Анализи на икономически и застрахователни експерти показват, че близо една четвърт от парите за „Гражданска отговорност“, които застрахователните компании печелят, после се изплащат на брокери и агенти. Според анализаторите тази схема се използва за източване на застрахователните фирми, тъй като голяма част от брокерите са свързани със собствениците или мениджмънта на самите застрахователи. Това е и една от причините застрахователите да искат повишаване на цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“.
До август 2018 г. всички застрахователни компании са получили 1,4 млрд лв. брутен премиен приход или това са парите, които гражданите са платили за задължителни застраховки на колите си. От тези приходи 305 580 000 лв. са платени на брокери и агенти като комисионна за посредничество. Сумата е огромна като процент, защото това означава, че 22% от цената на „Гражданска отговорност“ всъщност отива за посредници. С други думи, гражданите плащат, за да могат брокерите да извършват дейността си.
Голяма част от приходите на самите брокери отиват за реклама, поддръжка на офиси и съответно доста висока норма на печалба. С парите за реклама по косвен път се купува мълчанието на редица медии, които се облагодетелстват от рекламните кампании за „Гражданска отговорност“ и така се купува мълчанието им за безобразията в застрахователния сектор. А самите безобразия са грандиозни - съмнения за картел, неадекватна и все още не функционираща система Бонус-Малус, лобизъм и постоянен рекет от страна на застрахователите за повишаване на цената на застраховката.
Брокерите са под регулацията на Комисията за финансов надзор, но от години КФН защитава интереса на застрахователите и на бизнеса много повече, отколкото да го регулира или санкционира. На практика КФН се е превърнала в адвокатска институция на самите застрахователи, които навярно си плащат щедро за услугите. За това не е чудно, че застрахователният октопод е обхванал и брокерите като средство за източване на премиите по задължителната застраховка.