Силно се съмнявам, че ще успеем от 1-ви януари 2025 г. да влезем в еврозоната. Фактите не са на страната на финансовия министър.
Политическите турбуленции няма как да не се отразят на финансовата стабилност на страната. Това заяви пред БНР Любомир Каримански, финансист и бивш депутат.
"Политическият риск влияе върху всички сектори. Няма как, докато не се предвидят ясен хоризонт и визия за управлението в икономическия сектор и администрацията, и отделните показатели да бъдат достатъчно постоянни. Събираемостта на данъците през 2023 г. е по-ниска в сравнение със събираемостта през 2022 г. като процент от БВП. На какво стъпват прогнозите за 2025 и 2026 година? Дали прогнозният дефицит ще се запази под 3%? Когато виждаме, че няма как България да се развива стабилно икономически и да има ръст, тогава няма как да оставим този финансов министър да продължава да бъде такъв. Фактите не са на страната на финансовия министър".
И премиерът в оставка Денков, и Асен Василев следват много стриктно записа, който изтече преди време, посочи Каримански в предаването "12+3".
"Асен Василев и Кирил Петков бяха казали, че са се обаждали на Урсула фон дер Лайен и тя е обяснила, че за еврозоната трябва да измислят как да заобиколят няколко критерия, за да влязат в рамките. Да разчитаме ли, че през 2023 г. Асен Василев направи точно това? С различни счетоводни манипулации заобиколи отделните правила, за да подготви страната ни за влизане в еврозоната".
Поне една година преди въвеждане на еврото хората трябва да бъдат подготвени, да тече разяснителна кампания, подчерта експертът.
"Виждаме едни анимирани клипчета, не се разяснява на отделните възрастови групи. Защо не направиха така, че още сега в търговската мрежа да има цените и в евро, и в лева? Няма организация и цялостна визия. Силно се съмнявам, че ще успеем от 1-ви януари 2025 г. да влезем в еврозоната. Той коментира препоръките, отправени към страната ни от МВФ - да премахнем плоския данък и да въведем прогресивно подоходно облагане. Те казват, че е необходимо час по-скоро да има реформи. Акцентът пада върху производителността. Ако смятаме козметично да слеем НАП и митниците, какъв ефект ще постигнем? С какъв коефициент ще се повиши събираемостта? И дали тя би могла да доведе до намаляване на сивия сектор, или обратното – до задълбочаване? Дали сме готови като потенциал да съберем двете? МВФ също ни обръща внимание на това".
"Обвиненията съм президента, че той е виновен, че иска да управлява служби и всичко останало са абсолютно неоснователни. В записа и Асен Василев, и Кирил Петков казват, че трябва да бъдат ограничени правомощията на президента максимално. С това ограничение ръцете на президента са вързани и по отношение на финансовия министър и на министър-председателя", отбеляза още Каримански.