Фондът за пътна безопасност дал 600 млн. лв. за камери, коли на КАТ и попълване на бюджетни дупки
От създаването си Фондът за безопасност на движението, който се пълни от глобите за шофьорите нарушители, е набрал над половин милиард лева. Но вместо да отиват за същински мерки за обезопасяване на пътищата - поставяне и обновяване на мантинели, знаци, маркировка и др., парите се харчат за покупка на камери и на автомобили за пътната полиция. За това алармира Институтът за пътна безопасност.
На практика държавата прави порочна схема - не "инвестира" в подобряване на средата за движение, а в допълнителни "капани" за шофьорите, така че да се събират повече глоби. Оправданието е, че глобите дисциплинират, но всъщност най-много бели стават по пътищата заради необезопасени отсечки, липсваща маркировка, сбъркана сигнализация и т.н., твърдят експертите от неправителствената организация.
По трасето на магистрала "Хемус" от София до Варна има над 2000 пътни знака. Ако вземаме разстоянието за 5 часа, това означава, че на всяка минута мозъкът ни трябва да възприема по около 6 знака. Това е крайно затормозващо, затова водачите понякога не спазват знаците, коментира по Нова тв председателят на Института за пътна безопасност Богдан Милчев, който е бивш шеф на КАТ.
"Скоростният режим е сбъркан, маркировката е така направена, че се уморяваме. По "Хемус" на 22 места има промяна на скоростния режим (ограничения на скоростта, бел. ред.). Каква магистрала е това?", риторично попита експертът.
Според него трябва да бъдат забранени мобилните приложения, които предупреждават за камери на КАТ на пътя. Проблемът е, че шофьорите намаляват скоростта само там, а иначе препускат, пренебрегвайки лимитите.
Пълнене на дупки... в бюджета
Проверка на Института за пътна безопасност (ИПБ) показва, че от създаването на Фонда за безопасност на движението по пътищата през 2011 г. до октомври 2024 г. в него са влезли над 591 милиона лева, а са изразходвани едва 122 милиона лева.
Около 30 милиона лева са похарчени за покупката на МПС. Беемветата, на които се возят служители на КАТ от юни т. г.,, са купени с пари от този фонд. "Така "пътната безопасност" в България се увеличи 35 пъти с по 374 конски сили. Само че по-голямата част от новия автопарк не се използва за контрол на движението по пътищата", коментира Милчев във Фейсбук. Според ИПБ държавният Фонд за безопасност на движението се управлява като фирма - трупа приходи, харчи колкото може по-малко, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика ѝ - в случая министъра на финансите.
От института твърдят, че средства на Фонда неправомерно отиват за попълване на бюджета. "Фондът е бюджетна сметка и ако в края на годината парите от него не са използвани, те се превръщат в бюджетни кредити и се преразпределят в общия кюп на държавния бюджет", обясни пред БНР Георги Гълъбов от ИПБ. Експертите от неправителствената организация призовават МВР и Министерството на финансите, което по силата на Закона за публичните финанси управлява "единната сметка", да прекратят порочната практика средствата на Фонда за безопасност на движението да се използват за други цели.