
Това коментира пред БНР бившият енергиен министър Трайчо Трайков относно очакването да получим 6-месечна отсрочка от американските санкции за "Лукойл".
Според него директната аналогия с Унгария не е точна:
"Те получиха друг вид дерогация - за това да продължат да купуват руски газ и нефт. Дерогацията на Унгария е разрешение директно да се върви против декларираните цели на санкциите, т.е. парите си отиват директно в Русия".
"Дерогацията, която ние искаме, не е за да отиват парите в Русия, а за да работим по начин, който сме конструирали с особения управител - и дума не става, че паричните потоци ще стигат до Русия. Смисълът на нашето изключение е технически. Би трябвало това изключение да се даде и без кой знае какви топли чувства от страна на американския президент", изказа мнението си Трайков в интервю за предаването "Преди всички".
По думите му решението с особения управител и с отделянето на парите без да стигат до Русия е законно. Продажбата също е вариант, добави той, но подчерта:
"Но тъй като няма време да стане такава сделка, затова избираме варианта с особения управител".
"Липсата на съдебен контрол ни къса ризата пред гърдите за бъдещи рискове към нас", предупреди бившият министър.
Той увери, че има запаси от горива. "Но ако няма решение, в някакъв момент проблем ще дойде", подчерта Трайков. Той изтъкна и въпроса с данъчните складове, за който не се говори - какво влияние би имал, ако не сработи планът.
Пред "Хоризонт" Трайков разказа за времето, когато беше енергиен министър и когато отново имаше криза с "Лукойл". Тогава той е констатирал, че в България горивата на дребно се продават много по-скъпо отколкото трябва. Оттогава започнаха сериозните проблеми, напомни той и отбеляза епизода с отнемането на лиценза на компанията заради отказа да монтират измервателните уреди.
"Това, което се установява от сегашния одит на наличностите в държавния резерв, е впечатляващо не толкова с липсващи количества, защото се оказа, че са съвсем малко - 2%, а с това, че ако решиш да не ги изпълняваш, няма сила в държавата, която може да те застави", коментира Трайчо Трайков.
По думите му проблемът не е толкова, че в държавата има една рафинерия:
"Това само по себе си не е проблем. Има държави без нито една рафинерия, в които пак пазарът е напълно такъв, какъвто трябва да бъде - свободен, има нормална конкуренция. Има държави с една рафинерия, като нас. Има и държави с повече рафинерии".
Истинският проблем, който установихме, беше, че данъчните складове, в които се съхранява горивото, включително и това от внос, беше изключително концентрирано също в тази фирма - около 90% от капацитета, уточни Трайков, като отбеляза, че тази информация доста време се е криела тогава:
"Накрая получихме официален отговор и истината лъсна. Тогава КЗК имаха две процедури по темата с горивата. В първия случай имаше доста смехотворни препоръки от рода на - за да няма картелиране и съгласуване, ако обичат, фирмите, които продават горива, да не си публикуват на сайтовете. Във втория случай, когато беше станала ясна истината с данъчните складове, КЗК произведе доста сериозен и хапещ доклад, където това беше описано подробно".
Имаше периоди, в които цените в България бяха много ок - това стана някъде около 2018-2020 г., посочи бившият енергиен министър. Следващият голям удар за "Лукойл" беше периодът на дерогацията, добави той и изтъкна, че тогава е бил и единственият случай, в който от компанията са платили данък "печалба". Тогава цените на дребно в България пак бяха по-добри от тези в Европа, коментира Трайков.
Links
[1] https://liberta.bg/tags/traycho-traykov
[2] https://liberta.bg/tags/%D0%BB%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B9%D0%BB
[3] https://liberta.bg/tags/%D1%80%D0%B0%D1%84%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%8F
[4] https://liberta.bg/tags/%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0
[5] https://liberta.bg/tags/zapasi
[6] https://liberta.bg/tags/plan
[7] https://liberta.bg/tags/realistichen
[8] https://liberta.bg/tags/srokove