"Закупуваме 15 високоскоростни немаркирани автомобила, които ще контролират движението по магистралите."

Това казва в края на юни главният секретар на МВР главен комисар Ивайло Иванов в предаването "Неделя 150" по БНР. Той допълва, че мерките, които предприема МВР за намаляване на катастрофите в страната, не са лоши.

Това, което Иванов пропуска да спомене във въпросното интервю, е каква би била средната цена на един автомобил. А тя е точно 320 хил. лв. 
 
Според Йонко Иванов от Съюза по авто-мото подготовка - и член на консултативната комисия по безопасност на движението, която ще извади парите, вече неофициално се говорело за Порше или Мазерати Т.е. българските полицаи няма да отстъпват на тези в Дубай.

Иначе покупката е залегнала и в антикорупционния план на МВР за 2019 г.

С лесна проверка се установява, че с дата 22 август МВР е пуснало пазарното проучване за въпросните "тайни" автомобили, които да настигат нарушители. Изискването е новите коли да вдигат над 250 км ч (което се покрива и от модели на "Дачия"), а залегналото в спецификациите - каросерия тип “Седан” 4 врати, с ляв волан, ограничава избора на поршета до 4-вратата "Панамера". Опциите от други поризводители са много. Изискването е обаче колите да са мощни не по-малко от 180 kW, т.е. - 244,8 конски сили.

Идеята за новите скъпи тайни патрулки обаче се приема на нож от повечето експерти по пътна безопасност, някои от които участват в Държавно-обществената комисия.

„Това е скандалът на годината в сферата на пътната безопасност. При толкова много проблеми, като се започне дори от липсата на маркировка за нощно виждане и мантинели по пътищата ни, да се похарчат толкова пари за някакви тайни патрулки е безумие. Това е и поредно доказателство как некомпетентни хора прахосват обществен ресурс”, заявява пред TrafficNews Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, който е и бивш шеф на КАТ.

Според него с въпросните близо 5 милиона лева могат да се направят поне две неща, които ще имат със сигурност несравнимо по-голям ефект за безопасността на движението.

„Първият вариант е да се закупят 500 кутии за стационарни камери, които да се поставят на всички черни точки, където има концентрация на ПТП. После да се вземат 50 камери, на които всеки месец да им се сменят местата. Така шофьорите никога няма да са сигурни в коя кутия в момента има действаща камера, което гарантира превантивен ефект. Това нещо са го правили в Америка още през 80-те години на миналия век”, обяснява Богдан Милчев.

Другата му идея да се оползотворят по-разумно тези близо 5 млн. лева е с тях да се адаптират камерите на АПИ, които сега броят минаващите коли, за да могат да се използват и за контрол на скоростта на движение.

„Надявам се след като се даде гласност на това безумие с патрулките по 300 000 лева, премиерът да се намеси и да спре обществената поръчка, както обикновено се случва у нас”, заявява Милчев.

От идеята за катаджии с поршета е шокиран и Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, който и участва в заседанията на Държавно-обществената комисия за безопасност на движението.

„Това е опит да се прахосат почти 5 милиона лева за нещо, от което няма да има никакъв ефект. Вече сериозно се говори, че за патрулки ще се купуват коли като „Порше”, „Мазерати” и „Ферари”. Къде обаче ще гонят нарушители с тях? Ние нямаме толкова бързи пътища, магистралите ни не са с четири, а с по две ленти и едната винаги е задръстена от тирове и автобуси. Дори някой да кара бързо, на следващия пътен възел обикновена патрулка може да го спре. А и едно преследване по магистралата създава рискове за тежки произшествия” , коментира експертът Йонко Иванов.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.