Братята Кирил и Георги Домусчиеви вероятно ще бъдат принудени да заплатят 52 млн. неустойка за неспазване на поетите през 2008 г. ангажименти при приватизацията на Параходство ”Български морски флот” (БМФ).
В договора са предвидени запазване на корабния тонаж, числеността на корабния и бреговия персонал, повишаване на заплатите до края на 2018 г., когато изтече десетгодишният срок за контрол върху изпълнението на условията по сделката, пише "Фрогнюз".
През септември т. г. дружество "Кей Джи Маритайм Шипинг", което е собственост на "Адванс Пропъртис" на Домусчиеви и държи 70 % на сто от БМФ, е било глобено заради нарушения по сделката с повече от 52 млн. лв. от Агенцията за приватизация.
Санкцията за 52 252 446 лв. обаче не е била платена в законово установения срок и поради тази причина ведомството предвижда да заведе иск срещу "Кей Джи Маритайм Шипинг" пред Арбитражния съд на Българската търговско-промишлена палата, съобщава Медиапул.
Срокът на 10-годишния период на следприватизационен контрол на договора за приватизация на 70 % от капитала на БМФ с "Кей Джи Маритайм Шипинг" изтече в края на 2018 г. До 30 юни 2019 г. купувачът трябваше да отчете изпълнението на поетите ангажименти, предвидени в договора. Той обаче не е направил това и му е наложена глоба от 11 хил. евро, която е платена.
По договор "Кей Джи Маритайм Шипинг" е трябвало да инвестира 779,880 млн. лв. в БМФ, за който през 2008 г. е платила 440,100 млн. лв. Според данните на държавната агенция за публичните предприятия и контрол, вложенията са с 14 804 825 лв. повече. Но не се съобщава с е под договорните изисквания тонажът на БМФ. Според финансовия отчет на параходството за 2018 г., той е бил 978 хил. брт /бруто-регистър тона/. Което значи, че през миналата година БМФ е свил корабния тонаж, който в края на 2017 г. е бил 1,05 млн. брт.
През 2017 г. БМФ е разполагал с 33 кораба, плаващи под малтийски флаг, на средна възраст от 8,9 години. Година по-късно те са намалели до 29 плавателни съда за превоз на сухи насипни товари, чиято средна възраст е паднала до 8,3 години.
Поредна десета година приватизаторът не поддържа поетото договорно задължение за числеността на плавателния състав. Преди приватизацията БМФ е имал над 2 800 служители. Приватизаторът се задължава да поддържа персонал от 2 360 служители между 2012 и 2019 г., но през 2017 г. те са само 907 души. До края на 2018 г. списъчният състав на персонала в БМФ е бил 931 човека, от които плавателен състав – 724 човека и брегови състав - 207 човека.
Поради тази причина за 2018 г. е наложена глоба от 1 120 24,50 лв., която е била платена от купувача в срока за доброволно плащане.
В началото на 2019 г. приватизаторът бе глобен с други 1,014 млн. лв. за неспазена численост на персонала за 2017 г. Тази санкция също е погасена. Така към момента "Кей Джи Маритам Шипинг" е платила над 5,8 млн. лв. наустойки по приватизационния договор. Към които сега предстои да се прибавят въпросните 52,252 млн. лв. заради тонажа, по които предстои решение на Арбитражния съд.
"Kей Джи Маритайм Шипинг" контролира 70 % от капитала или 76 314 600 лв. в БМФ. Останалият 30-процентен дял от 32 706 260 лв. е на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
На финала групата на БМФ отчита за миналата година всеобхватна загуба от 128 млн. лв. Дружеството има задължения към персонала си за 4,758 млн. лв., за осигуровки дължи 352 хил. лв., а неплатените данъчни борчове са за 3,421 млн. лв.
Лека нарастват и пасивите на БМФ до 364,111 млн. лв.