Съзнателно ли директорът на РИОСВ-Бургас не е извършил задължителния по закон ОВОС за строежа в АЛЕПУ , а е провел само по-леката процедура по Оценка за Съвместимост с цел да се избегне общественото обсъждане, което би спряло строежа?, пита общинския съветник на Бургас от "Демократична България" Димитър Найденов.
Ето какво още разкрива той:
На страницата на РИОСВ - гр. Бургас има качено Решение с номер БС-10-ОС /29.12.2017г по оценка за съвместимостта, с което директора на РИОСВ Бургас съгласува инвестиционно предложение: Изграждане на курортен комплекс включващ “Алепу Вилидж” в ПИ 67800.49.27 и “Алепу Бриз Вилидж” в ПИ 67800.12.423 , 67800.12.420 , 67800.12.421 , 67800.12.422 , както и съпътстващата дейност по укрепване на регистрираното свлачище в ПИ 67800.49.27 , в м. Алепу, землище гр. Созопол, община Созопол.
На стр. 3 , абзац 2 от решението е написано , че с писмо с Изх. номер ПД-3097(7)/27.01.2017г на директора на РИОСВ- Бургас е съобщено на възложителя, че дейностите свързани с реализация на инвестиционното предложение не попадат в позициите на Приложение 1 и 2 , съответно към Чл. 92 и 93 от Закона за Опазване на Околната Среда (ЗООС) и не подлежат на процедури по реда на Глава шеста от ЗООС ( преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка и/или оценка на въздействието върху околната среда, задължителна екологична оценка, и/или задължителна оценка на въздействието върху околната среда.).
Директорът на РИОСВ-Бургас е преценил, че за инвестиционното предложение трябва да се извърши само процедура по оценка за съвместимост, С КОЕТО Е НАРУШЕН МАТЕРИАЛНИЯТ ЗАКОН.. Съпътстващата дейност по укрепване на регистрирано свлачище ПОПАДА в т.10(м) в Приложение 2 към чл.93 от Глава Шеста на ЗООС и ПОДЛЕЖИ на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, тъй като укрепване на съществуващо свлачище се явява крайбрежна дейност за борба с ерозията,.
Съгласно чл.93 от ЗООС, чл.31 , ал. 8 от ЗБР (Закон за Биологичното Разнообразие) , чл.8, ал.4 от Наредбата за ОВОС ,и чл.40 от Наредбата за ОС , когато инвестиционното предложение подлежи на преценяване на необходимостта от ОВОС и има вероятност то да окаже значително отрицателно въздействие върху защитените зони (подлежи на Оценка за съвместимост), както в конкретния случай трябва да се извърши задължителен ОВОС като оценката по съвместимост СЕ ИЗВЪРШВА ЧРЕЗ ПРОЦЕДУРАТА по ОВОС, съгласно чл.4 от Наредбата за ОС.
Написаното в Решение с номер БС-10-ОС /29.12.2017г по оценка за съвместимостта , че “геодезическото съоръжение за укрепване на свлачищния откос не се разглежда като брегоукрепително съоръжение и няма обща граница с морския бряг, намира се на 30 метра от него.” ,и че “Между разглеждания имот и морския бряг са разположени други два имота” не са основание да отпадне извършването на процедури по Глава Шеста от ЗООС, тъй като според чл.3 от ЗУЧК (Закон за Устройство на Черноморското Крайбрежие) крайбрежието обхваща териториите от Зона А и Зона Б където се намира разглеждания имот. От гореизложеното е видно, че “геодезическото съоръжение за укрепване на свлачищния откос” СЕ ЯВЯВА описаната в хипотезата на т.10(м) на Приложение 2 от ЗООС “крайбрежна дейност за борба с ерозията”.
Поради факта, че не е извършен задължителен ОВОС съгласно екологичното законодателство, а само е извършена Оценка за Съвместимост, с което е съгласувано инвестиционното намерение, в нарушение на материалния закон, прокуратурата трябва да поиска от съда отмяна на Решение с номер БС-10-ОС /29.12.2017г по оценка за съвместимостта.
Ако беше извършен задължителния по закон ОВОС , процедурата щеше да мине през задължителните обществени обсъждания, където се води протокол от срещата с гражданите, а директора на РИОСВ при своето решение трябва да се съобрази с общественото мнение. Освен това доклада по ОВОС се разглежда на експертен съвет, на който присъстват представители на много институции. Тоест чрез избягване на процедурата по ОВОС освен, че се нарушава материалния закон се избягва и процедурата по обществено обсъждане, която би била сериозна пречка за реализация на инвестиционните намерения.