Коалиция, съставена от България, Белгия, Дания, Франция, Германия, Италия, Люксембург, Холандия и Швеция, призовава новата Европейска комисия (ЕК) да предложи нови мерки за ценообразуването при авиацията, съобщава Euractiv, цитиран от Investor.bg.
В изявление, подписано от министрите на финансите на всичките девет държави, групата призовава Европейската комисия в лицето на председателя Урсула фон дер Лайен да „отвори дебата за ценообразуването при авиационните компании, например под формата на данъчно облагане за авиацията или подобни мерки“.
Подетата от Холандия инициатива настоява, че авиацията не се сравнява с другите видове транспорт, както и че „ние сме убедени, че координацията на ЕС по този въпрос е най-ефективната за всички държави членки“.
Холандският финансов министър Мено Снел заяви пред журналисти, че „сме сигурни, че Комисията ще приеме това с ентусиазъм и ще излезе с предложение“.
Той добави, че „въвеждането на нов данък винаги е трудно“, но настоя, че е необходимо да се създадат равни условия и да се избегне отделянето на въглероден диоксид.
Въпросните девет държави са отговорни за повече от половината от вредните емисии в авиацията в ЕС, посочва Euractiv. Забелязва се обаче, че Испания и Великобритания отсъствия от писмото.
Дипломат от ЕС споделя пред Euractiv, че Мадрид не е против плана, но първо трябва да бъдат завършени повечето оценки на въздействието върху фактори като работни места и туризъм.
През май холандското правителство обяви, че ще започне да облага с данъци билетите, давани от авиационните компании през 2021 г., за да „помогне за премахването на ценовата разлика между самолетните билети и, например, билетите за влак“, посочи тогава Снел.
Той повтори в четвъртък, че Холандия все още е готова да изпълни плана си, ако е необходимо.
Германия се насочва към увеличаване на съществуващите налози върху пътниците. Съгласно проектозакона за климата вътрешните и международните полети ще бъдат облагани с по-високи данъци от април 2020 г. Очаква се да се генерират 500 млрд. евро, които ще бъдат изразходвани директно за поддръжка и развитие на железниците в страната.
По отношение на това какви мерки трябва да се предприемат за целия ЕС в съвместното изявление в четвъртък се казва, че „съществуващите ефективни национални системи и политики“ и конкурентоспособността трябва да се вземат предвид, както и географското положение.
В изявлението не се предлага налагане на данък върху реактивното гориво, въпреки че холандското и германското правителство го смятат за вариант. Доклад на Комисията наскоро стигна до заключението, че данъкът за целия ЕС ще намали емисиите на въглероден диоксид и ще генерира годишни приходи от 27 млрд. евро.
Холандецът Франс Тимерманс, който беше избран за следващия еврокомисар за климата, също подкрепя тези мерки. По време на своята кампания за председателския пост на ЕК Тимерманс заяви, че е необходимо данъчното облагане, за да се изравнят „условията на играта“.
Изявлението на деветте страни може да подтикне ЕК да предложи нов пакет за авиацията, както поиска ръководителят на транспортната комисия на Европейския парламент Карима Дели, или да предложи актуализация на старите правила за данъчното облагане на блока.
Понастоящем керосинът е фактически освободен от данъчно облагане съгласно международно споразумение, но прегледът на директивата на ЕС може да промени статуквото.
Това обаче би означавало промяна на правилата, така че данъчната политика да може да бъде извършена с гласуване с мнозинство, а не с настоящото изискване за единодушие, тъй като има малък шанс всички държави членки да се съгласят по този въпрос.