Промените в Конституцията и реабилитирането на двамата политици са страни на една и съща монета
Едно време са вграждали сенки в темелите на бъдеща сграда с надеждата, че строежът ще е здрав. В конституционната реформа, на която ставаме свидетели сега, се вгражда сянката на санкциите по закона "Магнитски". Тя обаче няма да направи основите здрави. Напротив. Ще ги компрометира.
Конституционна реформа ще има. Поне днес изглежда така. Какъв ли ще е резултатът от нея? Конституцията не е свещена крава, тя, разбира се, може да бъде променяна. Но това трябва да се прави с ясни мотиви. И да бъде взето предвид мнението на експертите. В момента изглежда, че реформата нито е хубава, нито е готова, но пък препира както депутата от ДПС Делян Пеевски, така и лидера на ГЕРБ Бойко Борисов.
Някак си трябва да преглътнем, че "бащите" на реформата, след която трябва да ни сполети светлото бъдеще, са Пеевски, санкциониран от САЩ и Великобритания за корупция и сложен в черния списък по закона "Магнитски", както и Борисов, за когото все още виси делото "Барселонагейт". Пеевски е корупция в чист вид, а Борисов иска да бъде реабилитиран, преди да бъде делегитимиран по същия показен начин. Неговият голям грях е, че играе за Пеевски. Всеки е невинен до влязла в сила присъда, ще кажете. А
Пеевски и Борисов присъди нямат. Имат Конституция за реформиране.
Подписите на двамата под проекта следват веднага след първия параф, сложен от съпредседателя на ДБ Христо Иванов. После идват и всички критики, с които проектът за промени беше затрупан, включително от организации, които имат коренно различни възгледи, но става пределно ясно защо промените не звучат никак убедително.
Все пак проектът прескочи първата бариера, събирайки 161 гласа от управляващото мнозинство. С 5 по-малко от броя на депутатите, които се подписаха под него. Тези гласове не стигат за приемането на проекта на първо четене, но му дават втори шанс. При това е ясно, че това ще е съвсем скоро - в началото на декември. Това е и минималният срок, в който проектът може отново да бъде подложен на обсъждане и гласуване. Графикът го начерта Пеевски, разбира се. "На 6 октомври ще приемем на първо четене, но то не се счита точно първо четене, защото три четвърти, ако не се съберат, нали, се отлага с два месеца. Затова реалното първо четене ще бъде на 6 декември, след това - на 13 декември, ще има Комисия по конституционни въпроси, на 14-ти ще е второ четене, а на 15 декември ще е трето четене на Конституцията", обясни Пеевски още през септември. Така че -
гответе се - реформата иде на 15 декември.
ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС вече обещаха да правят промени на промените. Тепърва, например, ще се мисли кои от предложенията не могат да бъдат осъществени от това Народно събрание, защото за тях трябва да бъде свикано Велико народно събрание. Кое ли попречи този разбор да бъде направен, преди промените да бъдат внасяни за разглеждане?! Ясно е, че предстоят ожесточени спорове за допускането на хора с двойно гражданство да се кандидатират за депутати и президент, както и да бъдат избирани за министри. Сигурно няма да минат лесно и промените, свързани със служебните кабинети, макар че практиката от последните години ни показа, че и там трябва реформа.
Христо Иванов, чиято формация, е превърнала конституционната реформа в символ верую, смята, че е недобросъвестно да се обобщава, че проектът е засипан от критики. "Огромната част от становищата приемат целите на реформата, могат да имат забележки по някои аспекти", посочи той. Според него повечето от критиките към правосъдната реформа не са по същество, а в конструктивната си част са свързани с приемане на целите. Сигурно така би коментирал Иванов и становището на Венецианската комисия по проекта. Европейската комисия за демокрация чрез право, както е официалното име на тази институция, е консултативен орган по конституционно право към Съвета на Европа. Нейното становище не е задължително, но пък се има за достатъчно тежко. При това е трудно международните експерти да бъдат обвинени в някакви политически пристрастия тук.
Та Венецианската комисия в прав текст каза: "Който предлага законопроект, трябва поне да положи разумни усилия, за да обясни съображенията за всяко предложение. Проектът съдържа в приложение кратка обяснителна бележка. До голяма степен тя повтаря същността на някои от измененията, без да посочва причините, поради които тези изменения са необходими, или каквато и да е оценка на тяхното потенциално въздействие." С други думи -
нямате мотиви. Без мотиви все едно няма проект.
Факт, че Венецианската комисия приветства разделянето на Висшия съдебен съвет. Сега органът действа чрез двете си колегии - съдийска и прокурорска, и пленума си. Промените в Конституцията предвиждат разделянето на два съвета и премахването на пленума. Експертите обаче се опасяват, че както се замисля, Прокурорският съвет ще е твърде политически зависим.
Има критики и срещу замислените реформи, свързани с прокуратурата, които ще превърнат главния прокурор в обикновен административен ръководител и на практика ще създадат 28 главни прокурори по места.
7 години мандат според сегашната Конституция на председателите на двете върховни съдилища и главния прокурор се струва твърде дълъг на вносителите. Затова го заменят с 5-годишен, но с възможно повторение, т.е. 10.
Откога 7 е повече от 10
сигурно никой от първия до 166-ия подписал се под проекта не може да ни каже.
Идеята пък президентът да избира служебния премиер измежду шефовете на парламента, Конституционния съд и БНБ, хвърля в абсолютен ступор с пълната си липса на логика. И Венецианската комисия го казва, но по-дипломатично.
ГЕРБ вече обявиха, че техни са само две от предложенията в проекта - НС да не прекъсва работа при липса на редовно правителство и за реформата в инспектората, който сега е към ВСС. Бойко Борисов побърза да се отрече от обявяването на 24 май за национален празник. Нищо, че неговите депутати неотдавна го предлагаха като промяна в Кодекса на труда. Сега лидерът явно не иска да дразни проруските сили, които са се вкопчили в 3 март. Също както явно няма смелост преди изборите от центъра на София да бъде махнат Паметникът на Съветската армия. Друга тема, или не съвсем...
ДПС не са признали авторството на нито едно. Явно внушението е - ПП-ДБ забъркаха кашата, те да се оправят. Но участието на ГЕРБ и ДПС в тази незряла реформа е част от изпирането на Борисов и Пеевски. Това са двете страни на една и съща монета и ще го видим ясно през декември. Двамата, вместо да се махнат, държат да ни се явят в бяло като новите бащи основатели. Дотогава може да си повтаряме най-дългата дума - непротивоконституционствувателствувайте.