Ако кандидатът за министър-председател прецени, че трябва да има министър, отговарящ за изборите, то е възможно да има

При определянето на Димитър Главчев за кандидат за служебен премиер президентът Румен Радев му даде 7 дни, в които да предложи състав на правителство. Няма пречка и Народното събрание (НС) може да променя структурата на правителството, ако г-н Главчев прецени, че има такава необходимост. Например дали да има специален министър за изборите, а дали определени министерства могат да бъдат ръководени от един министър. Това са въпроси, които могат да бъдат решени, тъй като вече ще има действащо Народно събрание и то не се разпуска. Това заяви преподавателят по конституционно право доц. Наталия Киселова пред "Телеграф".

В събота – 7 април, изтича срокът, в който г-н Главчев трябва да представи състав на правителство. "Президентът заяви, че веднага след това ще направи консултации с парламентарните групи. Тук може да проявим въображение какви точно ще бъдат тези консултации, защото досега не е правено. Президентът ще представи състава на проектокабинета заедно с г-н Главчев и ако има някакви по-специфични приоритети освен организирането на изборите. Държавата има няколко задачи, които предстои да бъдат решени – вторият и третият транш по плащанията по Плана за възстановяване и устойчивост, пълноценно членство в Шенген и подготовка за влизането ни в еврозоната. Това са трите важни приоритета извън провеждането на вота. Така на 8 април трябва да има три указа. Първият – за насрочване на избори за членове на Европейския парламент от Република България. Вторият - за назначаване на служебно правителство с министър-председател Димитър Главчев и предложен от него състав. И третият указ - за насрочване на предсрочните избори. Конституцията ги нарича нови парламентарни избори. Всичко това трябва да стане до 8 април, за да може сроковете да започнат да текат от 9 април. Ако тези условия са изпълнени, то европейските и парламентарните избори ще могат да бъдат 2 в 1 на 9 юни", разясни тя.

"Ако кандидатът за министър-председател прецени, че трябва да има министър, отговарящ за изборите, то е възможно да има. След измененията конституционният текст изрично посочва, че основната задача на служебното правителство е да организира честни избори. Поради тази причина и част от партиите се усъмниха дали те ще бъдат достатъчно честни. Възможно е тези съмнения да бъдат опровергани чрез именно поста на такъв министър. Имало е служебни правителства, в които е имало специален министър. Имало е и такива със съветник от политическия кабинет на премиера", изтъкна доц. Киселова.

Тази събота Главчев трябва да върне на президента Радев имена с министри. Има ли вероятност президентът да възрази по някои от имената за министри и да поиска смяна, преди да се подпише указът за кабинета?

"По принцип има, защото актът е на президента. Радев обаче ще бъде много предпазлив и само при така шокиращи или фрапантни кандидатури би си позволил да възрази или да не одобри. Той в момента има две цели. Едната е да не бъде обвинен от парламентарните групи, че по негова вина не са проведени избори 2 в 1. На второ място той по-скоро има интерес да покаже, че процедурата по формиране на служебно правителство, предвидена след промените в конституцията, е с недостатъци. Когато има пълноценна отговорност от президента, е ясно кой носи отговорност за състава на кабинета. Когато правителството се назначава по предложение на кандидата за премиер, то отговорността се споделя между двамата – него и държавния глава. Президентът в момента няма да иска да споделя тази отговорност, а ще прехвърля по-скоро на кандидата за премиер. Не можем да гадаем какво ще случи, ако има шокиращи фигури в списъка с министрите. Трябва да дадем възможност на президента да има вето върху някои от кандидатите, при положение че указът е негов. Част от юристите се мъчат да видят сходство в процедурите по други текстове на конституцията, където има споделена отговорност между правителството и президента. В случая г-н Главчев не е министър-председател, за да има тази процедура валидност, както при назначаването на посланици или висши военни, защото той все още е кандидат. Макар да се е нагърбил със задачата да предложи правителство, тя може да не бъде реализирана. Т.е. възможно е да преминем към друг кандидат. Това, разбира се, ни отдалечава от избори 2 в 1", обясни тя.

"Народното събрание в случая няма роля по отношение на имената и хората, които ще бъдат предложени за министри. НС може да създава, образува и закрива министерства. В този смисъл е възможна намеса на парламента. Г-н Главчев обаче може да се върне в събота при президента с празна папка и да каже: Не успях да се справя със задачата да намеря 19 кандидати за министри. Защото има още един проблем, който ще се появи в следващите дни. Когато министрите бъдат назначени с указ, те трябва да са се освободили от своите несъвместимости", допълни конституционалистът.

На въпрос къде може да намери Главчев 19 неполитически обвързани, неутрални и некорумпирани министри, доц. Киселова заяви:

"Според мен ще успее да ги намери, но не защото има желаещи за министри. Обикновено са повече от 19. А защото все пак назад в политическата си кариера Главчев е бил председател на парламента. Като такъв е работил с много повече хора, отколкото депутатите. ГЕРБ като партия, която е била на власт твърде дълго време, има достатъчно лица на ниски и средни нива, които са се развивали от 2009 г. насам. Те са стигнали едно прилично ниво на експертиза. Те не са изявени ярки политически фигури, но са на средни и високи нива в администрациите по министерства. Според мен ще се заложи на такива кадри. Може би ще станем свидетели и на трансформация на някои от сегашните министри в служебни такива. Не става дума за тези 11 души, които отказаха да бъдат част от кабинета „Габриел“. Можем да търсим трансформация сред останалите 8. Ето ви едно правителство с не толкова ярки и познати лица, но експерти на средно или високо административно ниво, които да движат делата на държавата до вота", каза тя.

По отношение на кандидата за министър-председател вече сме в законодателна процедура, при която НС ще му даде възможност да не изпълнява задълженията си и да излезе в неплатен отпуск. По отношение на останалите членове на бъдещото правителство несъвместимостите се запазват. Това означава, че не може да се вземе за министър например подуправителят на БНБ, допълни доц. Киселова.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.