"Темата ме предизвика да дам моите “5 стотинки” в качеството си на човек, участвал в кампании както като ПР на кандидати, така и като журналист/редактор в медии", написа PR-експертът и журналист Ваня Милчева, провокирана от предизбирната кампания в Поморие и постовете на журналиста Стоян Тончев във Фейсбук, които ще публикуваме в края на коментара й.
Междувременно Стоян Тончев публично поиска кандидатите за кметове на Поморие Иван Алексиев (ГЕРБ) и Веселин Анестиев (ПП и ИТН) да се подложат на полиграф при онлайн излъчване, за да преценят гражданите и гласоподавателите - кой казва истината и кой ги лъже.
Ваня Милчева към кандидата за кмет на Поморие от ПП и ИТН Веселин Анестиев:
На първо място, на вниманието на кандидат-кмета от Поморие (колкото и да е цинично), изборите не са за сиромаси. Политиката е скъпо хоби.
На второ място - медиите са базата на цялата кампания, без тях никой няма да разбере какво е казал кандидатът.
А сега в конкретика:
В предизборна кампания (по смисъла на ИК) кандидатите сключват договор с медиите, за да представят програмата, целите, визията, идеите си, да им се отразят срещите и активностите.
За да го направят, те СА ДЛЪЖНИ да сключат договори с медиите, тези договори стават публични, публикуват се в ЦИК и на сайтовете на медии.
Договорите си имат тарифи. Тези тарифи са с 50% по-скъпи отколкото стандартните тарифи за реклама и ПР в неизборно време.
Т.е., ако медия от калибъра на Либерта извън избори ще публикува статия за примерно 1000 лв. (Това е усреднена цена за 70% от сайтовете в България), на избори трябва да поиска 2000 лв.
За да бъде отразена адекватно кампанията на един кандидат (всичките му срещи, събития, да даде интервюта, да се публикува програмата му и пр.) следва седмично да се пускат МИНИМУМ две статии. За 4 седмици това са 8 стандартни статии по 2000 лв = 16 000 лв.
Задължително е също да се направят едно “откриващо” интервю на старта на кампанията и едно “заключително” дни преди вота. Интервюто е 50% по-скъпо от статията, т.е м/у 2500 лв. и 3000 лв. По две = 5000 лв. (Или 6 хил.).
Като теглим чертата надхвърляме 20 хил.лв. И това не за сайт като Либерта, който е партньор на Биволь и е разследваща медия с висока обществена и международна тежест. Посочените цени са средна извадка от тарифите на най-стандартните, безинтересни и слабо четени сайтчета. Това само за справка го казвам.
Рекламните договори по време на кампания НЕ променят редакционната политика на медията, тя е свободна да изразява тези, становища, да прави разследвания и да излиза с позиции.
Като пример ще дам един политик, партиен лидер, който, до колкото разбирам, е сред подкрепящите кандидата на Поморие. За този политик един голям седмичен вестник изкара зловещи разкрития - за сексуалния му живот, да речем. Но по време на кампания той дава пространни интервюта на две страници от същия вестник. А след кампания вестникът си продължава с политиката за изобличаването му.
Такава е практиката и в нея няма нищо неморално.
А Стоян с неговите 5000 лв., които е поискал, върши благотворителна дейност за социално слаби. В Поморие друга читава медия освен “Либерта” аз не знам да има.
Така че, на когото не му се прави кампания, да не се кандидатира.