Обезлюдяването на пограничните райони улеснява мигрантите, коментира арабистът.
Втори ден продължава спецоперацията с кодово име "Хавала", насочена срещу нелегалната миграция. "Хавала" е една източна система за разплащане от осми век. Самото наименование е много добро послание към нашите партньори, особено австрийските, които наложиха вето на присъединяването ни към Шенген - ние ще си вършим работата, ние ясно се противопоставяме на бежанския поток". Това заяви арабистът проф. Владимир Чуков пред "България он Ер".
Вчера вътрешният министър Иван Демерджиев обяви, че мащабна полицейска операция за неутрализиране на престъпни групи, занимаващи се с каналджийство, ще продължи и през следващите дни. Акцията е на територията на цялата страна, в нея участват служители на ГДБОП и ГД "Гранича полиция".
Проф. Чуков уточни, че нелегалните мигранти идват в България от Турция, но не само през нашата страна стигат до Западна Европа. А натискът няма да отслабне.
"Има няколко фактора, които гарантират натиска върху българо-турската граница. Един от тях са наближаващите президентски и парламентарни избори в Турция в края на май. Бежанската вълна е водеща тема там. Независимо дали Реджеп Ердоган или опозицията ще спечели, няма значение. Сирийските гости в Турция са над 3,7 млн. В Истанбул сирийците са около половин милион. Много ясни са посланията на опозицията, че ако дойдат на власт, тези хора няма да бъдат оставени в Турция", добави арабистът.
Като основен проблем у нас той посочи обезлюдяването на пограничните райони, което прави преминаването още по-лесно. Проф. Чуков вижда решение на проблема в изготвянето на дългосрочна стратегия.
"Трябва да се направи икономически пояс, който да обхваща от Черно до Бяло море. Съживявайки тези райони, ще има по-стабилно противопоставяне на тази гангрена, наречена трафик на мигранти", каза още експертът.
Той коментира и промените в трафикирането на нелегални мигранти в Европа. Каналджиите вече не получавали пари на ръка, а след свършване на работата. Тарифите стигали до няколко хиляди евро или долара от Турция до крайната дестинация, която най-често е Германия. А в Гърция дори имало конкуренция между каналджии, стигало се и до съприкосновения.