България за поредна година не си плаща на европейските здравни каси за лечение на български граждани. Това е причината чуждите болници да отказват да лекуват българи, освен ако пациентите не си плащат в брой, независимо че разполагат с европейски формуляр за лечение в чужбина.
Искането за това държавата да се издължава навреме стана повод за огромен скандал между управляващите и управителя на здравната каса проф. д-р Камен Плочев. В началото на седмицата професорът е изпратил писмо до всички парламентарни група, в което се казва, че в бюджета на касата са заложени 73 млн. лв. за разплащане с чуждите здравни фондове, а дълговете са 271.2 млн. лв., като 207.2 млн. от тях са просрочени.
Здравният министър Кирил Ананиев поиска оставката на управителя, защото не е уведомил първо здравното ведомство и надзорния съвет на касата, в който участват четирима представители на държавата, между които представители на здравното министерство и НАП.
Оказва се обаче, че Ананиев е бил уведомен за ситуацията. Управителят на здравната каса е изпратил писмо до Ананиев и заместник-министъра на здравеопазването Жени Начева още на 2 февруари. Здравният министър обаче настоя за оставката на Плочев, той пък му отвърна, че по закон няма правомощия да иска оставката му заради уведомително писмо до парламента.
В парламента въпросът за писмото и защо България дължи толкова пари и не си плаща беше повдигнат от БСП. Впоследствие депутатът от левицата Славчо Велков обяви, че днес чрез посредник проф. Плочев е получил пряка заплаха от високопоставен политик в държавата, който казва следното: "Предайте на професора да си подаде доброволно оставката и да се разделим с добро, защото в противен случай имаме и други мерки - ще включим цялата репресивна машина срещу него и няма да си намери място в България като професор." След това изявление Националната служба за охрана назначи охрана на проф. Плочев.
За какви пари става въпрос
Според европейското законодателство всеки гражданин има право на спешна помощ в чужбина, която се предоставя срещу Европейска здравна карта, а когато става дума за планови операции и лечение, страните си разменят формуляр. Това е документ, който удостоверява, че съответната страна членка ще плати лечението по цените на държавата, в която то се извършва.
България обаче от години е една от държавите, които не спазват това си задължение и се налага непрекъснато да й бъде припомняно, че 18 месеца след извършване на медицинската услуга тя трябва да бъде платена. Така страната е натрупала колосални задължения към всички 32 страни в Европа.
През тази година например само дългът към Германия за лечение на български граждани в техни болници е общо 128.1 млн. лв., от които 93 млн. ще бъдат просрочени и изискуеми към края на 2018 г. По същото време просрочията към Франция ще достигнат 28.8 млн. лв., към Испания – 21 млн. лв., към Австрия – 18.4, а към Белгия – 11.5 млн. лв.
Министър Ананиев е наясно с проблема и лично е участвал в работните групи с чуждите каси. През миналата година въпросът с невърнатите средства беше поставен от представители на Германия и Австрия и в кратки срокове здравната каса трябваше да плати около 32 млн. лв. В края на писмото, подписано от Плочев, се настоява за актуализация на бюджета на здравната каса с необходимите около 140 млн. лв. или да се ползва вариант държавата да субсидира целево здравната каса.
Кой какво казва
Според Кирил Ананиев проблем няма, тъй като НЗОК е сключила споразумения за разсрочване с основните каси, към които има задължения, и няма нужда от актуализация на бюджета на касата. Освен това той допълни, че няма информация за отказ на лечение на български граждани в чужбина. Министърът обяви, че не може да разбере кой е подучил проф. Плочев да пусне това писмо и да предизвика дебат в здравната комисия следващата седмица.
"Аз разбрах за това на заседание на Министерския съвет, когато ми изпратиха по имейл писмото, и изпаднах в ужас. Когато уведомих премиера и министъра на финансите, те не знаеха какво да кажат. Всички бяха изключително разочаровани и възмутени от начина, по който се работи – зад гърба на правителството. Внася писмо, а след това казва, че не го е направил. Съмнява се в подписа си, а като видя своя подпис, заяви, че някой го е подвел, а след това обясни, че е подписал, без да чете", разказва Ананиев.
Той обясни, че е настоял заради това писмо проф. Плочев да си подаде оставката и получил обещание, че това ще се случи днес. "Аз очаквах да си подаде оставката, а той тръгва да обикаля парламентарните групи и да злоупотребява, че някой го е обиждал, че насила се иска да освободи поста. Много некоректно, изключително некоректно", коментира пред журналисти Ананиев.
От здравната каса обаче заявиха, че министърът е бил уведомен още в началото на месеца и че писмото до парламентарните групи има само уведомителен характер, като целта е депутатите да бъдат запознати с този финансов ангажимент и да се потърси законодателно решение.
"В годината на първото ни председателство на Съвета на ЕС дори и частично изпълнение на това задължение на държавата към другите държави членки само би подобрило имиджа на България като коректен и сериозен партньор", отбелязва в писмото си проф. Плочев (виж факсимилето).
От БСП застанаха зад управителя и обявиха, че е нормално Плочев да уведоми парламента, защото по закон той се избира от Народното събрание и то приема отчета за дейността му. Проф. Плочев беше кандидатура на ГЕРБ, но беше подкрепен от всички политически сили.
От друга страна, писмото на Плочев е упрек към бюджета на касата, който пък е подготвен от сегашния здравен министър Ананиев. Преди да заеме поста, той беше заместник финансов министър и председател на надзорния съвет на здравната каса и през последните години именно той е автор на бюджета на институцията, като вероятно е уверил финансовия министър, че няма да има проблеми. Председател на надзорния съвет на здравната каса пък е първият й управител от първия мандат на ГЕРБ - Жени Начева. След като Борисов я отстрани, тя започна работа във финансовото министерство в екипа на Кирил Ананиев. Начева беше дългогодишен служител в НЗОК и се ползва с голямо влияние в нея. Плочев беше предложен за управител от предишния министър, който подаде оставка заради свързани със семейството му обществени поръчки - проф. Николай Петров.
За тлеещия сериозен конфликт говори и фактът, че в закона за бюджета на здравната каса за първи път беше заложен текст, който обезсмисля работата на управителя. Според неговата разпоредба надзорният съвет разпределя бюджетите на районните каси, бюджетите на болниците и на изпълнителите на медицинска помощ и одобрява плащанията.
В същото време, ако Плочев бъде отстранен, касата ще остане на практика без оперативен ръководител. Преди няколко месеца Плочев отстрани подуправителя Димитър Петров и мястото му и до момента не е заето. В същото време подуправителят от времето на Москов - Иванка Кръстева, която беше уволнена от предишния управител Глинка Комитов, води дела за неправомерното си уволнение и вече ги е спечелила на първа инстанция.
От Германия Бойко Борисов коментира, че не може да има актуализация за 200 млн. лв., без това да е минало през правителството, и обеща, като се прибере, да покани министъра и управителя на касата, за да обсъдят казуса. Премиерът изрази виждане, което било и негов принцип и според което всеки министър трябва сам да си избира екипа, с който да работи. Той даде за пример факта, че сегашният управител на касата е бил предложен от предишния министър Николай Петров.
По закон обаче здравната каса е обществена институция, която работи със здравните вноски на гражданите, и е независима от правителството. Затова нейният управител се избира от парламента. Предсрочното прекратяване на мандата му може да стане само при влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер, акт, с който е установен конфликт на интереси, системно нарушаване на задълженията му, невъзможност да изпълнява задълженията си за срок, по-дълъг от три месеца, подаване на оставка или смърт.
Също по закон институцията се контролира от надзорен съвет, в който мнозинство трябва да имат работодателите, синдикатите и пациентите. Непрекъснатата смяна на управителя на НЗОК, последваща смяната на министрите на здравеопазването, показва, че смисълът на закона е изопачен в посока одържавяване на обществената институция.
Links
[1] https://liberta.bg/tags/%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D0%BB
[2] https://liberta.bg/tags/%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0
[3] https://liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%BB-%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5%D0%B2
[4] https://liberta.bg/tags/%D0%BD%D0%B7%D0%BE%D0%BA
[5] https://liberta.bg/tags/%D0%BB%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5
[6] https://liberta.bg/tags/%D1%87%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8%D0%BD%D0%B0
[7] https://liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D1%87%D0%B5%D0%B2