ЕК съди България за невъвеждането на чисти автобуси и електронно таксуване, заяви бившият министър на правосъдието

Европейската комисия дава България на Съда на Европейския съюз по три случая, свързани с европейското законодателство. Какви ще са последиците от това отговаря в Аудиокаста на "Фокус" "Това е България" Зинаида Златанова, бивш заместник министър-председател и министър на правосъдието и ръководител на представителството на Европейската комисия в България.

"Това е една съвсем обичайна практика. Тя се основава на договорите за Европейски съюз и Договора за функциониране на Европейския съюз, и мисля че широката общественост вече е доста запозната с т.нар. наказателни процедури. Съдебната фаза всъщност е вторият етап от наказателната процедура. В административния етап първо се отправя запитване до потенциалната държава нарушител. След като Европейската комисия получи този отговор, в зависимост от това дали той е задоволителен или не, или се прекратява процедурата в административната ѝ фаза, или се преминава към втората част на административната фаза, когато Европейската комисия излиза с обосновано становище затова, че смята себе си за права, а не съответната държава потенциален нарушител.

В нашия случай, вече сме в съдебната фаза, на два пъти сме обяснили на Европейската комисия нашата позиция, тя не е приета и затова вече Европейската комисия отнася спора към Съда на европейските общности. Т.е. ние се намираме в последната съдебна фаза. И това означава, че досега не сме успели да обясним или пък не само да обясним, но и ефективно да въведем, или да приложим някакво законодателство, в случая говорим за тези три европейски акта, за които вече широко се разбра", поясни Зинаида Златанова.

Ако ние междувременно, докато тече съдебното дело в Съда на европейските общности срещу България, въведем тези 3 директиви в националния правен ред, делото ще се върне в административна фаза процеса и ние ще нотифицираме към Европейската комисия, че сме изпълнили вече изискванията. И ако Европейската комисия каже, че няма повече нарушения, тогава няма никаква опасност делото да приключи с вреда за България. Ако това не се случи, делото ще си продължи и такива дела обикновено завършват с глоби към съответната държава. Каква ще е тя, не може все още да се каже.

Златанова обясни още, че два от нормативните акта, които са в транспорта, са съответно от 2014, 2019 година. Т.е. имало е достатъчно време да бъдат въведени в националния правен ред. Двата акта в транспорта са съответно за чисти автомобили и за електронно таксуване, като цяло те имат много важно бизнес измерение. И тук България не е изпълнила целта за определеното количество поръчка на чисти автобуси, което е в услуга на всички нас, тъй като въздухът ще бъде по-чист в градовете без съмнение, а това ще допринесе за декарбонизацията. А във втория случай - електронното таксуване не сме сами, а заедно с Полша сме изправени пред съда. Това затруднява свободното движение на търговския трафик на територията на Европейския съюз, тъй като България и Полша са въвели свои собствени режими на таксуване, които не са съвместими с европейските.

Комисията отчита и неизпълнение на правилата за експлоатация и предлагането на пазара на натуралните минерални води. Това е малко странно обвинение за нас. Това е въпрос, по който България отдавна спори с Комисията, десетилетия вече. В този спор е замесен вътрешен търговски въпрос. "Това, което е важно да кажем, е, че това неизпълнение няма пряко отношение към здравето или правата на потребителите, както и към качеството на минералната вода", поясни Зинаида Златанова.

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.