Местата пред районните полицейски управления се препълниха със задържани автомобили на пияни и дрогирани шофьори затова част от тях се съхраняват на общински паркинги в очакване на съдебни решения. По-новите конфискувани автомобили ще бъдат предоставяни на министерства, агенции, общини и държавни учебни заведения
Държавни институции, общини и държавни висши учебни заведения ще получават за ползване конфискувани, отнети или изоставени в полза на държавата превозни моторни средства като сред тях ще бъдат и автомобилите на пияните и дрогираните шофьори.
Това става ясно от нова заповед на финансовия министър Асен Василев, издадена на 22 февруари и публикувана тези дни на сайта на финансовото министерство.
През август след промени в Наказателния кодекс съдилищата вече отнемат автомобилите на доказано пияни и дрогирани шофьори. Тези автомобили се предоставят на Националната агенция по приходите за продажба чрез търгове и вече над 170 автомобила са предадени на НАП.
С новата заповед финансовият министър Асен Василев създава ред отнетите автомобили да бъдат предоставяни с предимство на държавни ведомства, а чак когато няма интерес към тях, тогава да се предприема продажбата им.
За целта министерства, агенции и комисии (първостепенни разпоредители с бюджетни средства), кметове на общини, държавни висши учебни заведения и БАН трябва да представят пред финансовото министерство мотивирани писмени искания за необходимостта от автомобили.
Двете приходни агенции - НАП и Агенция Митници, се задължават два пъти в месеца да подават в МФ справки за конфискувани, отнети и изоставени в полза на държавата моторни превозни средства като справките са придружени и с необходимите документи. Изискването към автомобилите е да са с регистрации след 1 януари 2010 г., както и да няма пречки да бъдат пуснати в движение по пътищата. Очакванията са колите в добро състояние да останат за държавата като бъдат предоставени на някое ведомство.
ИЗКЛЮЧЕНИЕ
Изключение все пак ще има за автомобилите, които са отнети по закона за незаконно придобитото имущество. Те са извън обхвата на заповедта на министъра на финансите, т.е. за тях НАП няма да дава справки и те няма да бъдат предоставяни за ползване от държавни ведомства.
Не са ясни мотивите за това изключение. Вероятно обяснение може да се търси в плановете на управляващите да разделят КПКОНПИ на практика на две комисии - едната да се занимава с производствата и проверките, а другата с отнемането на незаконно продобитото имущество и разпореждането с него.
ПРИ ЛИПСА НА ИНТЕРЕС
НАП и Агенция Митници ще може да организират продажби чрез търгове, едва когато в 6-месечен срок от подаването на информацията за наличните конфискувани автомобили, не е заявен интерес към тях от страна на държавни ведомства. В същото време заявките за автомобили на тези ведомства, които не са могли да бъдат удовлетворени до три месеца от постъпването им, се архивират, се казва в заповедта.
Контролът по изпълнението на заповедта е възложен на главния секретар на Министерство на финансите. Той, подпомаган от дирекция „Финанси и управление на собствеността“ в МФ, ще изготвя и представя на министъра на финансите обобщените данни за наличните МПС и постъпилите мотивирани заявки от държавните институции. На база на тези справки ще се взима решение на кого да се предостави автомобил.
Още през декември от НАП посочиха, че има опция конфискуваните коли на пияните и дрогираните шофьори да се оставят за ползване от държавата. По повод проведения тогава първи публичен търг от НАП-Бургас Станислав Христов, директор на дирекция „Държавни вземания” в приходната агенция, заяви, че автомобилите, които са в по-добро състояние има възможност да бъдат използвани от държавата, както и че държавата като собственик първо ще прави преценка дали автомобилът няма да послужи на някое държавно ведомство.
Адвокати вече обявиха мярката с отнемането на автомобилите на пияни с над 1.2 промила алкохол шофьори, както и и дрогирани шофьори, за твърде драстична, без да се вижда осезаем ефект от нея до момента. Предоставянето на възможността държавата да задържи по-новите и скъпи коли за себе си, вместо да ги пусне на търг и собствениците им да ги откупят отново, вероятно ще засили страха от престъпване на закона.