и по тази причина най-големият ни стратегически партньор, както го наричат нашите външни министри и управляващи – САЩ – визи няма да има, тъй като знаят много добре какво означава разпасана страна. Трябва затягане. Ние не отговаряме на средните европейски и, с извинение, донякъде вече и на средните световни критерии по някои от тези показатели. Включително бих добавил още нещо – за по-голяма социална справедливост и за по-голямо равенство, тъй като и по неравенството България е на първо място, е необходимо прогресивно данъчно облагане. Но многото шум за нищо подсказва, че управляващата коалиция или некоалиция, както ще е да я наречем, много симпатизира на бъдещето на българската олигархия.
Почти на финала сме на нашия разговор, но няма как да не засегна още една тема: ДДС за ресторантьорите се връща на 20%. Много от нашите слушатели сега ще кажат: "Ами ние нищо не усетихме, когато беше и 9%“. Сега обаче, когато се върне на 20%, ще усетим ли и добра идея ли е това?
Само да припомня на всички, че такова ДДС имаше преди КОВИД.
Точно така.
Българинът, който средно ходи веднъж месечно на ресторант да пия една бира и да си поръча двойка кюфтета, примерно, това нещо той няма да го усети. Но трябва сериозен натиск върху педала на газта на държавата, защото голямата част от сивия сектор е точно в т.нар. "ресторантьорство“. Много внимателно слушах вчера изказванията на министър-председателя и на министъра на финансите Асен Василев, и твърдя, че този път Асен Василев беше много точен когато каза: "Да, ресторантьорите имат предложения, само че не ги внасят“. Очевидно е, че ако внесат предложения за изсветляването, включително с фискални апарати и т.н., е очевидно, че държавата трябва да си влезе във функциите и глезотиите да престанат. Обратно казвано, в момента имаме един "красив“ театър, в който ролята на "лошото ченге“ се играе от Асен Василев, и има две "добри ченгета“, естествено единият е от ДПС, другият – от ГЕРБ. Добрите ченгета винаги предлагат милостиви мерки, но в случая печеленето на електорат е против интересите на страната и на обикновения български граждани. Затова твърдя, че тези скромни около 15 промени ще доведат до малко по-добро, но не до много добро.