Титанична сага тече във Варна с провален европейски проект
Достоен за комедия (или трагедия, според гледната точка) сюжет продължава да тече във Варна с новото рибарско пристанище "Карантината". Макар проектът да бе реализиран с европейско финансиране, три години след тържественото рязане на лентата то е почти негодно.
"Водите" по казуса са доста дълбоки. Европейските пари (към 8 млн. лв.) бяха взети от община Варна по линия на модернизация и реконструкция на съществуващ обект, но Антикорупционният фонд сезира брюкселски институции, че иде реч за съвсем нов строеж, тоест никакъв обект преди това не е съществувал. ДБ прати случая и на европрокуратурата. По-съществен за неизползваемостта обаче е проблемът, че веднага след изграждането на съоръженията портът започна да се затлачва. Входът изведнъж се оказа плитък, водата стига до кръста на плажуващите наоколо - едва-едва влизат лодки, за по-големи съдове дума не става. Така варненските рибари не можаха да се сдобият с мечтаното модерно пристанище, за което общо бяха дадени 14 млн. лв. (към 6 млн. от местния бюджет). Всичко това не попречи да се отпускат още стотици хиляди лева. Първо, заради нужда от ново прокопаване. Второ, заради облагородяване на пространството на брега. Второто перо предизвика доста спорове миналата година във варненския общински съвет - съществуват подозрения, че целта с него не е да се помага на рибарите, а на намиращите с в близост хотели.
Обектът бе зачислен към дружеството „Общинския паркинги и синя зона“ (вероятно защото се "паркират" лодки). А на въпросите как така пристанището се оказа плитко, общината прехвърляше топката към БАН - учените го проектирали, неизчислили течения, вълнова сянка и други такива подробности.
Днешният ден донесе ново развитие. Оказа се, че премахването на наносите най-после е започнало. "Ще бъдат преместени около 17 хиляди кубика пясък", заяви пред журналисти Младен Иванов, шеф на фирмата за паркингите. Предстои и дооборудване на съоръженията. Но ако някой си мисли, че с това проблемът най-после ще бъде решен, бърка. Защото стана ясно, че няма гаранция срещу ново затлачване - наносите отново можело да се наслоят. "Търсим вариант за дългосрочно решение. Правят се консултации и с холандски специалисти. Би трябвало краткосрочното решение, което се прилага в момента, да върши работа поне година", призна Иванов. Според него никой не можел да прогнозира с точност щормовете и другите хидродинамични процеси - затова не се знаело колко траен ще е резултатът. А при неяснотите не можело да се действа мащабно: "Това, което ние искаме, е някой като каже, че така ще се реши въпросът, да сложи подписи и да носи гаранционната отговорност. Ако инвестираме сериозна сума, но това, за което са похарчени парите, не се случи, кой ще е виновен? Аз не съм чул проектант да е виновен в България за нещо", каза още Иванов. Не пропусна да разкритикува и БАН - отказвали обратна връзка, не предупредили за наносите, общината нямала хидроексперти, чрез които да знае за тях...
Не стана ясно колко точно струват сегашните дейности. Както е видно, не се знае и колко ще са нужни занапред. През ноември "Сега" получи отговор, че за стойността на драгирането ще бъде извършено пазарно проучване, а изпълнителят ще бъде определен чрез обществена поръчка.
Накратко: фирма за синя зона поправя провален европейски проект за рибарско пристанище, без да е ясно възможно ли е поправянето въобще и колко ще струва. Гаранция - Франция.