На 19 февруари 2018 г. Maritime.bg публикува за първи път информация за шокиралия международната морска общност случай с либийския танкер BADR. Нито една българска морска неправителствена организация не взе позиция по казуса, въпреки многократните сигнали от либийските собственици. През цялото време ИА „Морска администрация“ твърдеше, че „работи по законовия ред“, но тези твърдения се оказаха не толкова коректни, а Върховният административен съд отмени всичките й заповеди, довели казуса до арената на Организацията на обединените нации (ООН), пипе в своя публиакция Мaritime.bg [1].
Това е може би най-големият международен морски скандал в съвременната ни история, по който активно бе забъркано името на България, а водите ни вече се приравняват с тези край Сомалия и Бенин.
Принудителната и незаконна смяна на флага на танкера BADR е посегателство срещу националния суверенитет на Либия, което дава право на джамахирията да сезира Съвета за сигурност на ООН и да настоява за санкционни мерки срещу България по силата на чл. VII от устава на организацията, съобщи „24 часа“.
Междувременно Либийската морска и пристанищна власт е разпоредила проверки и задържане на всеки плавателен съд, плаващ под флага на България или собственост на българска компания, влязъл в териториалното й море.
Морска администрация и Гранична полиция ни лук яли, ни лук мирисали, четат си старата мантра
От “Морска администрация – Бургас” и “Гранична полиция” твърдят, че са съдействали за смяна на екипажа, както е по закон. Те обаче са били уведомени от Министерството на външните работи в София за наличието на двустранен проблем и въпреки това са допуснали кораба да отплава под друг флаг и с друг екипаж.
“МВнР не може да се намеси, но не сме стояли безучастни. Информирали сме всички възможни институции за проблема”, каза вчера шефът на консулския отдел във Външно Николай Ванчев.
Сигналът е подаден до “Морска администрация”, Министерството на транспорта, Министерството на правосъдието, включително и инспектората към министъра, който следи работата на частните съдебни изпълнители. Външно е сезирало и Върховната касационна прокуратура и инспектората на ВСС.
“Либийците ни засипаха с поне 10 ноти, в които се описваха всички проблеми, включително за действията на ЧСИ и фалшивите документи, заради което ние изпратихме три писма до компетентните органи с настоятелно искане за реакция. А когато управляващият либийското посолство в София Суфиян ал Треки изпрати поредната протестна нота на 21 декември, че се качват на борда, говорих лично с шефовете на “Морска администрация” и “Гранична полиция” и те и те ме увериха, че срещу капитана и екипажа не се упражнява насилие“, каза още Ванчев, цитиран от 24 часа.
В същото време сайтът Биволъ публикува разследване, в което капитанът на кораба твърди, че е бил бит и удрян, което ИАМА и ГДГП отричат. (вижте тук [2])
От Морска администрация продължават да си четат старата мантра, че ставало въпрос за дълга съдебна сага, въпреки че либийската страна обвинява в свои медийни публикации именно „активното съдействие“ на ИАМА за кражбата на кораба.
Тези твърдения на ИА „Морска администрация“ идват на фона на абсолютно видимото – съдът освобождава кораба от нечувания в морската индустрия арест, а администрация съдейства „законно“ за смяната на екипажа му.
Ето как се разви сагата с либийския танкер BADR, според GNMTC:
Преди настъпването на Новата година групата, стояща зад сагата, успя да смени екипажа на кораба, да смени името му и флага му при изключително съмнителна операция.
По-късно съдът отплава с направление Турция, вероятно за преминаване на Босфора, и както твърдят либийците за продажба. Това обаче не се случи и съдът отново се върна на около 24 nm от бреговете ни.
Именно сега либийската страна иска незабавна намеса от ИАМА и ГДГП, за да се възстанови контролът над плавателния съд. Вече второ денонощие няма реакция от двете държавни структури, участвали „законно“ в смяната екипажа.
Links
[1] https://www.maritime.bg/56196-2/?fbclid=IwAR1zdjLYyKSX2gFFVmVRKFdI0IKOAkGDio8fI1sOgPIQvZ_HFXnLr7ZG0Ww
[2] https://bivol.bg/badr-mafia-burgas-2.html
[3] https://liberta.bg/tags/%D0%BB%D0%B8%D0%B1%D0%B8%D1%8F
[4] https://liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B1
[5] https://liberta.bg/tags/%D0%B1%D1%83%D1%80%D0%B3%D0%B0%D1%81
[6] https://liberta.bg/tags/%D0%BE%D0%BE%D0%BD
[7] https://liberta.bg/tags/%D0%BF%D0%B8%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BA%D0%B0