И аз наблюдавам това, което и медиите показват, и виждам, че се очаква повишаване на цените на хранителните продукти, и то не само на яйцата, на агнешкото, но и като цяло на всички продукти, които са свързани с посрещането на Великден. Моята препоръка към търговците е поне за тези празници да помислят дали да прилагат този подход - да опитат да продадат стоките на възможно най-високата цена, защото хората биха я платили. Моята молба към тях е наистина да не спекулират с това.
Това заяви в интервю за БГНЕС Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“.
"На мен ми правят впечатление козунаците. В търговската мрежа са се появили козунаци, придружени с послание, че са на промоция. Знаем, обаче, че за да бъде един продукт обявен в промоция при спазване на потребителското законодателство, когато говорим за хранителни бързо развалящи се продукти, той трябва да е продаван поне 7 дни на старата му редовна цена. Посланието ми към потребителите е, когато купуват стоки, още отсега да гледат как се движат цените им, за да не бъдат подведени с подобни послания. Ако още отсега са на промоция тези козунаци, те не могат да останат повече от 1 месец на промоция, защото това е друга разпоредба. Потребителите да следят ценовите равнища на стоките, които смятат да закупят за Великден, и да сравняват цените, които ще платят, а не дали стоката е с намаление или не, както и да изберат този търговец за покупка на стоките, които предлага най-добрата цена за тях", добави Руменова.
С нея коментирахме и информационния сайт, който служебното правителство пусна преди броени дни и чиято цел е да информира гражданите за цените на около 30 стоки. “Чуваме, че има договорка, или по-скоро се водят преговори, в търговските обекти да бъдат поставени етикети на тези стоки, които са с най-ниска цена от всеки вид. Нашата препоръка към потребителите е да не купуват непременно тези стоки с най-ниски цени, а да погледнат техните характеристики, защото може да се окаже, че те са с много по-ниска хранителна стойност. Ако закупят сирене с много по-голям процент на вода, то реално тази покупка е нерентабилна, и продуктът ще излезе по-скъп", препоръча тя.
Руменова призова гражданите да сравняват и грамажите. “Да гледат цената на килограм, а не за разфасовка, защото и тук може да се стигне до заблуда”, уточни тя.
Експертът препоръча ако стоките, които хората планират да закупят за Великден, са твърде скъпи и потребителите видят, че надценката е прекалено висока, да се огледат и да видях дали не могат да намерят нещо, което е алтернативно "Така ще си осигурят разнообразие за трапезата и същевременно няма да платят високата надценка за характерните за посрещането на тези празници стоки", отбеляза тя.
Много хора подават жалби в платформата „Ние, потребителите“ – най-често подаваните сигнали са свързани с онлайн покупки.