Когато се ограничи преработката на петрол и спре вноса на руски такъв през март окончателно, цената на дизела и бензина ще се увеличи и ще стигне до средните европейски нива - около 1,60 евро - 3-3,20 лева.

По думите му въпреки че няма логика да се стигне до катастрофални сценарии, той все пак предупреди, че държавата няма инструменти, с които да повлияе на стресови ситуации на пазара: "Чисто по закон и теоретично, държавата трябва да разполага със запаси за три месеца потребление на основните видове горива, които трябва да се управляват от Държавна агенция “Държавен резерв", но това е само на хартия, защото държавата няма складове, в които да ги държи тези горива. Обикновено се плаща на митнически складове да ги съхраняват, защото в България складовете нямат достатъчно капацитет", отбеляза експертът и добави, че ако се наложи да бъдат изтеглени запасите от “Държавния резерв", предстои да видим дали наистина са там и припомни случаи от миналото.

"В миналото имаше случаи, в които при проверки на наличните горива, се оказа, че не е точно такава ситуацията, в смисъл - няма ги. Да се надяваме, че в момента не е така. Но дори и да са пълни складовете, това е за три месеца. Ако стане по-голяма дълга криза, няма решение".

Според Куюмджиев по-голям е рискът, ако бъде ограничена дейността на рафинерията, защото може да спадне обемът на произведеното и обработено гориво в 2024 година: "По този начин да намалят приходите в хазната през 2024 г. Но това е резултат на действията, които се предприемат срещу рафинерията".

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.