Ексминистър Петкова разрешила бюджетна корекция за покупка на 22 лъскави тойоти. Горица Ножарева беше временен председател на Сметната палата, докато титулярът Главчев бе служебен премиер
Сметната палата похарчи един милион лева за покупката на скъпи мощни хибридни коли, снабдени с доста екстри. Автомобилите са чудесни, само че разходът не е оправдан, твърдят хора от Сметната палата, която е създадена да бди за ефективното и ефикасно изполване на парите на данъкоплатците.
(Не)нужните МПС-та
Обществената поръчка е обявена миналата есен с прогнозна стойност 1.39 млн. лева без ДДС. Тя е в две части - за доставка на пет електрически автомобила за централната администрация и на още 22 "хибрида".
В обявата за поръчката се посочва, че 22-та автомобила са за т. нар. ИРМ (изнесени работни места), т.е., за служителите на Сметната палата, работещи в провинцията. Това са одитори, в чиито длъжностни характеристики не е предвидено да са шофьори. Някои от тях дори нямат книжки. И излиза, че трябва да си назначат шофьор, който да ги вози.
Всъщност естеството на работата е такова, че одиторите нямат нужда от служебна кола. Живеем във време на електронни комуникации и дистанционно общуване. Одиторът може да преглежда цялата документация от компютъра си вкъщи. В малко случаи се налага посещаване на проверявания обект - повечето документи са достъпни в публични регистри, могат да се сканират, да се пращат по е-пощата, да се подписват с е-подпис.
Покупката на цял нов автопарк сама по себе си е голям еднократен разход, а освен това създава и допълнителни постоянни разходи, които натоварват бюджета на Сметната палата. Ежегодната издръжка включва разходи за застраховки, винетни такси, за гараж, гориво, масло, филтри и т.н. Създава се и допълнителна счетоводна работа - пробегът и разходът на гориво за всеки автомобил се отчитат всеки месец.
Поръчката
Автоексперти, запознати с обществената поръчка за хибридите, отбелязват, че изискванията силно стесняват кръга на възможните доставчици и насочват към определен автомобил. Показателно е, че са подадени само три оферти, все от дилъри на "Тойота" и всичките са за модела "Корола".
За победител в състезанието е обявена "Тойота Тиксим". За отбелязване е, че нейната цена е най-висока от трите оферти, но в крайна сметка именно тя печели, тъй като тръжната комисия й дава най-висока "комплексна" оценка. Прогнозната стойност, посочена в обществената поръчка, е 990 000 лв. без ДДС. Офертата на "Тойота Тиксим" е за 977 174 лв. и срок на доставка 75 дни. Класираната на второ място "Монца" е предложила 937 000 лв. и 88 дни за доставка.
Пренасочване
В първоначалните планове на Сметната палата за 2024 г. е била заложена покупка само на пет автомобила на обща стойност 400 000 лв. Докато председателят на палатата Димитър Главчев изпълнява ролята на временен премиер, неговата заместничка Горица Кожарева решава да прекрои бюджетните харчове и да напазарува много повече коли. За да се осигурят необходимите средства, са отложени други планирани разходи - например за обучителен център.
Не е ясно какво точно е вдъхновило временната председателка да разширява автопарка на Сметната палата. А тъй става дума корекция на бюджетни разходи, за пренасочването на средства е било необходимо разрешение от министъра на финансите. И то е дадено - от служебния министър Людмила Петкова.
Кой проверява проверяващите
Сега Петкова сега е начело на Агенцията за държавна финансова инспекция, която подобно на Сметната палата трябва да бди за финансовата дисциплина Ако Сметната палата влезе в програмата на АДФИ за ревизии, Петкова ще проверява себе си за приноса си към странната история с автомобилите. Това звучи като конфликт на интереси.
Когато гръмна новината, че Людмила Петкова е станала шеф АДФИ, мнозина предупреждаваха, че това е недопустимо, защото ще има ситуации, в които ревизорката Петкова ще проверява министърката Петкова.
Сметната палата е най-високата контролна финансова институция в държавата. Нейните действия, вкл. и обществените й поръчки, би трябвало да са еталон за изразходване на обществените пари.