АПИ подписа договор с ГБС за участъка от Драгоман до Сливница. Останалите 15 км ще се строят от "Щрабаг"

ътят от София до Сърбия, който преди дни получи името магистрала "Европа", ще бъде завършен след 910 дни, или в края на юни 2022 г. Това поне е записано в договора, който Агенция "Пътна инфраструктура" подписа на 28 декември с "ГБС - Инфраструктурно строителство" за проектиране и строителство на 17-километровия участък между Драгоман и Сливница. Стойността е 97.8 млн. лв. без ДДС, които са осигурени изцяло от републиканския бюджет, пише "Капитал".

Преди малко повече от месец - на 15 ноември, беше подписан и договорът за проектиране и строителство на останалите 14.5 км от бъдещата магистрала между ГКПП Калотина и пътния възел при Драгоман. Тази отсечка ще се изгражда от консорциума "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в което участват "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество. Макар и по-къса, тази отсечка ще струва повече - 137.5 млн. лв. без ДДС, заради допълнителните пътни съоръжения. Част от средствата тук (20 млн. евро) обаче са осигурени от механизма "Свързана Европа".

Проектът за близо 17-те км между Драгоман и Сливница, които ще се изграждат от "ГБС - Инфраструктурно строителство", предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до магистрален габарит 27 м (по две ленти за движение в посока и една аварийна). Заложената проектна скорост в този участък обаче е - 110 км/ч поради геометрията на завоите.

Другата отсечка - от ГКПП Калотина до пътния възел на Драгоман, пак ще бъде с по две ленти за движение в посока и една за аварийно спиране, но габаритът и ще е 25.5 м. Оттук и проектната скорост спада на 100 км в час. Иначе се предвижда да бъдат изградени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли Калотина и Драгоман. Срокът за изпълнение е 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца, които изтичат през март 2022-а.

Как един път става магистрала... за Индия

Доскоро правителството не наричаше този проект магистрала. Години наред се твърдеше, че 50-те километра между сръбската граница и София няма да бъдат магистрала, защото няма пари, а ще бъдат с габаритите на магистрален път.

В края на миналата година АПИ официално започна поръчките за пътя от Калотина до Сливница именно с горепосочените критерии за магистрален път, като само на места ще има аварийна лента, а проектната скорост беше намалена заради завоите. От Сливница до София пътят няма да бъде пипан, защото е достатъчно широк.

Единственото, което сега се променя, е, че всичко това плюс Северната скоростна тангента се наименува магистрала. Така според съобщението на АПИ "Европа" ще свързва Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул и... Калкута. Причината индийският град да бъде добавен в тази поредица е азиатската супермагистрала AH1, която би трябвало да свързва Токио с Истанбул, минавайки през цяла Югоизточна Азия. Големи части от нея обаче - в Индия, Афганистан и на други места, все още не са построени или довършени. Когато е завършен, този път трябва да свърже Япония със Западна Европа.

С това си решение кабинетът на Бойко Борисов се опитва да догони Сърбия. Въпреки че обещанието на самия Борисов за пътя до Калотина е още от 2009 г., Сърбия успя без евросредства да изгради почти изцяло магистралата от Ниш до българската граница. От 1 януари 2018 г. са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.

 

Оставете коментар

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.