Ако кандидатът за министър-председател прецени, че трябва да има министър, отговарящ за изборите, то е възможно да има
При определянето на Димитър Главчев за кандидат за служебен премиер президентът Румен Радев му даде 7 дни, в които да предложи състав на правителство. Няма пречка и Народното събрание (НС) може да променя структурата на правителството, ако г-н Главчев прецени, че има такава необходимост. Например дали да има специален министър за изборите, а дали определени министерства могат да бъдат ръководени от един министър. Това са въпроси, които могат да бъдат решени, тъй като вече ще има действащо Народно събрание и то не се разпуска. Това заяви преподавателят по конституционно право доц. Наталия Киселова пред "Телеграф".
В събота – 7 април, изтича срокът, в който г-н Главчев трябва да представи състав на правителство. "Президентът заяви, че веднага след това ще направи консултации с парламентарните групи. Тук може да проявим въображение какви точно ще бъдат тези консултации, защото досега не е правено. Президентът ще представи състава на проектокабинета заедно с г-н Главчев и ако има някакви по-специфични приоритети освен организирането на изборите. Държавата има няколко задачи, които предстои да бъдат решени – вторият и третият транш по плащанията по Плана за възстановяване и устойчивост, пълноценно членство в Шенген и подготовка за влизането ни в еврозоната. Това са трите важни приоритета извън провеждането на вота. Така на 8 април трябва да има три указа. Първият – за насрочване на избори за членове на Европейския парламент от Република България. Вторият - за назначаване на служебно правителство с министър-председател Димитър Главчев и предложен от него състав. И третият указ - за насрочване на предсрочните избори. Конституцията ги нарича нови парламентарни избори. Всичко това трябва да стане до 8 април, за да може сроковете да започнат да текат от 9 април. Ако тези условия са изпълнени, то европейските и парламентарните избори ще могат да бъдат 2 в 1 на 9 юни", разясни тя.
"Ако кандидатът за министър-председател прецени, че трябва да има министър, отговарящ за изборите, то е възможно да има. След измененията конституционният текст изрично посочва, че основната задача на служебното правителство е да организира честни избори. Поради тази причина и част от партиите се усъмниха дали те ще бъдат достатъчно честни. Възможно е тези съмнения да бъдат опровергани чрез именно поста на такъв министър. Имало е служебни правителства, в които е имало специален министър. Имало е и такива със съветник от политическия кабинет на премиера", изтъкна доц. Киселова.
Тази събота Главчев трябва да върне на президента Радев имена с министри. Има ли вероятност президентът да възрази по някои от имената за министри и да поиска смяна, преди да се подпише указът за кабинета?
"По принцип има, защото актът е на президента. Радев обаче ще бъде много предпазлив и само при така шокиращи или фрапантни кандидатури би си позволил да възрази или да не одобри. Той в момента има две цели. Едната е да не бъде обвинен от парламентарните групи, че по негова вина не са проведени избори 2 в 1. На второ място той по-скоро има интерес да покаже, че процедурата по формиране на служебно правителство, предвидена след промените в конституцията, е с недостатъци. Когато има пълноценна отговорност от президента, е ясно кой носи отговорност за състава на кабинета. Когато правителството се назначава по предложение на кандидата за премиер, то отговорността се споделя между двамата – него и държавния глава. Президентът в момента няма да иска да споделя тази отговорност, а ще прехвърля по-скоро на кандидата за премиер. Не можем да гадаем какво ще случи, ако има шокиращи фигури в списъка с министрите. Трябва да дадем възможност на президента да има вето върху някои от кандидатите, при положение че указът е негов. Част от юристите се мъчат да видят сходство в процедурите по други текстове на конституцията, където има споделена отговорност между правителството и президента. В случая г-н Главчев не е министър-председател, за да има тази процедура валидност, както при назначаването на посланици или висши военни, защото той все още е кандидат. Макар да се е нагърбил със задачата да предложи правителство, тя може да не бъде реализирана. Т.е. възможно е да преминем към друг кандидат. Това, разбира се, ни отдалечава от избори 2 в 1", обясни тя.
"Народното събрание в случая няма роля по отношение на имената и хората, които ще бъдат предложени за министри. НС може да създава, образува и закрива министерства. В този смисъл е възможна намеса на парламента. Г-н Главчев обаче може да се върне в събота при президента с празна папка и да каже: Не успях да се справя със задачата да намеря 19 кандидати за министри. Защото има още един проблем, който ще се появи в следващите дни. Когато министрите бъдат назначени с указ, те трябва да са се освободили от своите несъвместимости", допълни конституционалистът.
На въпрос къде може да намери Главчев 19 неполитически обвързани, неутрални и некорумпирани министри, доц. Киселова заяви:
"Според мен ще успее да ги намери, но не защото има желаещи за министри. Обикновено са повече от 19. А защото все пак назад в политическата си кариера Главчев е бил председател на парламента. Като такъв е работил с много повече хора, отколкото депутатите. ГЕРБ като партия, която е била на власт твърде дълго време, има достатъчно лица на ниски и средни нива, които са се развивали от 2009 г. насам. Те са стигнали едно прилично ниво на експертиза. Те не са изявени ярки политически фигури, но са на средни и високи нива в администрациите по министерства. Според мен ще се заложи на такива кадри. Може би ще станем свидетели и на трансформация на някои от сегашните министри в служебни такива. Не става дума за тези 11 души, които отказаха да бъдат част от кабинета „Габриел“. Можем да търсим трансформация сред останалите 8. Ето ви едно правителство с не толкова ярки и познати лица, но експерти на средно или високо административно ниво, които да движат делата на държавата до вота", каза тя.
По отношение на кандидата за министър-председател вече сме в законодателна процедура, при която НС ще му даде възможност да не изпълнява задълженията си и да излезе в неплатен отпуск. По отношение на останалите членове на бъдещото правителство несъвместимостите се запазват. Това означава, че не може да се вземе за министър например подуправителят на БНБ, допълни доц. Киселова.