Вот на недоверие противоречи както на замисъла на назначаването на служебно правителство, така и на практиката на Конституционния съд, казва юристът
Дал съм своите предложения за издаване на указ. Сега на ход е президентът Радев. Призовавам го и той да си изпълни задълженията по Конституция. Това заяви служебният министър-председател Димитър Главчев и добави, че предложенията са изцяло негови. В същото време опозицията в парламента заговори за вот на недоверие към кабинета „Главчев“. Какво да очакваме… Пред ФАКТИ говори адвокат Петър Славов.
- Г-н Славов, каква я мислехме, а каква я свършихме с промените в Конституцията. Кой кой е в днешната политическа игра…
- Всъщност, много практикуващи юристи предупреждавахме сегашните депутати за това, докъде ще ни доведат промените в Конституцията, които набързо и без адекватно обществено и експертно обсъждане изгласуваха в края на миналата година.
Предупрежденията не само не бяха чути, но имам чувството, че някои промени бяха направени напук въпреки очевидните проблеми, които залагаха
- в това число и промяната в процедурата по конституиране на служебно правителство от президента, при която той (заради враждата му със същите тези, които ни призоваваха преди три години да гласуваме за втория мандат на Радев), бе ограничен да избира бъдещия министър-председател от списък, от който част от хората имаха изначална несъвместимост. Така се наложи ударно да се променя законът, за да може председателят на Сметната палата все пак да бъде избран за служебен премиер. Вероятно проблемите дойдоха до голяма степен и от това, че за много депутати промените в основния закон бяха част от някаква си тяхна политическа игра, което е не просто жалко - то е и конституционно недопустимо!
- Служебен кабинет, но под партийна диктовка. Това виждаме. Това е новост, нали?
- И за това бяха отправяни редица предупреждения при промените в Конституцията - а именно, че повечето длъжности, измежду които президентът трябва да избере бъдещия служебен премиер, са или в условия на несъвместимост, или с ярка политическа обвързаност в миналото… Но кой да слуша?!
Сега е очевидно, че подобна "новост" е откровено опасна за провеждането на честни и свободни избори и подкопава доверието в държавността и демокрацията.
Най-лошото е, че проблемите с всеки изминат ден не само че не се разрешават, но се трупат нови и нови.
- Вот на недоверие към служебно правителство. Това също е нещо ново. Може ли да се случи изобщо, след като кабинетът „Главчев“ е назначен, а не избран…
- Още при полагането на клетва пред отиващото си Народно събрание (а не както обичайно тя се полага от служебното правителство - пред президента) за мен бе ясно, че това ще има своите негативни последици. Най-малкото защото се размива отговорността за този кабинет и както виждаме сега никой не желае да носи тази отговорност?! Към това се добавя и внесеният вече проект на решение за гласуване на вот на недоверие на служебния кабинет - нещо, което противоречи както на замисъла на назначаването на служебното правителство от държа вния глава като политически необвързано с участващите в изборите политически партии, така и на практиката на Конституционния съд.
- Лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви, че вотът на недоверие ще бъде внесен само ако президентът не смени служебния премиер Димитър Главчев. Искаме и смяна на премиера… Може ли да се случи… Или това е просто политически ход на опозицията…
- Всъщност на 17 април вече е внесен проект за решение за вот на недоверие към кабинета "Главчев" и сега големият въпрос е дали стремежът към политическа изява и дивиденти ще доведе парламентарните партии до гласуването на едно откровено противоконституционно решение, каквито обаче нерядко сме виждали да се гласуват в предизборна обстановка..
- Ако в петък президентът Радев на подпише промените в кабинета „Главчев“, какво следва, какво ще стане…
- Ако президентът приеме предложенията на Димитър Главчев за смяна на двамата (засега) министри и издаде указ за тяхното освобождаване и назначаване на техните приемници, то ще имаме и персонална промяна в състава на служебния кабинет.
При отказ, съответно сегашните титуляри на длъжността ще трябва да продължат да я изпълняват.
Разбира се, при втория вариант служебният премиер може да предложи други смени, ако прецени, че блокирането на исканите от него промени застрашават работата на правителството. Също така е възможно и да подаде оставката си пред президента, което би довело и до оставка на цялото служебно правителство.
- Според решение №20 от 1992 г. на Конституционния съд е посочено, че служебен кабинет не е обект на парламентарен контрол, който цели реализирането на политическа отговорност. Изобщо ясно ли е кой в момента носи отговорност за работата на служебния кабинет?
- Точно така - в това решение на КС подробно се анализират правомощията и отговорностите на едно служебно правителство. В това число и недопустимостта да му се гласува вот на недоверие от парламента и е хубаво депутатите добре да си го прочетат преди да гласуват внесения проект на решение за вот на недоверие към служебното правителство. Отсега обаче е ясно, че никой не желае и няма да понесе отговорност за действията на служебния кабинет, а отговорността ще се прехвърля между президента, служебния премиер и парламентарните партии, пред които кабинетът положи клетва. Едно обаче е сигурно - потърпевши ще са българските граждани, които е много вероятно на 9 юни да дадат своя наказателен вот срещу политиците, отговорни за недомислиците в конституционните промени!