"Борисов направи гневно обръщение, в което поиска свикване на Велико народно събрание (ВНС), промени в Конституцията и прекратяване на протестите, защото изпълнявал техните искания. ГЕРБ-активът радостно приветства предложенията, даже известно злорадство се долови.
Тонът на Борисов издаваше, че за поред път е обиден, че "му протестират". Сякаш той е държавата, той е властта, той е Слънцето и въздуха. И с отвращение приема да направи промени, само и само да спрат протестите. Но, за съжаление, ни се предлага поредната Перестройка, симулираща решения."
Ето само някои бележки:
По предпоставките:
1. Протестите искат безусловната оставка на Борисов. Не искат той да променя Конституцията.
2. Борисов признава, че политическата система е зле. Но не поема отговорност за това. Сякаш той днес се е появил и е намерил така държавата. Протестите искат виновниците за последните 10 години да си поемат отговорността за положението, до което са ни докарали.
3. Учудваща е радостта на ГЕРБ-актива, че положението е зле. Нали до вчера твърдяха, че всичко е ок.
4. Същите медии и интернет тролове, които до вчера ни обясняваха как всичко е ок, днес радостно говорят как нищо не е наред. И не виждат противоречие в това. Важното е да са успоредни с линията на партията.
5. Политиците, отговорни за "забиването" на държавата, да се опитват да правят неин рестарт, е все едно крадец да бъде оставен да рестартира охранителна система.
6. Или все едно Тодор Живков да беше повел страната към демократичност.
7. ГЕРБ можеше да покаже, че наистина е антикомунистическа партия, като изгони от редиците си всички бивши членове на БКП и всички сътрудници на Държавна сигурност. Но не го направи и затвърди славата си на един от истинските наследници на БКП.
8. Борисов използва същия комуникационен инструмент през 2016г. Тогава имаше същата реторика за ВНС и промяна в Конституцията. Печелене на време и отклоняване на разговора.
По процедурата:
9. Ако се свиква ВНС, то не се назначава служебно правителство. Текущото правителство си управлява, даже и в режим на оставка.
10. По процедура предложенията за свикване на ВНС се разглеждат в интервал от 2 до 5 месеца. Дотогава текущият парламент си функционира спокойно. Както и правителството.
11. Ако изрично при свикването на ВНС не му се възложи от сегашния Парламент да избира друго правителство, текущото правителство си управлява за целия период на ВНС. Година, две, колкото там им трябва да си обсъждат. Дали сегашното ще гласува за нов кабинет, как мислите?
12. Даже и след разпускането на ВНС, не се назначава служебен кабинет. Текущото правителство си остава на власт до избиране на нов Парламент и гласуване на ново правителство.
13. Всичко това е вариант кабинетът "Борисов 3" да управлява следващите години до избор на нов Парламент и ново правителство. Даже и да подготвя всички изборни процедури до тогава.
14. ВНС не приема нищо друго освен Конституция. Т.е. няма да се разглеждат и обсъждат никакви антикризисни мерки. Което е в пряко противоречие с досегашните опорки, че трябва действащо НС до редовните избори, за да се приемат спешно антикризисно законодателство.
По самите предложения:
15. Предложенията са повърхностни, могат да се решат от промени в няколко закона, нямат нужда от свикване на ВНС. И не отговарят на исканията на протеста.
16. Няма истинска реформа на Прокуратурата и фигурата на Главния прокурор. Предложение Главният прокурор да прави отчет на 6 месеца пред Парламент е забавно, особено като е направено от човек, който използва всякакви трикове да не се яви на отчет пред Парламента.
17. Няма нищо за разследване на Главния прокурор, за избирането му, за намесата му в работата на всеки един друг прокурор, за възможностите за тормоз над всеки един друг прокурор.
18. Удобно се намалява мандата не само на Главния прокурор, а се намаляват мандатите и председателите на съдилищата. Т.е. директен удар по Лозан Панов.
19. Има опит за разделяна на ВСС, но отново силно е застъпена политическата квота. Отново партиите в Парламента ще определят голяма част от ВСС, но след това ще твърдят, че няма политическа намеса в работа му.
20. "Съдийски съвет на прокурорите" е също толкова смислен, колкото да се направи "Прокурорски съвет на съдиите". Прикрива се, че отново прокурорите са приравнени със съдиите, което е в основата на съветската прокурорска система и няма нищо общо с демократичните принципи.
21. Намаляване на броя народни представители е примамлива, но глупава популистка мярка. Процентното съотношение трябва да се гледа. С по-малко на брой депутати властта ще се концентрира в големите партии, а малките ще влизат по-трудно в парламента. Това, че някои шоумени не разбират от елементарна аритметика, не е основание за промяна в конституцията.
Да, предлага ни се срамна Перестройка, скрита зад лексиката за рестарт. Предлага ни се мимикрия. Предлага ни се същата стара мухлясала реторика. А хората просто не искат старите комунисти и ченгета от ДС да ги лъжат повече. Не искат отломки от миналото да решават бъдещето.
Тактиката на влудяване на хората, на изгорената земя, на отказ от поемане на отговорност за досегашните действия, хвърлят обществото ни във все по-дълбока криза. Явно жаждата за власт е неутолима.