Няма ги германците, а българските туристи предпочитат по-евтини страни
На фона на хвалбите на доскорошния служебен министър на туризма Илин Димитров за рекордно силен летен сезон големите морски курорти се оплакаха, че няма туристи. Средата на юни вече отмина, но в "Слънчев бряг" и "Златни пясъци" повечето хотели са празни. В по-малките морски курорти, които основно разчитат на българските летовници, също отчитат слабо начало на сезона.
В "Слънчев бряг" все едно е паднала бомба
Най-големият български морски курорт – Слънчев бряг, е почти празен в средата на юни. "Все едно е паднала бомба. В момента са пълни само няколко по-висококатегорийни хотела в курорта", посочи пред "Травълнюз" Елена Иванова, зам.-председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг, която притежава комплекса „Империал ризорт“. „Сезонът започна изключително слабо. Преди пандемията по това време вече гъмжеше от туристи. В момента само около 10 хотела са пълни, а в останалите заетостта е под 10%“, обясни и хотелиерът Веселин Налбантов, зам.-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
Хотелиерите и ресторантьорите в "Слънчев бряг" страдат преди всичко от липсата на германските туристи, които преди ковид-пандемията бяха най-многобройните чужди гости по нашето Черноморие. Това лято се очаква броят им да бъде не повече от 50% от предковидната 2019 г., когато страната ни бе посетена от над 700 000 германци.
Засега от чуждите туристи в "Слънчев бряг" са започнали да пристигат британци и малко скандинавци. Чехи и поляци също се появяват, но те не може да спасят сезона. Българите и румънците все още не са тръгнали на почивка, поясниха местните хотелиери.
Според тях две са основни причини за продължаващия отлив на германски туристи. От една страна, те се страхуват да идват по българското Черноморие заради близостта до войната в Украйна и несигурността в обстановката. От друга страна Германия навлезе в икономическа стагнация, инфлацията там остава висока и много германци се въздържат от морска почивка. Този спад на германския пазар беше ясен от преди няколко месеца, когато не бяха записани достатъчно чартъри от германските летища до Бургас и Варна.
Повишението на цените на нощувките и ресторантите у нас това лято също допринесоха много чуждестранни, а и български туристи, да потърсят други алтернативи за лятна почивка. В съседна Турция комплексите за същата цена предлагат повече туристически услуги от дежурното легло плюс закуска, като някои оферти са доста изгодни, защото включват и пътуването с автобус или самолет.
Средно с 15% е поскъпнала нощувката в хотел в "Слънчев бряг", споделят от бранша. Aĸo минaлaтa гoдинa цeнaтa e билa 180-190 лeвa нa дeн зa cтaя, тaзи гoдинa е oĸoлo 250-260 лeвa. Наред с това ресторантите и баровете също са вдигнали цените минимум с 15%. С около 10% са поскъпнали и плажните принадлежности - чадър и шезлонг.
Хотелиерите обаче винят за слабото начало на сезона и несигурната политическа ситуация в страната. „Бившият министър на туризма Илин Димитров гръмко обявяваше огромен ръст на туристите, но такъв не виждаме. Служебното правителство нищо не направи за рекламата на България зад граница и да обясни, че сме безопасна дестинация“, коментира Веселин Налбантов. Сега хотелиерите се притесняват, че новините за опасност от замърсяване на Черно море от разрушения язовир „Каховка“ може да провалят съвсем сезона.
В "Златни пясъци" персоналът е повече от туристите
Много слаба заетост има и в курорта "Златни пясъци". "Преди години по това време вече има много туристи, сега ако вечерта се разхождаме по алеите и видим турист, викаме "Ура". В момента работната ръка в комплекса е повече от туристите", каза пред БНР хотелиерът Станислав Стоянов.
Той също се пита откъде дойде този оптимизъм за силен сезон и не изключва да има много фалити в сектора. Все още много хотели на "Златни пясъци" не са отворили в очакване на туристите. "Има вероятност и да не отворят през този сезон", допълни хотелиерът. Подобно на Слънчев бряг и тук почивката е поскъпнала с 15-20%.
В "Албена" разчитат на собствена реклама
В "Албена" отчитат добро начало на летния сезон. Но въпреки това курортът няма да може да достигне оборотите от преди пандемията, както вещаеше предишният министър на туризма. Същото обяви сегашният - Зарица Динкова, според която това лято ще посрещнем 4.5 млн. туристи, колкото и през 2019 г.
"В "Албена" ще възстановим до 80% от туристите, които са ни посещавали преди пандемията", каза пред TravelNews Велина Гюмова, старши мениджър „Продажби“ в курорта.
Все пак там тази година очакват да посрещнат повече туристи от Дания, Полша и Чехия, отколкото през 2019 г. Българските и румънските туристи ще се запазят на нивата от миналата година.
И тук се оплакват от забавяне на германския пазар - чартърната програма това лято е по-слаба и по-къса като продължителност. От курорта обаче смятат, че бавно ще наваксат загубата, защото са предприели самостоятелна реклама на курорта в Германия.
В Созопол се оплакват от лошото време
По-слабо е началото на сезона и в Созопол тази година, туристите все още са малко. Морският град основно разчита на български летовници, а лошото време през юни е отложило почивката на много хора. Поискани са пренасочване на резервации за по-нататък, казват хотелиери. Те очакват туристическият поток да се раздвижи след излизането във ваканция на учениците от 1 юли.
За българските туристи това лято цените на нощувките в малки семейни хотели и къщи за гости по цялото Черноморие са скочили между 10 и 30%. По-скъпа е и храната в заведенията, а чадър и шезлонг на плажа са по 7-8 лева.
Πo-eвтинa от Созопол излизa пoчивĸaтa в гpaдчeтa ĸaтo Kaвapнa, Axтoпoл, Царево. Taм cpeднoтo пoвишeниe нa цeнитe cпpямo минaлaтa гoдинa e c мeждy 5% и 10%.
Търговците в Созопол също засега правят много слаби продажби. "Няма ги руските туристи, които купуваха, и бяха добри туристи за нашия град. Няма ги немците, и скандинавците. По начало поляците винаги са били слаби туристи, защото почти не правят разходи извън ол инклузива", посочва търговка на централна улица в Созопол. Наблюденията й са, че сезонът от година на година става все по-къс - най-силен месец е юли, а след Аполония Созопол опустява.
По Северното Черноморие предимно уикенд туризъм се регистрира през юни, каза пред БНР Десислава Кирякова, хотелиер в Балчик. Гостите са основно румънци и интересът е същият като миналата година. Отказаните резервации са в рамките на обичайното и не са свързани със страхове от замърсяване на крайбрежните ни води след разрушаването на язовир „Нова Каховка”.
Еврото и Шенген дадоха тласък на туризма в Хърватия
В същото време Хърватия очаква рекордна година за туризма си, след като, заедно с приемането на еврото, страната се присъедини и към Шенгенската зона за свободно движение през януари. Тези събития са увеличили съществено броя на чуждестранните туристи, които искат да посетят адриатическото крайбрежие на Хърватия, предаде Ройтерс. Наблюдава се ръст на туристите, които пътуват до Хърватия през уикенда от съседните страни като директен ефект на присъединяването към Шенген.
Туризмът формира 20% от хърватската икономика. "Досега сме отчели близо 5 милиона посетители и над 17.5 милиона нощувки, което представлява 20% растеж от миналата година", каза Кристиян Станичич, директор на Хърватската туристическа асоциация, и добави, че нощувките са се вдигнали с 11% в сравнение с 2019 г., която бе рекордна по посещения. Секторът е отбелязал печалби над 13 милиарда евро през 2022 г. като се очаква те да бъдат подобрени тази година.