Споразумението, подписано между мобилните оператори и КЗП, отменя само неустойката при прекратяване на договор от потребителя при едностранна индексация, казва председателят на Изправи се.БГ
От гражданската платформа Изправи се.БГ внесоха още 3000 страници доказателства към заведените колективни искове срещу неравноправните клаузи в договорите на мобилните оператори в Софийския градски съд. Защо се налага, какво следва…. Пред ФАКТИ говори председателят на Изправи се.БГ Мая Манолова.
- Г-жо Манолова, след поредната индексация на тарифите планове на мобилните оператори заведохте няколко иска. Какво се случва?
- От Изправи се.БГ заведохме колективни искове срещу трите мобилни оператора с искане да бъдат отменени неравноправните клаузи в договорите и общите условия. Това са едностранните индексации на цените всяка година, но и всевъзможни неустойки при предсрочно прекратяване на договор - за връщане на отстъпки за абонаментни планове, за купуване на устройства, за предоставяне на оборудване, включително 8% такса за принудително събиране - т.е. за да те дадат на колектор. Внесохме и още три хиляди страници доказателства, а съдебната битка продължава.
- Споразумението, което сключиха мобилните оператори с Комисията за защита на потребителите не реши ли проблема в полза на гражданите?
- Споразумението е прах в очите на хората, бутафория. То дава възможност на потребител да се откаже от договор без неустойки при едностранно увеличение на цените на мобилните услуги, но, питаме - къде ще отидат гражданите? При кой мобилен оператор, при положение, че и трите телекома вдигат цените по едно и също време, с едни и същи проценти? Ние сме в условията на олигопол, действията на телекомите изглеждат синхронизирани. Няма как в 21 век да живеем без телефони, да си пращаме съобщения с пощенски гълъби ли…
- Тогава какво е решението?
- За пореден път призовах депутатите да защитят потребителите чрез промяна в закона - да забранят едностранната индексация при срочни договори. Тъй като и трите телекома сключват двугодишни договори с потребителите, редно е за този срок да не пипат цените - да са си преценили търговския риск.
- Кои неустойки в договорите падат и кои остават?
- Споразумението, подписано между мобилните оператори и КЗП, отменя само неустойката при прекратяване на договор от потребителя при едностранна индексация. Всички други неустойки остават - за плащане на три месечни такси при едностранно прекратяване на договора преди изтичане на срока или при неплащане на дължими суми, като в този случай потребителят е длъжен да възстанови всички отстъпки от абонаментни планове и от цената на мобилни устройства, да възстанови цялата сума за предоставено оборудване, което не е върнато в “търговски” вид и пр . Всички тези неустойки сме оспорили в колективните искове и настояваме съдът да ги отмени като неравноправни клаузи. Това е единственият начин гражданите да бъдат защитени, защото институциите нехаят. Всъщност и самото споразумение, подписано от мобилните оператори с КЗП, беше под натиска на съдебното дело, което заведохме от Изправи се. БГ, за да създадат впечатление, че се съобразяват с потребителите и клаузите за индексация и неустойки да останат в договорите. Само че ние ще се борим докрай, единственото решение е съдебна отмяна на неравноправните клаузи, защото институциите защитават икономически силните.
- В какъв срок трябва да влязат промените в договорите?
- Договорените с КЗП промени - от 1 януари 2025г. Но, както казах, те няма да променят нищо за потребителите. Гражданите ще бъдат защитени само ако съдът обяви клаузите им за неравноправни, или ако депутатите променят закона така, че да забранят изцяло едностранните индексации по срочни договори, каквито са всички договори на телекомите. Всеки от трите телекома генерира около и над 1 млрд . лв. годишен оборот. Оперативната им печалба е 30-40%. Нямат никакво основание да оправдават индексациите с увеличени разходи, когато генерират такива грабителски печалби. Реално индексациите за последните три години им носят 30% увеличение - или, сметнете сами, между 200 и 300 милиона допълнителна печалба.
- Очаквате ли да има разделение между самите мобилни оператори, защото сега бягайки от един, потребителят отива при друг, който прилага същите условия...
- Ние сме в очевиден и доказан олигопол. На пазара на телекомуникационни услуги няма реална конкуренция. Трите телекома вдигат цените си по едно и също време всяка година и то със сходен процент. Не можем да очакваме, че те сами ще се откажат от спекулативните си печалби. Затова трябва активна намеса на регулаторите и държавата, за да подкрепят потребителите. Всички депутати, които призоваваха за колективни искове и присъдружните им потребителски организации - никой от тях в крайна сметка не заведе такива дела. Единствено от Изправи се.БГ заведохме исковете си и се борим за отмяна на неравноправните клаузи в договорите. Ако депутатите искат да са полезни, нека да внесат законови промени и да забранят едностранните индексации със закон.
- Къде останаха регулаторите в държавата, които трябва да защитават правата на потребителите?
- Докато на регулаторите се гледа като на баница, която се чудим дали да я поделим по равно или по братски, то те няма как да работят. Защото от тях не се очаква да защитават потребителите, а да изпълняват партийните поръчки на тези, които са ги пратили там. В КЗП видяхме, че механичната смяна на един председател с друг не води до нищо. Откакто започнаха едностранните индексации на цените се смениха 3-ма председатели на КЗП и от никого не видяхме да защити потребителите. Затова и амбициите на „сглобката“ за механична смяна на регулатори няма да доведе до нищо, докато продължават да слагат партийни послушковци и „калинки“ вместо независими граждански експерти.
- Защо КЗП отказа да се възползва от законовите си правомощия и да застане на страната на потребителите и не обяви клаузите за нищожни?
- Защото очевидно не са на страната на потребителите, а са подставени лакеи на монополистите, мултинационалните компании и силните на деня. Не може в писмо преди три години председателят на КЗП да опише защо клаузите за едностранни индексации са неравноправни и след това три години комисията да не направи нищо, за да ги отмени. Да не заведат нито един колективен иск, да не открият и спрат неравноправните клаузи и да не защитят потребителите не само при телекомите, но и при потребителите на ток, вода, парно, при фирмите за бързи кредити, при колекторите и т.н.