Окръжната прокуратура във Варна е образувала досъдебно производство заради замърсяването на Варненското езеро с отпадни води, съобщи пресцентърът на държавното обвинение. В продължение на повече от девет месеца в езерото се изливаха по 8,3 хил. куб. м отпадни води на ден, защото тръбата, която ги отвеждаше до градската пречиствателната станция, беше повредена.

Община Варна е била информирана през август 2019 г. за аварията, но на гражданите не е съобщено до май, когато започва ремонта. Тогава на брега на езерото беше изхвърлено голямо количество мъртва риба. Според институциите това не е свързано с фекалното замърсяване, но независими експерти смятат, че между двете събития има пряка връзка.

Окръжната прокуратура във Варна започна проверка по случая през май по публикации в медиите. Районната прокуратура образува друга проверка по сигнал на общинския съветник Стела Николова. Според съобщението на прокуратурата от 17 юни тези проверки са обединени след като „са били открити достатъчно данни за извършени престъпления от общ характер вследствие на неизпълнение на служебни задължения от длъжностни лица“, свързани с контрола на изпълнението на проекта и експлоатацията на тръбата.

Досъдебното производство се води за извършени четири престъпни деяния с участието на длъжностни лица на различни нива - за документно престъпление с цел присвояване на средства от фондовете на ЕС, за престъпление по служба, за безстопанственост, от която са последвали значителни щети и за екологично престъпление, съобщи още прокуратурата.

Повредената тръба е изградена с европейско финансиране по програма ИСПА и национално съфинансиране в размер на общо 6,2 млн. евро. Процедурата е започнала през 2007 г. Възложител на поръчката е Министерството на околната среда и водите, оглавявано по това време от Джевдет Чакъров. Фирмата изпълнител на проекта е гръцката SFELINOS S.A., която е сключила договор с подизпълнител - благоевградското дружество „Струма имоти“.

Проектът е предвиждал тръбата да бъде вкопана на три метра под дъното на Варненското езеро. След аварията обаче изследване със сонар установява, че тя не е заровена под дъното на езерото, което е позволило да бъде повредена. Не е ясно как и кога точно тръбата е скъсана. Знае се само, че причина за аварията е механично въздействие. Една от версиите е, че тя е разкъсана от преминаващ кораб.

Съоръжението е влязло в експлоатация през 2011 г. след като е прието от междуведомствена комисия. Разследване на „Дневник“ показа, че членовете на приемателната комисия са подписали протокол, с който са удостоверили, че тръбата е била положена на 21 метра под морското равнище (т.е. вкопана 4 метра под дъното на Варненското езеро). Сред членовете на приемателната комисия има представители на Община Варна, на Министерството на околната среда и водите, на ДНСК, на ВиК Варна, на РЗИ, на фирмата, която осигурява строителния надзор и на фирмата изпълнител.

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.