Ако се слушат вътрешните министри, отговорът е да и това е стандартна практика. Новият вътрешен министър Атанас Илков започна смени на най-близките на предшественика си хора с аргумента, че така ще гарантира честни избори
Ожесточената битка кой да оглави МВР ясно показва какъв ключов фактор в изборната битка е вътрешното министерство. И това го разбират не само политическите партии, но и самите вътрешни министри, които открито обявяват, че купените гласове могат сериозно да повлияят на резултата. А в случая МВР може да влияе както с действията си, така и с бездействието си.
Последният, който повдигна темата, бе яростно бранещият поста си Калин Стоянов. Докато обикаляше малобройните полицейски протести в своя защита, той не пропускаше да наблегне на този аспект от битката за МВР. "Благодаря на колегите, че те ще се опитат да се противопоставят за пореден път на неистовите желания на някои провалени политици да овладеят системата на МВР. Ще се опитат да използват системата като политическа дъвка и като боксов чувал, на който да се упражняват. През последните дни станахме свидетели на това как определени хора, неуспели политици, всячески търсят да си намерят ала-бала министър, който да им съдейства с връщането на загубените около 300 хиляди гласа на последните избори", обясняваше разпалено той. Накратко внушението е, че ако Стоянов не е министър, някои политически сили ще получат 300 000 гласа. Като се има предвид, че на последните избори "Величие" се добра до парламента само с 80 000 гласа, на практика
купените гласове могат сериозно да пренаредят политическата картина у нас.
Какъвто и да е Стоянов, той определено има опит, както в оперативните разработки, така и в оперативните постановки. Години наред е в ГДБОП и то на ръководни постове, знае кое как се прави. И затова е много възмутен, когато някой дръзне да го обвини в покровителстване на порочни практики. Така Стоянов бурно се възмути от репликата на Божидар Божанов от ПП-ДБ, че "поне с 35 000 гласа е нараснало купуването на гласове при Калин Стоянов спрямо 2023 г.", и нарече това "ала-бала калкулатор".
Божанов обаче бе подкрепен от бившия вътрешен министър Иван Демерджиев, който също каза, че на последните избори купуването на гласове е било факт и това се виждало от официалните данни на ЦИК за активността и гласуването в определени секции. И даде примери. "В районите, в които Делян Пеевски беше водач на листи - Благоевград и Кърджали, има повишаване на гласовете в абсолютни стойности за ДПС в негово лице. В Кърджали с около 8 хиляди гласа, а в Благоевград с малко под 7 хил. гласа. На фона ниската активност подобно повишаване на гласовете е необяснимо. Ще дам два примера. В Белица в секция със 75 души са гласували 74. Има пет невалидни бюлетини, всички валидни са за ДПС. В село Бабек в секция от 564 души са гласували 507, а от тях 498 са гласували за ДПС. Ясно се вижда, че тук има изкривяване на резултата", аргументира се Демерджиев.
"Ръководството на МВР стои с широко затворени очи", обяви Демерджиев, визирайки Калин Стоянов. Той отбеляза, че е имало случаи, при които са били подавани "съвсем ясни сигнали" за купуване на гласове, подателите на сигналите дори са разпитани, но основната цел е била да се установи откъде те имат тази информация. След това са били викани потенциалните купувачи на гласове, били са питани купуват ли и при отрицателен отговор производства не са били образувани.
Бившият вътрешен министър попита
кои точно схеми за купуване на гласове е разобличило МВР.
"Реалната борба с купения вот няма нищо общо с имитацията на такава, на която ставаме свидетели. Макар за Калин Стоянов да е тайна, за другите не е тайна за кои политически сили се купуват гласове и на тези избори купувачите са имали комфорта да го правят необезпокоявано", коментира още Иван Демерджиев.
Тези разгорещени спорове отново повдигат една тема, за която от десетилетия се говори само под сурдинка - че най-голямото извращение на прехода е, че МВР започна да играе ключова роля в изборите. И вместо просто да изпълнява задълженията си по закон - да пази секциите, урните и бюлетините, да арестува купувачите на гласове, които са всеизвестни, да пресича очеваден корпоративен вот, МВР се занимава с фактическо преразпределение на гласове. Под предтекста за специализирана полицейска операция се блокира някакво село или град, влиза се демонстративно и със сила в няколко къщи, обявяват се някакви произволни цифри за сигнали и разследвания, а реалната покупко-продажба на гласове си продължава необезпокоявана. Най-много някой да бъде глобен за подобни нарушения.
Присъдите не само се броят на пръсти, но и 90% от тях са условни.
Купувачите продължават доходоносния си бизнес, без никакви проблеми.
Сегашният вътрешен министър Атанас Илков се опита да се дистанцира от досегашната практика на МВР. "МВР няма да прави избори. МВР единствено гарантира обществения ред и не е коректно да бъдем въвличани в изборния процес като министерство, което влияе на изборния процес. Нашата задача е да гарантираме нормален обществен ред и да действаме ефективно срещу купения вот", каза той.
Премиерът Димитър Главчев също се включи в хора и заобяснява, че е от "първостепенно значение служителите на МВР, както и досега да спазват стриктно закона и да не се поддават на никакви провокации" и че "провеждането на честни и свободни избори е водещ приоритет на служебния кабинет и следва да се работи при пълна прозрачност и равна отдалеченост от всички политически сили". Главчев припомни още, че организацията на вота е задължение на ЦИК и правителството само съдейства за осъществяването на логистиката.
Дали думите ще бъдат претворени в дела, предстои да видим. Във всеки случай Илков започна чистка по върховете на министерството, за да сформира свой екип, с който, по негови думи, да гарантира честни избори. Така призна, че
има основателни съмнения около работата на предишния екип на МВР,
част от който бе той самият като шеф на националната полиция. "Да не остава съмнение, че правим избори с част от стария екип и това да бъде основание да се вклинява МВР в спиралата на това, че с този екип ние сме продължили някакви стари практики и МВР влияе на изборния процес”, аргументира се той.
Илков започна чистката на хората на Калин Стоянов още във втория си министерски ден. Бяха освободени зам.министрите Стоян Темелакиев и Христо Стефанов. Темелакиев беше от най-близките хора на предишния вътрешен министър и беше уволнен от премиера Николай Денков заради смачкването на протеста срещу БФС миналата година. Като падна кабинетът "Денков", първото нещо, което направи Стоянов, бе да го върне. Темелакиев бе един от кандидатите за вътрешен министър, който бе категорично отхвърлен от съпредседателя на ПП Кирил Петков. "Ако някой от тези тримата - Калин Стоянов, Стоян Темелакиев или Атанас Илков стане вътрешен министър, за мен ще означава, че Делян Пеевски е назначавал министрите в този кабинет", каза Петков. Илков обаче се смята за по-близък до Бойко Борисов и Румен Радев, отколкото до Пеевски.
Още по-знаково е махането на Димитър Кангалджиев като зам.главен секретар и изпълняващ функциите на главен секретар на МВР. Той също е много приближен на Калин Стоянов. На негово място ще бъде назначен Явор Серафимов, който до момента бе директор на Главната дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП). Макар и да е логично да се предположи, че няма как точно шефът на антимафиотите да не е човек на Калин Стоянов, достатъчно е да се отбележи, че през последните месеци Серафимов беше свързван от медиите, близки на Пеевски, с бившия вътрешен министър и депутат от ПП Бойко Рашков.
Не е ясно дали и какви промени ще направи Илков по места - шефовете на РДВР-тата също имат ключова роля при изборите. Той намекна, че ще има промени, но нямало да бъдат големи. Същото обаче твърдеше и за висшето ръководство на МВР, което уволни с един замах.
Дали всичко това ще промени ситуацията в изборния ден, тепърва предстои да видим. При разпадащата се политическа система, при разрояването на партиите и очакваната драматично ниска избирателна активност, купените гласове ще имат огромна тежест. И от МВР зависи дали и как те ще повлияят на изборния резултат. Едно обаче е сигурно - трябва спешно да се преосмисли ролята на вътрешното ведомство по време на избори и да се гарантира, че то няма да покровителства порочни практики, с които по закон трябва да се бори.