Медии и социолози ще могат да ползват държавна помощ за коронавируса и най-вероятно, както винаги, ще са облагодетелствани тези, които словославят властта - пикливите, флегматичните, пеевските, домусчиевите...
Публикацията е на Euractiv, заглавието и подзаглавието са на Liberta.bg
Работещите в медиите, рекламния бизнес, ПР компаниите и социологическите агенции също ще могат да получават 60% от заплатите си, ако фирмата им е засегната от кризата с коронавируса. Освен към тези сектори правителството планира да разшири тази мярка и към по-голямата част от промишлеността, строителството и търговията на дребно.
Това става ясно от проекта на постановлението на Министерския съвет, което определя кои предприятия ще имат право на помощта. Фирмите, които ще получават помощта, ще бъдат одобрявани от Агенцията по заетостта. Средствата ще се изплащат от НОИ.
И работодатели, и синдикати критикуваха първоначалния проект, тъй като той предвиждаше да бъдат подпомогнати твърде малка част от фирмите – само тези, които изрично бяха спрени от работа с първата заповед на здравния министър – хотели, ресторанти, молове и т.н.
В списъка вече са и преработващата промишленост (с изключение на фармацевтиката, производството на лекарствени вещества и продукти, производството на тютюневи изделия, химическата индустрия, производството на компютърна и комуникационна техника, и др.), строителството и търговията на дребно във всички магазини без хранителните, аптеките и тези за кафе и цигари.
Според проекта, за да бъде получена помощта, няма изискване фирмата да е прекратила дейността на поне половината си служители. Достатъчно е да бъде преустановена дейността дори на отделни работници.
Държавната субсидия от 60% от осигурителния доход на служителя ще се получава за максимум 3 месеца. Работодателят ще бъде длъжен да доплаща останалите 40% и да не уволнява работника поне 3 месеца след края на подпомагането.
“Опитите да се посочат изчерпателно всички икономически дейности създава риск засегнати работодатели да останат извън обхвата на постановлението”, предупреждават от Българската стопанска камара, които са получили документа за становище. “Получихме тревожни сигнали от наши членове, че не попадат в обхвата на постановлението, а са засегнати до икономическия ефект на пандемията”, пишат от БСК и дават за пример организаторите на конгреси и търговски изложения, приготвяне и доставяне на храна, търговия на едро, операции с недвижими имоти.
Според премиера Бойко Борисов това подпомагане ще струва на бюджета поне 1 млрд. лв.
Междувременно собственикът на една от големите частни телевизии в България – бизнесменът Кирил Домусчиев, прогнозира, че кризата може да се отрази сериозно върху медиите и да доведе дори до фалити на телевизии. Собственикът на Нова тв преди 10 дни обяви, че е болен от коронавирус, но вече е изписан за домашно лечение и говори пред в. “24 часа”.
По думите на Домусчиев кризата “ще има и сериозно отражение върху медиите, тъй като те са изправени пред риска да не получават доходи от реклами заради спиране на редица бизнеси. Не изключвам да има фалити на медии, включително и телевизии, да се стигне до съкращения на хора, работещи в медиите”. Той допълва, че се надява “медиите да бъдат включени в мерките на правителството”.