От влизането в сила на санкциите върху вноса на суров нефт и на горива през февруари, в момента България е единствената държава в ЕС с голям внос на руски суров петрол
В момента България е държавата с най-евтини горива в ЕС. Много по-голямо е производството, отколкото търсенето на местния пазар, тъй като не може да изнасяме на европейския пазар, но цените стоят на същите равнища, което показва всъщност, че няма желание за това държавата да си свърши работата.
Това коментираха експертите Мартин Владимиров и Димитър Хаджидимитров в предаването "Денят започва" по БНТ.
"От влизането в сила на санкциите върху вноса на суров нефт и на горива през февруари, в момента България е единствената държава в ЕС с голям внос на руски суров петрол. Това означава, че при положение, че руският нефт се котира на цени от около 20-30 долара под средните на световните пазари, в момента рафинерията в България произвежда изключително евтини горива. Тъй като не може да ги изнася, както можеше към европейските страни преди 5 февруари, в момента би трябвало да има свръхпредлагане на горива. Много по-голямо е производството на горива, отколкото търсенето на местния пазар, тъй като нямаме право да изнасяме на европейския пазар", заяви Мартин Владимиров – енергиен експерт.
Според него, или трябва да начислява данък свръхпечалба върху компанията, или ако го начислява, то той се определя изцяло от компанията - производител на горива, а не реално от някаква независима оценка.
От друга страна, КЗК трябва да наложи и трета глоба за това, че не се следват пазарните тенденции и използва факта, че е монополен доставчик на горива в България, за да поддържа изкуствен марш на печалба, което се изчислява на около 60-70 стотинки на литър, смята Владимиров.
"България е в един общ пазар в момента и компанията "Лукойл" продава на цени малко под средните за региона, говорим за търговия на едро. Благодарение на тази компания ние сме гарантирали нашите доставки в страната. Не трябва да сме притеснени от това, че няма да имаме горива, което също е основен фактор за стабилността на икономиката. За последните 3 месеца цените на дизела паднаха с над 25 ст., а бензина с около 20 ст., говорим от началото на февруари до сега. Възможно е да има свръхпечалба, но всяка една компания е излезнала на пазара, за да прави печалба. А когато има свръхпечалба, плаща и повече данъци, което пък е добре за държавата", поясни Димитър Хаджидимитров - Асоциация на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
КЗК си е свършила работата много добре и в момента България е държавата с най-евтини горива в ЕС, допълни той.